Persoonlijke mappen toegang geweigerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

monique62

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2007
Nadat Windows XP Home opnieuw geinstalleerd is op de C-schijf, kan ik diverse mappen op de D-schijf niet meer openen. Melding: Map .... is niet toegankelijk. Toegang geweigerd. Het betreft de mappen die ik in het verleden als Persoonlijke map bij Eigenschappen onder Tabblad Delen heb aangevinkt.
Hoe krijg ik weer toegang tot mijn eigen mappen?
Vinkje uitzetten kan niet. Die optie is lichtgrijs en niet te gebruiken.
Wie helpt mij uit de brand?

Als je voor de herinstallatie je map Mijn documenten (en dus met alle submappen) hebt verplaatst naar de D-schijf, doe dan het volgende. Ga in het Startmenu met je muis op Mijn documenten staan en klik rechts. Kies voor Eigenschappen. Op het tabblad doel staat een pad van Mijn documenten, waarschijnlijk is dat door de herinstallatie weer: C:\Documents and Settings\jouw_gebruikersnaam\Mijn documenten. Klik nu op de knop Verplaatsen en geef de map aan op de D-schijf waar Mijn documenten staat. Daarna twee maal OK, herstart de PC en het probleem zou opgelost moeten zijn.

Probleem niet verholpen

Beste Boeing,

hartelijk dank voor de moeite om mijn vraag te beantwoorden. De situatie is echter niet zo als waar jij van uitgegaan bent. De betreffende mappen horen niet onder Mijn Documenten, en hebben ook nooit op C gestaan, doch altijd op D.
Na een crash, of hoe het ook mag heten, waarvan ik de oorzaak niet weet, kon Windows niet meer opgestart worden. Een pc-bedrijfje heeft voor mij opnieuw Windows geinstalleerd. Ik was al blij dat veel (alle) mappen op de D-schijf nog aanwezig waren.
Later bleek de toegang tot bepaalde mappen niet mogelijk. Daarvoor had het bedrijf geen oplossing.
Kan het iets te maken hebben met de aanwezigheid van meerdere gebruikersaccounts?
Of met de "computernaam"? Die is volgens mij nu anders dan dat hij eerst was?

Dank voor je reactie.
p.s. ik heb overigens de acties die jij beschreef wel uitgevoerd, heeft dus niet geholpen, maar ik heb hier wel weer iets van geleerd, nl. dat Mijn documenten dus ook naar D kan.
Voorheen gebruikte ik Mijn documenten niet, juist omdat deze op C staan, en derhalve bij een crash verdwenen zouden zijn.

Wat je nog kunt proberen is om met Unlocker de betreffende mappen vrij te laten geven. Nadat je het programma hebt geinstalleerd is het alleen zichtbaar door een icoontje in het Systeemvak van je Taakbalk (naast de klok) én in het snelmenu dat je krijgt als je op een map of bestand rechtsklikt met de muis. Doe dat op de mappen waar je toegang toe wilt krijgen. Het is niet te voorspellen wat er dan gebeurt: een groot scherm waarin de blokkerende relatie met een uitvoerend bestand wordt weergegeven en waarin je die blokkade/relatie kunt opheffen, of een veel kleiner schermpje, waarin je uit een drietal acties kunt kiezen: verwijderen, verplaatsen, hernoemen. Die laatste twee helpen soms om het mapje alsnog toegankelijk te maken. Je zult een beetje moeten uitproberen welke acties voor jouw mappen (hopelijk!) zullen werken

Laatst bewerkt:
unlocker

Hoi Boeing,

dank voor je snelle reactie en tip. Ik heb Unlocker geinstalleerd en uitgeprobeerd om 2 van de betreffende mappen, maar dit heeft helaas niet geholpen. Ik kreeg de melding dat er geen blokkerende processen waren. Het hernoemen en verplaatsen werkten niet.
Weet je nog iets?

Dank,
Monique

Leesvoer over de gebruikersrechten, deze is voor home, maar kan ook gebruikt worden in pro, allereerst in de mapopties, eenvoudig delen uitvinken.

Leesvoer

Bedankt Lange Pier,

Het zal wel even tijd kosten om me er in te verdiepen, maar het heeft mijn interesse zeker.
Hopenlijk kan ik er iets mee.

groeten,
monique

, allereerst in de mapopties, eenvoudig delen uitvinken.
Heb je ook begrepen dat hier een eerst advies staat? Open bijvoorbeeld Mijn documenten en klik in de menubalk op Extra, dan Mapopties. Ga nu naar het tabblad Weergave en haal het vinkje weg voor de regel: "Eenvoudig delen van bestanden (aanbevolen)". Sluit alles af, herstart je PC en kijk of je nu wel in die mapjes kunt komen.

Verborgen advies

Hoi Boeing,

Het advies was mij door de korte omschrijving inderdaad ontgaan.
Ik heb verschillende mappen op de door jou aangegeven wijze bekeken,
maar ik zie die optie Eenvoudig delen van bestanden er niet bij staan.
Moet ik dan misschien Standaardinstellingen herstellen aanklikken?

Gr. Monique

In die "leesvoer" staat dat het werkt in XP HOME, alleen in veilige modus als adminstrator, en die mapopties, vind je gewoon in het configuratiescherm.

veilige modus

Mapopties wel gevonden bij Configuratiescherm (weer iets nieuws geleerd), maar ze zien er (uiteraard?) hetzelfde uit als via de andere weg en de bedoelde optie staat er dus ook niet bij. Standaardinstellingen herstellen uitgeprobeerd, levert ook niets op.

Ik ben wel administrator. Maar wat bedoel je met veilige modus, moet ik dan anders opstarten of zo. Tussen haakjes, de overige gebruikersaccountants hebben ook volledige rechten (bewust voor gekozen). Kan dit iets beinvloeden ivm die mapopties?

Groeten Monique

Ga het nogmaals proberen, start op, druk op F8 om in het XP opstartmenu te komen, daar kies je voor veilige modus met netwerkondersteuning, dan kun je je aanmelden als gebruiker, of als administrator, dan voor de laatste kiezen, dan naar het configuratiescherm en mapopties gaan, daar die eenvoudig delen uitvinken, bij weergave.

Nu heb je een extra tabblad, t.w. beveiliging, bij de eigenschappen van mappen en/of bestanden, daar kun je dan die dingen toepassen die ook in mijn link staan, uit een vorig reply.

Hoi Hoi Probleem opgelost

Beste Boeing en Lange Pier,

het is mij gelukt om alle bestandjes weer te openen. Dmv het progje zag ik bij eigenschappen dat extra tabblad en kon ik na enig zoeken en uitproberen weer eigenaar worden van mijn bestandjes. Ik moest ze wel stuk voor stuk bewerken, maar het was de moeite zeker waard.
Ik ben ook begonnen met het doorlezen van het "leesvoer" en besef nu ook dat ik veel voorzichtiger met alles moet omgaan. Ik ga me er zeker in verdiepen.

Hartelijk dank voor jullie moeite.

Groeten, Monique

hoi, kben nogal een pc leek en heb het zelfde probleem.
kheb dat programmatje gedownload, maar dan weet ik niet juist wat de doen, kan iemand me verder helpen?
monique62 hoe deed jij het?

groeten

Hoi jeroen,
wil je graag helpen, maar ik ben ook maar een leek, en het is al zo lang geleden.
Als ik mijn antwoord van toen lees, zie ik dat ik dat progje heb gedownload. Daardoor zag ik een extra tabblad, en dmv aanvinken van opties per document, kon ik de documenten toen weer openen.

Ik vraag me af of de link naar het "progje"nog wel dezelfde is als toen.

Hopenlijk weet een meer ervaren pc gebruiker je verder op weg te helpen.

Succes,
Monique

Ik ga er vanuit dat het probleem na 7 jaar opgelost is?

hoi, kben nogal een pc leek en heb het zelfde probleem.
kheb dat programmatje gedownload, maar dan weet ik niet juist wat de doen, kan iemand me verder helpen?
monique62 hoe deed jij het?

groeten

Welkom,

Het is op Helpmij niet de bedoeling je vraag in die van iemand anders te stellen. Daarnaast stamt het topic uit het verre verleden.

Graag je eigen vraag aanmaken :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan