Nieuwe 2e schijf is dynamisch!?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lisje1987

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2005
ik heb nu in 2e harde schijf in mijn pc aangesloten. Hij word herkend en alles dus dat is goed. Maar nu wilde ik hem dus via schijfbeheer gaan verdelen en toen kwam er de wizzard 'Importeren en Converteren'
Die heb ik toen snel(misschien te snel) doorlopen, en vervolgens zag ik staan dat de nog niet toegewezen ruimte van de nieuwe ineens dynamisch is! En dat is niet de bedoeling:S Ik wil deze schijf strax optimaal gaan gebruiken en er een extra besturingssyteem op installeren (Vista) naast XP.
Hoe kan ik er weer een gewone standaard partitie van maken???
Hoop dat jullie me kunnen helpen!

Ik heb nu net even met Partition Magic gekeken en die herkent hem ook als 'other' een dynamic disk maar hij geeft aan alle ruimte al gebruikt word! dus niet als unallocated!
Het ziet er zo uit:
http://i12.photobucket.com/albums/a245/Luusje/PM8.jpg

Laatst bewerkt:
Aangezien er geen besturingsprogramma en nog geen data op staan:
is formatteren vanuit C: dan geen optie om het weer een "gewone" schijf te laten worden?

en hoe doe ik precies??
want de schijf wordt nog niet als 'schijf' herkend omdat het nogsteeds niet toegewezen ruimte is. Dus in 'mijn computer' heb ik nog steeds alleen een C schijf staan. Ik lees ook overal dat je via schijfbeheer een dynamische schijf zou kunnen converteren naar een standaard schijf, maar dat lukt bij mij dus ook niet. Je zou dan alle volumes met de rechtermuisknop moeten aanklikken en ze dan verwijderen. Maar ik heb nog geen volumes want het is nog steeds 'niet toegewezen ruimte'

Laatst bewerkt:
Ok, ik vat 'm. Pak eens een ouderwetse bootdisk (Windows 98SE) en boot daarmee de pc. Start Fdisk en kijk eens of je daar die schijf ziet / partitie kunt verwijderen.
PAS OP dat je de primaire partitie C: (en of op C: aangemaakte logische drives) niet verwijderd!!!

en hoe doe ik precies??
want de schijf wordt nog niet als 'schijf' herkend omdat het nogsteeds niet toegewezen ruimte is. Dus in 'mijn computer' heb ik nog steeds alleen een C schijf staan. Ik lees ook overal dat je via schijfbeheer een dynamische schijf zou kunnen converteren naar een standaard schijf, maar dat lukt bij mij dus ook niet. Je zou dan alle volumes met de rechtermuisknop moeten aanklikken en ze dan verwijderen. Maar ik heb nog geen volumes want het is nog steeds 'niet toegewezen ruimte'

Je moet ook op het "grijze" deel gaan staan, waar schijf nogwat staat, met de muis, en er een rechtermuisklik erop geven, dan heb je diverse opties.

Je moet ook op het "grijze" deel gaan staan, waar schijf nogwat staat, met de muis, en er een rechtermuisklik erop geven, dan heb je diverse opties.

ach jeetje, ik ben net uit bed he:p dat het zo simpel kon zijn!!
Bedankt ;)

En over die die bootdiskette, ik heb geen diskette station in mn pc dus dat werkt voor mij sowieso nooit ;)

nog een klein vraagje, ik wil deze schijf dus gebruiken om een tweede besturingssysteem (vista) op te draaien. Kan ik dan het beste en Primaire of Uitgebreide partitie maken? En is het het nodig om de partitie te formateren?
Ik krijg namelijk de keuzen uit * de partitie niet formateren* op *de partitie formateren op basis van de volgende instellingen: Bestandsysteem-NFTS, Clustergroote-Standaard, Volumenaam-nieuw volume

Laatst bewerkt:
Tip, kijk eerst eens in je manual van je computer of moederbord, of je een biosbootmenu F toets hebt, waarbij je tijden de bootscreen van de bios voor kunt kiezen, dan krijg je een popup met de mogelijkheid om een bootschijf te kiezen, vertel dat eens stiekum aan mij.

Als dat zo is, haal de eerste schijf er even af, tot na de install van Vista, dan zit je later niet te ku..en met de bootloader en MBR van Vista.

Zet daarna de schijf er weer aan, en dan kun je via die biosbootmenu kiezen, van welke schijf je op wil starten.

Overigens kun je 4 primaire partities aanmaken, wat ik zelf prettig vind, en die formateren in NTFS, met de standaard clustergroote, maar dat kun je ook doen, indien je van de Vista dvd opstart.

Tip, kijk eerst eens in je manual van je computer of moederbord, of je een biosbootmenu F toets hebt, waarbij je tijden de bootscreen van de bios voor kunt kiezen, dan krijg je een popup met de mogelijkheid om een bootschijf te kiezen, vertel dat eens stiekum aan mij.

Als dat zo is, haal de eerste schijf er even af, tot na de install van Vista, dan zit je later niet te ku..en met de bootloader en MBR van Vista.

Zet daarna de schijf er weer aan, en dan kun je via die biosbootmenu kiezen, van welke schijf je op wil starten.

Overigens kun je 4 primaire partities aanmaken, wat ik zelf prettig vind, en die formateren in NTFS, met de standaard clustergroote, maar dat kun je ook doen, indien je van de Vista dvd opstart.

ik heb gekeken en heb idd een bootmenu, waarbij ik kan kiezen tussen de 2 harde schijven en nog een aantal andere opties.

Maar ik zou dan dus de eerste schijf waar nu windows xp op staat los moeten koppelen, en dan vista installeren op de 2e schijf. En als dat allemaal klaar is, de 1e schijf ook weer aankoppelen, klopt dat?

Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad de mogelijkheid, om de Vista MBR en loader niet op de 1e schijf te zetten, en later met dat bootmenu voor de schijf te kiezen waarvan je opstart.

Zo heb ik dat ook, en bevalt mij prima.

Je kunt natuurlijk ook de bootloader van Vista gaan gebruiken, als je die 1e schijf eraan laat zitten, probleem is echter als je later Vista er weer af wilt hebben, omdat je die niet pettig vind werken, mogelijk omdat niet alles werkt onder Vista, door het driverprobleem voor diverse apparaten, dan is het een crime om de mbr weer te veranderen naar eentje van XP.

oke :) bedankt! Dan lijkt me dat ook het beste idee.
Ik ga het zo allemaal even rustig proberen. Bedankt voor de hulp!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan