Twee velden die uniek moeten zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

Soepstengel

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2007
Hey,

Ik ben een database aan het maken maar ik wil dat twee velden (bij elkaar) uniek zijn zodat ze niet twee keer voor kunnen komen. Ik heb gehoord dat ik iets met indexen moet doen maar ik heb eingelijk geen idee hoe of wat.

Ik heb twee velden, voornaam en achternaam, deze mogen als combinatie maar één keer voor komen. Ik kan dus niet de voornaam uniek maken want dat mag er bijvoorbeeld maar één Jeffrey iets bij mij huren, de achternaam mag ook niet want dan kunnen familieleden van één persoon niks huren.

Iemand die weet hoe ik dit op kan lossen?

Groeten,
Nick

In de ontwerpweergave van de tabel selecteer je de 2 betreffende velden, vervolgens merk je deze aan als sleutelveld.

Dat kan niet want er is al een sleutelveld bepaald.
Trouwens dan krijg ik het probleem dat je maar één Jeffrey mag hebben en maar één Jansen.

Laatst bewerkt:
CTRL inhouden wanneer je een rij als sleutel kiest.
Je kunt hiermee meerdere rijen selecteren en er sleutels van maken.

CTRL inhouden wanneer je een rij als sleutel kiest.
Je kunt hiermee meerdere rijen selecteren en er sleutels van maken.

Oke, maar hoe zit het dan met het sleutelveld dat ik al gedifineerd had, klant nummer? Want dan krijg je dus een sleutelveld van de combinatie klant nummer, voornaam, achternaam terwijl ik hem alleen van voornaam en achternaam nodig heb.

Laatst bewerkt:
Hallo,

open je tabel in ontwerpweergave, selekteer de kolommen die samen uniek moeten zijn en zet er een index op.
Dat laatste doe je door op het ikoontje met de bliksemschicht te klikken.
Zet de eigenschap Uniek op Ja

Groet,

Tardis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan