Na crash alle documenten kwijt, zie alleen nog CHK files

Status
Niet open voor verdere reacties.

tonvanleeuwen

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2001
Ik heb na een crash alleen nog maar .CHK files op mijn USB pen staan. Deze documenten zijn belangrijk en wil ik graag herstellen. Het gaat om spreadsheets, foto's, webpagina's en docs. Weet iemand hoe?

Heb er helaas geen backup van (jaja ik weet het) en wordt daardoor nu duidelijk met mijn neus op de feiten gedrukt hoe belangrijk een backup is.

Ik heb na een crash alleen nog maar .CHK files op mijn USB pen staan. Deze documenten zijn belangrijk en wil ik graag herstellen. Het gaat om spreadsheets, foto's, webpagina's en docs. Weet iemand hoe?

Heb er helaas geen backup van (jaja ik weet het) en wordt daardoor nu duidelijk met mijn neus op de feiten gedrukt hoe belangrijk een backup is.

Waarschijnlijk kan je ze niet meer terugvinden, tenzij je je hardeschijf NIET hebt geformatteerd.

.CHK bestanden zijn 'verweesde' bestanden, die door Chkdsk (Checkdisk) zijn gered.

Je zult dus zelf moeten gaan uitzoeken
1. Wat voor bestanden het zijn
2. Welke naam ze origineel hadden

Open er een met Notepad, en kijk wat voor bestand het is. Vaak is dat te zien aan de eerste paar bytes van een bestand.

Wellicht kun je (door verder te bladeren in Kladblok) ook nog achterhalen welk inhoud ze hebben, en dus misschien ook achterhalen hoe ze origineel hebben geheten.

Natuurlijk vanuit Kladblok deze bestanden NIET opslaan. De bestanden hernoemen vanuit Verkenner.

Alvast een tip: Een .XLS bestand openen in Kladblok levert de na(a)m(en) van de afzonderlijke bladen in de eerste pagina (Excel 2003). Dus je kunt met die informatie alvast wat scoren.

Een .JPG heeft in de eerste bytes een stuk tekst dat luidt: JFIF

Een .BMP heeft in de eerste 2 bytes staan: BM

Wellicht heeft iemand anders nog wat tips voor andere types bestanden.

Tijs.

Probeer GetDataBack. Kan ook FAT filesystemen aan en aangezien een memorystick als een verwisselbare schijf wordt gezien, zou je daarmee ook de inhoud van deze stick moeten kunnen redden. Gebruik voor het sparen van de verlorengegane bestanden een ander opslagmedium, zodat de geredde bestanden niet over de de nog te redden bestanden heen worden geschreven

http://www.runtime.org/

Succes
Joop

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan