Éen van twee velden verplichten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mryoki

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2007
In Access heb ik in een tabel een veld 'handtekening' en een veld 'paraaf'. Dit zijn OLE-objecten (ingescand plaatje).

Nu wil ik verplicht stellen dat minimaal één van deze twee velden is ingevoerd (in een formulier), het maakt niet uit welke van de twee velden is ingevoerd.

Hoe doe ik dit?

Groet,
MrYoki

Hallo MrYoki,

dat kun je doen door in je formulier een Voor Bijwerken gebeurtenis te definieren.
Daarin zet je dan een stukje VBA code om te checken of een van de velden is ingevuld.

Tip, ik weet niet hoeveel rijen met OLE objekten je in je tabel hebt/gaat hebben.
Als dat er meer zijn, zet de OLE objekten dan in een aparte map en gebruik hyperlinks.
Het opslaan van OLE objekten in je database blaast je database namelijk enorm op, waarbij deze kompleet vast kan slaan.
Om die reden wordt het opslaan van afbeeldingen in tabellen sterk afgeraden.

Groet,

Tardis

Tip, ik weet niet hoeveel rijen met OLE objekten je in je tabel hebt/gaat hebben.
Als dat er meer zijn, zet de OLE objekten dan in een aparte map en gebruik hyperlinks.
Het opslaan van OLE objekten in je database blaast je database namelijk enorm op, waarbij deze kompleet vast kan slaan.
Om die reden wordt het opslaan van afbeeldingen in tabellen sterk afgeraden.

Er moeten ongeveer 500 afbeeldingen in komen en dit gaat inderdaad niet lukken met OLE-objecten..

Ik heb nu in de tabellen een hyperlink gezet met een verwijzing naar de afbeelding. Probleem hierbij is, dat de afbeeldingen zichtbaar MOETEN zijn in de rapporten die ik op basis van deze tabel maak (niet alleen bij afdrukken, ook op scherm). Er moet dus op de één of andere manier in een kader in het rapport de desbetreffende afbeelding worden geopend. Ik heb zelf niet veel verstand van VBA, maar heb al wel wat dingen geprobeerd die op helmij.nl stonden hierover, maar dit lukte nog niet goed.

Ik gebruik Access 2000.

Groet,
MrYoki

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan