Onduidelijkheid over specificaties

Status
Niet open voor verdere reacties.

stavos

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2007
Ik ben momenteel opzoek naar een nieuwe TFT monitor. Na al verschillende verkopers gesproken te hebben, zit ik nog steeds met een onduidelijkheid. De belangrijkste eigenschappen waar je op moet letten bij een TFT monitor zijn de helderheid en de contrast verhouding. Maar niemand kan mij tot dusver uitleggen wat de eenheden die bij deze specificaties gebruikt worden precies betekenen.

Bij de helderheid wordt er altijd een getal weergegeven met daarachter de eenheid cd/m2. De contrast verhouding wordt als volgt weergegeven: 700:1. Wat houdt dit in, en welke veranderingen zijn er merkbaar als de helderheid en contrast verhouding verhoogd of verlaagd zijn, in vergelijking met andere monitoren?

Je hebt ook diverse soorten tft's met een kleine of grote kijkhoek, afhankelijk van dat type, waarvan de TN wordt het meest gebruikt, die kunnen namelijk snel zijn, alleen is de kijkhoek beperkt, lees hier meer erover.

PS, een tip, ga gewoon eens kijken bij een firma die er veel heeft staan, MM b.v.

Laatst bewerkt:
Je hebt ook diverse soorten tft's met een kleine of grote kijkhoek, afhankelijk van dat type, waarvan de TN wordt het meest gebruikt, die kunnen namelijk snel zijn, alleen is de kijkhoek beperkt, lees hier meer erover.

PS, een tip, ga gewoon eens kijken bij een firma die er veel heeft staan, MM b.v.

Wat bedoel je met TN? En de kijkhoek is voor mij niet van belang. Waar het mij omgaat is de uitleg van de eenheden die bij helderheid en contrastverhouding gegeven worden.

En ik ben bij verschillende zaken geweest die meerdere monitoren hebben staan. Het probleem is alleen dat veel zaken hun monitoren op 1 kast aansluiten, en het beeld doorschakelen. Hierdoor gaat de kwaliteit verloren.

TN, staat toch een uitleg in die link?:confused:
Contrastverhouding, verhouding tussen het zwartste en witste gedeelte, hoe hoger, hoe meer licht eruit komt, en die helderheid is daarmee verbonden.

Ik twijfel op dit moment nml tussen 2 monitoren. De eerste monitor heeft een contrast verhouding van 700:1 en een helderheid van 300 cd/m2. De tweede monitor heeft een contrast verhouding van 1000:1 en een helderheid van 280 cd/m2. Betekent dit dan dat de 2e monitor een beter beeld zal geven? Of is het verschil te klein om er iets van te merken?

De tweede monitor heeft meer contrast (verhouding van verloop van wit naar zwart) en iets mindere helderheid dan de eerste. Maar het kijkplezier valt op deze cijfers niet te beoordelen. Volg het advies van Lange Pier en ga in een winkel kijken waar veel monitoren zijn opgesteld, de beoordeling in "real-life" is zeer persoonlijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan