Dur van een virusscan

Status
Niet open voor verdere reacties.

heleen1983

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2007
hallo

Ik heb de betaalde versie van Kasperky 6.0
Toen ik de laatste keer een virusscan deed ( een maand geleden) deed hij er ongeveer 45 minuten over.
Nu heb ik hem gisteren en vandaag weer laten lopen en u was hij binnen 3 minuten klaar.
Terwijl er de laatste tijd meer programma's zijn geinstaleerd)
Ik heb gekozen voor " scan mijn computer" hij scant dus gewoon alles. maar ik vind dit zo snel. Klopt dit wel?
Kan dit wat te maken hebben met een mogelijke virusmelding van not-a-virus-downloader win32.winfixer.m ( zie vraag ik vraagbaak hierboven, geinfecteerd -> virus?)?

Ook heb ik een vraag over de online scans, ik krijg dit niet voor elkaar, ik krijg bij verschillende scans de melding dat ik een activeX bestand moet toestaan/downlaoden, als ik dit heb gedaan gebeurt er verder niets. de enige die wel scant is Ewido, maar dit is volgens mij geen virusscan of wel?
Hoe krijg ik die onlie virusscans werkende?

Groetjes Heleen

Even in stappen de antwoorden:

1) 54 minuten en 3 minuten is een te groot verschil. Een korte tijd verschil is niet erg maar hier zijn absoluut niet je hardeschijven gescand maar waarschijnlijk alleen het geheugen ( niet hardeschijf geheugen ) en register.
Er is iets veranderd aan je instellingen, kijk dus de scaninstellingen eens na.
Of het virus er iets te maken heeft: kan maar ik denk het niet.

2) De Ewido Online Scan is inderdaad geen virusscan maar deze scan scant vooral op spyware, adware en trojans.
Je moet inderdaad voor de meeste scans ActiveX op enabled hebben staan.

De online virusscan Housecall, werkt ook zonder ActiveX, doe die sowieso even.
Verder, voor de andere online scans, kijk in Internet Explorer bij Extra --> Internet-opties, tabblad Beveiliging en zet het Beveiligingsniveau op Gemiddeld / Normaal.
Gebruik je Internet Explorer 6 of versie 7?

Succes!:thumb:

Even in stappen de antwoorden:

1) 54 minuten en 3 minuten is een te groot verschil. Een korte tijd verschil is niet erg maar hier zijn absoluut niet je hardeschijven gescand maar waarschijnlijk alleen het geheugen ( niet hardeschijf geheugen ) en register.
Er is iets veranderd aan je instellingen, kijk dus de scaninstellingen eens na.
Of het virus er iets te maken heeft: kan maar ik denk het niet.

2) De Ewido Online Scan is inderdaad geen virusscan maar deze scan scant vooral op spyware, adware en trojans.
Je moet inderdaad voor de meeste scans ActiveX op enabled hebben staan.

De online virusscan Housecall, werkt ook zonder ActiveX, doe die sowieso even.
Verder, voor de andere online scans, kijk in Internet Explorer bij Extra --> Internet-opties, tabblad Beveiliging en zet het Beveiligingsniveau op Gemiddeld / Normaal.
Gebruik je Internet Explorer 6 of versie 7?

hey.
Bij mijn instellingen van kaspersky is alles groen aangevinkt, dus ik weet niet wat ik daar aan moet veranderen.weet jij dat misschien, want ik vind het wel raar.

Hoe betroubaar is het om die ActiveX toe te laten? of kan ik het ook gewoon met die trendsccan die je me gaf doen?

ik weet eerlijk gezegd niet welke internetexplorer ik gebruik, wel 1 van de nieuwste want de computer is pas een paar maand oud

groetjes heleen

Kijk eens bij, Scan>>Mijn Computer, en dan aan de rechterkant, is daar alles aangevinkt??

ActiveX heb je niet perse nodig, maar bijvoorbeeld voor Windows Update / Microsoft Update ook nodig.
ActiveX zou ik aanhebben staan, maar bij onbekende, en niet betrouwbare sites moet je de ActiveX niet accepteren.

Doe nu maar eerst even die Housecall online scan.

Kijk eens bij, Scan>>Mijn Computer, en dan aan de rechterkant, is daar alles aangevinkt??

Ja, daar is alles aangevinkt, en ook bij kritieke locaties en opstartobjecten.
Overal heb ik alles groen aangevinkt, en nog doet hij er maar 5 minuten over.

groetjes heleen

ActiveX heb je niet perse nodig, maar bijvoorbeeld voor Windows Update / Microsoft Update ook nodig.
ActiveX zou ik aanhebben staan, maar bij onbekende, en niet betrouwbare sites moet je de ActiveX niet accepteren.

Doe nu maar eerst even die Housecall online scan.

Die heb ik gedaan, hij heeft alleen enkele cookies gevonden

groetjes heleen

Verwijder Kaspersky eens ( of Ton moet nog wat weten, ik gebruik geen Kaspersky ), en installeer Kaspersky daarna weer volledig. Dikke kans dat de scan van Kaspersky daarna wel weer goed werkt.

Ja, daar is alles aangevinkt, en ook bij kritieke locaties en opstartobjecten.
Overal heb ik alles groen aangevinkt, en nog doet hij er maar 5 minuten over.

groetjes heleen

Ga eens naar Instellingen>>Mijn Computer>>Rechts Beschermingsniveau>>Aanpassen>>Extra
En haal daar de vinkjes eens weg bij iChecher en iSwift inschakelen.
En scan dan nog eens.

Laatst bewerkt:
Verwijder Kaspersky eens ( of Ton moet nog wat weten, ik gebruik geen Kaspersky ), en installeer Kaspersky daarna weer volledig. Dikke kans dat de scan van Kaspersky daarna wel weer goed werkt.

hey
kan het niet zo zijn dat ik toch geen virus heb?
Dat ik net geluk heb gehad, want ik heb wel op blokkeren gedrukt toen ik die melding kreeg?
Ik wil dit liever eerst zeker weten voordat ik ga klooien aan mijn virusscan , ik ben niet zo handig met dit soort dingen.

Ik heb nu de volgende acties ondernomen:
- ATF cleaner - paar cookies gevonden en verwijders
- ADaware- paar cookies gevonden en verwijderd
- kaspersky anti vriusscan melding- toegang geweigerd
- kaspersky anti virusscan laten lopen - niets gevonden
- ewido spyware scan - 4 cookies gevonden en verwijderd
- trentmicro housecall65 - 4 cookies gevonden en verwijderd
- schijfopruiming
- internetbestanden verwijderd

Groetjes Heleen

Ik denk niet dat je meer een virus hebt, je hebt al met vrij veel dingen gescand.
Ik zou nu gewoon proberen wat Ton in z'n laatste bericht aangeeft en anders toch Kaspersky deinstalleren en opnieuw installeren.

Ga eens naar Instellingen>>Mijn Computer>>Rechts Beschermingsniveau>>Aanpassen>>Extra
En haal daar de vinkjes eens weg bij iChecher en iSwift inschakelen
.
En scan dan nog eens.

Hey
Klinkt beetje dom maar ik kan dit niet vinden, waar staat " instellingen"
Ik kan wel als ik op de groene startknop onder in beeld klik uit veel opties kiezen, o.a. configuratiescherm e.d. maar mijn computer staat er niet bij ( wel deze computer) maar dan krijg ik alleen de schijf te zien, wat er opstaat enz.. ik kan daar geen beschermingsniveau kiezen.

groetjes heleen

Als bij een handmatige scan met eigen gekozen onderdelen om te scannen, alles staat geseleceerd, en dan nog wordt niet alles gescand....

Voer deze fix uit:

Download hier ( directe download ) de IEFix en download het.
Dubbelklik na het downloaden op iefix.exe en voer het tooltje uit.
Start dan je pc opnieuw op en probeer het nog een keer.

En doe daarna de online scan bij F-Secure Online Virus Scanner. Laat alle systeemgebieden ( alle schijven, geheugen, register enz. ) scannen en verwijder, als de scan is voltooid alle gevonden infecties.

Ik hoop dat het zo duidelijker is.

Laatst bewerkt:
Maar, als het eerst wel de normalte tijd duurde en nu opeens niet....
Ik denk persoonlijk niet dat het aan het virus ligt, dus ik vraag me af of dit gaat werken.
Tenzijn de instellingen zijn aangepast.

Laatst bewerkt:
Michael

Als die opmerking over mijn post met de afb. gaat…..iChecker en iSwift hebben niets met virussen uit te staan. :)

Michael

Als die opmerking over mijn post met de afb. gaat…..iChecker en iSwift hebben niets met virussen uit te staan. :)

Volgens mij begrijpen wij elkaar niet echt goed.
Maakt niet uit, ik vraag me alleen af hoe instellingen altijd opeens gewijzigd kunnen worden.:thumb:
Maar goed, ik gebruik Kaspersky niet, jij wel.:p

Ik denk inderdaad niet dat zij instellingen gewijzigd heeft, maar ik probeer er achter te komen waarom e.e.a gebeurt, en aangezien die twee instellingen het scannen kunnen bekorten (nee, niet zoveel) vraag ik er naar.

hallo
Ik wou jullie allemaal bedanken voor alle hulp.
Ik denk dat ik er net goed ben weggekomen en dat het virus niet ( meer) op de computer zit.
Hoe het nu kan dat de scan alsnog korter duurt ( nu ongeveer 10 minuten) weet ik niet, misschien omdat er toch wat spul af is gegaan en alleen wat grote spellen die ik vanaf de cd speel erbij zijn gekomen.

Ik heb nu enkele malen een virusscan, adaware en online virusscan laten lopen en er is niets gevonden.

Hopen dat de computer nu goed blijft werken,

Met vriendelijke groet,
Heleen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan