kan resolutie 1680x1050 niet kiezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

skasmm

Gebruiker
Lid geworden
24 apr 2007
Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het probleem van mijn monitor, die ik vandaag binnen heb gekregen: Belinea 2025 S1W.
Het maakt niet uit wat ik probeerde, ik krijg resolutie 1680x1050 gewoon niet te zien. Het is 1600x1200 en dan springt ie naar 1920x1080 enz (voor standaard beeldscherm).

Verdere relevante gegevens:
VGA kaart: MSI GeForce 7600 GS 512MB DDR2 (AGP, DVI, Pas.) NX7600GS-TD512Z
Laatste driver (NVidia 93.71) is geïnstalleerd.
Monitor driver is geïnstalleerd.

De VGA-kaart geeft maximale resolutie 1600x1200 aan voor deze monitor. Momenteel is het beeldscherm ingesteld op 1600x1024, want anders wordt alles zo gerekt. Het jammere van deze resolutie is, dat de letters zo wazig zijn, heel moeilijk te lezen.

Wat doe ik verkeerd?

Alvast bedankt!

Mvg,
Stephen

Bij beeldschem in de eigenschappen voor beeldscherm en geavanceerd, eerst de optie modie verbergen etc, uitvinken, kun je meestal ook hogere resoluties krijgen.

Bedankt voor jullie reacties.

Modie verbergen, heb ik gedaan, dan kreeg ik 1920x1080 enz (anders alleen tot 1600x1200). Dus 1680x1050 zag ik niet.
Driver van de monitor is ook geïnstalleerd (niet op de cd meegeleverd, maar gedownload van Belinea cq Maxdata).

BIOS van moederbord en VGA-kaart zijn ook up to date. Chips driver enz ook up to date.

Dit allemaal heb ik geprobeerd, maar zonder resultaat. En daarom plaats ik deze vraag hier op dit forum.

Heb je de verversings frequentie op 60 staan?
En ook gewoon met het schuifje geprobeerd?
In de nView ook nog gekeken?

Ik heb hier met een ATI 1600 de mogelijkheid tot al die resoluties tot wel 3000 x nogwat, en op een ATI 9200, 2048 x 1536, en dat is een echt lowend kaartje, en beide kunnen ook 1680x1050 weergeven, alleen dat staat zo raar op een 4:3 tft, en bij die crt wil het sowieso niet.:)

1600x1200 is 16:10, en 1650X1050 is 16:9.
Ik zou toch eens de drivers deïnstalleren, videokaart verwijderen uit apparaatbeheer.
En dan de driver van de Nvidia site installeren.
Hoe geeft hij je monitor weer in apparaatbeheer? Standaardmonitor?

Ja, de freq staat op 60Hz, met schuifbalk ook al geprobeerd en in de nView ook gekeken. Allemaal nihil.
Bij apparaatbeheer staat als monitor: Belinea 2025 S1W / Art. No. 112011 en als beeldschermadapters: NVIDIA GeForce 7600 GS.

Ik zal dan straks (via veilige modus) de vga kaart verwijderen en beide drivers deïnstalleren. De driver voor de vga heb ik vorige week van NVidia gedownload.
Voor deze kaart is de laatste versie 93.71 (het bestand heet 93.71_forceware_winxp2k_international_whql.exe).
En dan alleen de vga driver installeren. Ik zal het resultaat laten weten.

Alvast bedankt!

Helaas....

Wat ik heb gedaan:
- PC op veilige modus opgestart
- VGA-kaart verwijderd in apparaat beheer
- PC normaal opstarten; een nieuwe hardware gevonden
- Bij vraag hardware installeren: nee
- Gekeken bij resolutie, zit ie er niet tussen.
- Driver van NVidia (93.71_forceware_winxp2k_english_whql.exe) geïnstalleerd.
- De volgende resoluties zijn selectbaar (ik noem maar vanaf 1025x768):
1024x768
1088x612
1152x864
1280x720
1280x800
1280x960
1280x1024
1360x768
1600x900
1600x1024
1600x1200
1920x1080
1920x1200
1920x1440
2048x1536
Allemaal bij 60Hz

Hij zit er dus niet tussen. Dus maar de driver van de monitor geïnstalleerd. En dan zegt ie dan de maximale resolutie voor dit beeldscherm: 1600x1024. Hoger laat ie niet zien.

Heb geprobeerd met 1600x900 (16:9) maar dan is alles gerekt naar boven (wel leuk al die slanke mensen op je scherm?!? :shocked:

En nu? :confused:

Even terug naar die wazige schermletters: heb je de Clear Type Tuner al geinstalleerd?

De Belinea-monitor heeft een INF-bestandje nodig, dat heb je al geinstalleerd. Als je bij Eigenschappen voor beeldscherm Geavanceerd, Beeldscherm hebt gekozen, staat onder Vernieuwingsfrequentie 60 Hertz. Daaronder staat een vinkje voor Modi verbergen die dit beeldscherm niet kan weergeven. Haal dat vinkje weg, klik op Toepassen en ga naar de tab Adapter en klik op Modi weergeven. Staat 1680 x 1050 er nu wel bij? Bij mij wel n.l.

NB: ik zou zelf nooit een resolutie kiezen, die door de fabrikant van de monitor niet wordt ondersteund. En 1280x1024 geeft op 17" al aardig kleine lettertjes. :)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je tip.

Clear Type heb ik al geïnstalleerd, maar het probleem blijft bestaan.

Over de modi, heb ik ook al eerder geprobeerd. Als ik het vinkje weghaal, dan krijg de resoluties te zien zoals ik in mijn vorige bericht heb geschreven (de lijst met de resoluties). Maar helaas, hij springt van 1600x1024 naar 1600x1200. Er tussen is er niet :(

Ik denk dat ik (helaas helaas helaas) de laatste poging ga proberen, en dat is de pc helemaal schoon ga installeren.

Als het zover is, dan laat ik het resultaat hier weten.

Iedereen bedankt voor de hulp! :thumb:

Een poging: heb je na het vinkje weggehaald te hebben, eerst op "Toepassen" geklikt, rechtsonder in het venster, voordat je naar de tab Adapter ging om te klikken op Alle modi weergeven? Bij mij zijn dan n.l. in totaal 12 stuks van 1680x1050 zichtbaar, met verschillende vernieuwingsfrequenties. In totaal worden bij mij ruim 400 resoluties zichtbaar.

Laatst bewerkt:
Een poging: heb je na het vinkje weggehaald te hebben, eerst op "Toepassen" geklikt, rechtsonder in het venster, voordat je naar de tab Adapter ging om te klikken op Alle modi weergeven? Bij mij zijn dan n.l. in totaal 12 stuks van 1680x1050 zichtbaar, met verschillende vernieuwingsfrequenties. In totaal worden bij mij ruim 400 resoluties zichtbaar.

Het klopt. Er zijn er heel erg veel met verschillende vernieuweingsfrequenties. Maar helaas... 1680x1050 zit er niet tussen :(

Grapig is wel, nou ja, grappig:( dat de inf file voor die monitor, ALLLEEN die resolutie staat, had je deze files binnengehaald?

Grapig is wel, nou ja, grappig:( dat de inf file voor die monitor, ALLLEEN die resolutie staat, had je deze files binnengehaald?

Yep, die bestanden heb ik gedownload; maar alleen het .inf-bestand heb ik geïnstalleerd. De .xml en .cat bestanden zou ik niet weten waarvoor :o

Lees even die readme, de 3 bestanden in een map zetten, en via apparaatbeheer installeren, en naar die inf file in die map verwijzen, dan staan de andere files er ook bij.

Hieronder is een kopie van de readme.txt. Er staat niets over de .cat en .xml bestanden. Maar ze staan in éénzelfde map als het .inf-bestand. En vanuit deze map heb ik het inf-bestand toen geïnstalleerd. Waar zou ik de .cat en .xml bestanden dan terug kunnen vinden (om te controleren dat ze inderdaad mee-geïnstalleerd zijn)?

Installing the BELINEA.INF for Windows XP
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
To install a BELINEA monitor for Windows XP with the BELINEA.INF file, please
proceed as follows:

1. Click "START"->"CONTROL PANEL"
2. Now, click on "DISPLAY" icon, then "SETTINGS"->"ADVANCED"->"MONITOR"->"PROPERTIES"->"DRIVER"->"DRIVER UPDATE".
3. Choose "Install from a list or specific location ( advanced )", than click "NEXT" button.
4. Choose the "Don´t Search. I will choose the driver to install" button and click "NEXT".
5. Click the "HAVE DISK" button and than the "BROWSE" button.
6. Choose the appropiate drive and directory in which you put the Belinea_xxx.inf, than click "OPEN" and "OK".
7. A list with all supported Belinea monitors will appear. Select your monitor type and double click "NEXT".
8. Click "FINISH" button and than the "CLOSE" button. Now the inf file for your monitor is installed.

Dan staan ze in de windows\system32\catroot of catroot2.

Maar die zijn eigenlijk in principe niet belangrijk, de info moet in het register komen, daar haalt XP zijn info uit.

Laatst bewerkt:
O, bedankt! Het gekke is, in C:/Windows/inf kan ik het inf-bestand niet terugvinden. In Catroot32-map kan ik het cat-bestand niet terugvinden. Ik heb monitor.inf nagekeken, en er staat over belinea, maar alleen deze modellen:

[Belinea]
%105095%=105095, Monitor\MAX3539
%104065%=104065, Monitor\MAX4065
%105575%=105575, Monitor\MAX7555

; -------------- Belinea
[105095]
DelReg=DCR
AddReg=105095.AddReg, 1280, DPMS

[104065]
DelReg=DCR
AddReg=104065.AddReg, 1024, DPMS

[105575]
DelReg=DCR
AddReg=105575.AddReg, 1280, DPMS

Of is deze informatie niet relevant, omdat deze "standaard instelling/installatie" van Windows zelf?

de 3 bestanden in een map zetten, en via apparaatbeheer installeren, en naar die inf file in die map verwijzen, dan staan de andere files er ook bij.

En zo al geprobeerd, dus vanuit apparaatbeheer en monitor?
En wat staat daar bij de eigenschappen er van?

Overigens past die inf file, de/een bestaande monitor file aan, als het goed lees in die inf file.

En zo al geprobeerd, dus vanuit apparaatbeheer en monitor?
En wat staat daar bij de eigenschappen er van?

Overigens past die inf file, de/een bestaande monitor file aan, als het goed lees in die inf file.

Ja, ik heb het geprobeerd. Bij Apparaatbeheer --> Monitors staat: Belinea 2025 S1W / Art. No. 112011.
Bij Eigenschappen voor Monitors staat: Monitors
Bij Eigenschappen voor Belinea staat:
Apparaattype: Monitors
Fabrikant: MAXDATA Systeme GmbH
Apparaatstatus: Dit apparaat werkt correct.

Tabblad Stuurprogramma:
Belinea 2025 S1W / Art. No. 112011.
Leverancier: MAXDATA Systeme GmbH
Datum: 9-2-07
Stuurprogrammaversie: 1.0.0.0
Digitaal ondertekend door: Microsoft Windows Hardware Compability Publ

Tabblad Details:
Belinea 2025 S1W / Art. No. 112011.
Apparaatinstantie-id: DISPLAY\DEFAULT_MONITOR\5&1DF547D8&1133779A&01&00
Compability-id's: *PNP09FF
Id van overeenkomstig apparaat: monitor\max07db
--> en nog veel meer...

Enne wat bedoel je met "Overigens past die inf file, de/een bestaande monitor file aan, als het goed lees in die inf file"?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan