• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Iets automatiseren in excel dmv macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

plieshout

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2007
Hoi,

Vooropgesteld: ik ben nu nog een echte weet-niks op het gebied van macro/vb in excel, maar wil er toch wat mee gaan doen.

Ik heb een bestandje in excel 2003 waarin ik mijn benzineverbruik van mijn auto bijhoudt. Nu wil ik het invoeren van een nieuwe tankbon 'automatiseren'.

Ik wil het volgende doen:
1: automatisch de complete regel 27 kopieren en plakken op regel 28 (dus dat alle date doorschuift naar onderen).
in cel A27 via een inputbox de datum van de tankbon intypen
in cel B27 via een inpuntbox de km-stand van de auto intypen
in cel C27 via een inputbox de dagtellerstand van de auto intypen
en ze heb ik dan nog een aantal veldjes, wellicht nog met een controleschermpje om te zien of je alle info juist ingevoerd hebt alvorens hij alles invuld.

Nou ben ik zelf al ff bezig geweest, maar het is voor mij nogal abracadabra dat VB, ik kom niet verder dan het invoegen van de nieuwe regel en een inputbox die me om een km-stand vraagt, maar dan vervolgens niet verwerkt.

Wie kan me hier verder mee op weg helpen?
ALvast bedankt!

dag plieshout,

welkom op het forum. heb je het forum al eens doorzocht? er staan misschien wel wat dingen die je kunnen verder helpen. een bestandje met wat je nu al hebt, helpt ons ook vlugger vooruit.

steven

Sub test()
'
' test Macro
' De macro is opgenomen op 5-5-2007 door .
'

'
Rows("27:27").Select
Selection.Copy
Range("A28").Select
Selection.Insert Shift:=xlDown
Range("A27").Select
Application.CutCopyMode = False
ActiveCell.FormulaR1C1 = "5/5/2007"
Range("B27").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "161800"
Range("C27").Select
Dim datum As String
Dim km As String
Dim dagteller As String
Dim prijsLPG As String
Dim prijsEURO As String
InputBox ("Voer km-stand in")

End Sub

Dit is wat ik tot nu toe heb, het doet alleen vrij weining; het voegt een regel in, en vult automatisch de datum 05-05-07 in (deze moet ik zelf in kunnen vullen), en km-stand, echter hij doet toch automatisch km-stand 161800 invullen ondanks dat ik wat anders ingeef in m'n inputbox.

Als iemand me hier een code voor kan geven dat ik deze data in een inputbox kan invullen enda t ie dat dan vervolgens in een cel zet, dan kan ik de rest misschien zelf wel uitvogelen.

Zou iemand zo vriendelijk willen zijn?

Laatst bewerkt:
ik zou toch maar eens het forum grondig bekijken. zo'n code is rap even gemaakt met de macrorecorder na mijn vorige vraag. ik citeer even vrij de excel goeroe Wigi op dit forum: "vermijd select in je code." je geeft ook niet aan waar de inhoud van je inputbox naar toe moet. waarom kopieer je regel 27?
een voorbeeldbestand maakt ook veel meer duidelijk.

steven

PS zet de volgende keer ook je code tussen de codetags.

Hoi Axel

Mooi. Heb nog wat kleine aanpassingen gedaan aan de code.

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
    Dim a As Long 'Integer
    Dim i As Integer

a = Sheets("Blad1").Cells(1, 1).CurrentRegion.Rows.Count + 1
    For i = 1 To 5
        With Controls("Textbox" & i)
            Sheets("Blad1").Cells(a, i).Value = .Value
            .Text = ""
        End With
    Next
    CommandButton2.SetFocus
End Sub

Wigi

Bedankt Axel voor je bestandje, heb het zojuist even snel bekeken, en het is echt allemaal abracadabra voor me, is toch veel ingewikkelder dan ik dacht. Morgen duik ik er ff wat dieper in, maar wat me zo nu al opvalt, is dat ik de verwijzing naar de cel er niet uit kan halen, dus dat de datum in die cel staat, en de km-stand in de andere..

@arafy: geen idee wat je met codetags bedoelt, heb ook geen idee hoe ik aan moet geven waar ik moet aangeven waar de info uit de inputbox heen moet.

Zoals ik in de eerste post ook al zei: ik ben nu nog een echte weet-niks op dit gebied..

Ik kom hier morgen of maandag even verder op terug.
Gr,
Peter.

@arafy: geen idee wat je met codetags bedoelt

Peter

mits een beetje meer moeite van jou had je dit geweten: in de Excel sectie hier op het forum bekijk je eens de 3 de topic aub. Dat is een sticky aangezien het belangrijk is.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan