alle programma's lopen sinds 2 weken bijzonder langzaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

belumcukur

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2007
Dag kenners,

Ik heb erg veel last van traag lopende programma's. Zware bewerkingen van Winrar, Quickpar en het verslepen van een 300 mb bestand van een sd-kaartje naar een map duren veel langer dan normaal. Een dvd of cd branden duurt ook ineens drie kwartier in plaats van twintig minuten. Twee van zulke bewerkingen gelijktijdig kan de pc nauwelijks aan. Dan hangt 'ie langdurig. Alleen al op het openen van Incredimail of Firefox moet ik ergerlijk lang wachten.

Dat is sinds een week of twee. Ik heb het volgende al gedaan:

systeemherstel (lukte niet)
System Mechanic 6 er meerdere malen doorheen gejaagd
Hitman pro er 2x doorheen gejaagd
Winoptimizer de boel laten controleren
defragmenteren van alle partities

Het systeem: een pentium 4 2,40 ghz met 1 gb ram, een in drie partities verdeelde harde schijf van 300 mb met op de eerste partitie alleen maar windows xp sp2 (en alle andere software is geinstalleerd op de tweede partitie). Virusscanner is Nod32.

Ik weet het nu niet meer. De pc zou nu zo langzamerhand wel schoon moeten zijn, dacht ik, maar de traagheid blijft. Wie helpt me uit de brand?

:confused:

Al eens gedacht aan een systeemherstel van even geleden? Waarschijnlijk toch een soort spyware of iets dat op de achtergrond meeloopt, dat ervoor zorgt dat je systeem traag wordt.

@poi: TS heeft dat al geprobeerd.

Belumcukur, alsnog welkom op Helpmij!

Je schrijft: sinds twee weken. Heb je toen soms XP (opnieuw) geinstalleerd? Heb je nieuwe hardware of software geinstalleerd? Je BIOS geupdate? Nieuwe of geupdate stuurprogramma's geinstalleerd? Hoe haal je de XP updates naar binnen?

NB: Wat bedoel je met "systeemherstel (lukte niet)"? Stonden er geen vetgedrukte data in de kalendertjes? Meldde XP na het uitvoeren dat systeemherstel niet was gelukt omdat er geen verschillen aanwezig waren?

Laatst bewerkt:
hardnekkige spyware?
Plaats eens een hijackthis logje op www.nucia.nl

Onlangs nog iets geinstalleerd/gedeinstalleerd wat niet goed gegaan is?

Probeer eens "CCleaner" en "Prevx1".
Eventueel "Startupinspector".

Laatst bewerkt:
Ik zet mijn reacties er even dikgedrukt tussen.

@poi: TS heeft dat al geprobeerd.

Belumcukur, alsnog welkom op Helpmij!
Dank je wel! En bedankt voor alle hulp hier op dit forum. Geweldig.:thumb:
Je schrijft: sinds twee weken. Heb je toen soms XP (opnieuw) geinstalleerd? Heb je nieuwe hardware of software geinstalleerd? Je BIOS geupdate? Nieuwe of geupdate stuurprogramma's geinstalleerd? Hoe haal je de XP updates naar binnen?
Nee, de XP installatie is ongeveer negen maanden oud. Nieuwe software: divx en magic dvd ripper (van iets langer dan twee weken geleden, en dat leidde eerder niet tot snelheidsproblemen.) Nieuwe hardware: een Commodore mediaspelertje (voor mp3 en avi). Aan de Bios heb ik niet gezeten, de XP updates haal ik binnen op eigen verzoek. Alleen security updates pak ik mee. De traagheid is alomtegenwoordig in het hele systeem. Zelfs als ik een map open met snelkoppelingen naar programma's, laden de icoontjes traag.
NB: Wat bedoel je met "systeemherstel (lukte niet)"? Stonden er geen vetgedrukte data in de kalendertjes? Meldde XP na het uitvoeren dat systeemherstel niet was gelukt omdat er geen verschillen aanwezig waren? Data zijn wel dikgedrukt; systeemherstel zet ook gewoon in, na afloop krijg ik echter de mededeling dat er geen wijzigingen zijn aangebracht en dat systeemherstel naar dat ene herstelpunt niet mogelijk was. Ik pakte twee data in een tamelijk ver verleden (20 en 21 april) want toen ging alles nog goed, daarna begonnen de problemen dus systeemherstel naar een ander punt na die data heeft geen zin.

Ik heb een hijackthis log gemaakt, kan ik dat hier gewoon posten?

Probeer eens "CCleaner" en "Prevx1".
Eventueel "Startupinspector".

Ccleaner leverde 140 mb rotzooi op en 609 registerfouten. Die heeft ie weggehaald (waarom deden System mechanic en Winoptimizer dat niet?) maar het systeem blijft langzaam.

Zelfs het geluid hapert af en toe. Een Windows systeemgeluid zou 'poing' moeten klinken maar hier is het 'poi-blblbl-ng'. En net heb ik een cd'tje gebrand dat er twintig minuten over deed op een 8speed dvd brander. probeer ik Firefox te openen, moet ik - net geklokt - 34 seconden wachten tot het venster verschijnt. Ik ben een snelle typist, het systeem kan me nu niet meer bijhouden. Het lijkt wel erger te worden in plaats vanminder erg na al die opruimacties die ik de afgelopen dagen heb uitgevoerd.

Ik begin aan een format c te denken. maar liever niet natuurlijk want volgens mij moet er gewoon ergens een vervelend drivertje ofzo tussen de tandwielen van het systeem zitten. Maar waar he.

Vind je bij Taakbeheer een proces dat veel CPU gebruikt ?

Vind je bij Taakbeheer een proces dat veel CPU gebruikt ?
Alleen als ik zware bewerkingen uitvoer (winrar, quickpar) dan neemt één zo'n proces bijna de hele processor in beslag. Maar ook nu terwijl ik weinig anders doe dan dit berichtje tikken pakt 'ie alleen daarmee al bijna 100 procent. Het processorgebruik is voortdurend tussen de 40 en 100 procent al doe ik helemaal niks en de pc ook niet, althans niet zichtbaar.

Veel power gaat op aan de 'niet actieve systeemprocessen' merk ik.

Hijack this meldt (en ik haal daar geen spyware uit):

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 8:55:04, on 6-5-2007
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom op Helpmij.:)

Helpmij kijkt geen Hijackthis logs meer na, daarvoor moet je op een ander forum zijn.
(vandaar dat ik de log verwijderd heb.)

Mocht je deze willen na laten kijken door een expert:
Lees dit bericht goed door:
http://www.nucia.nl/forum/showthread.php?t=12

Kijk hier voor uitleg Hijackthis:
http://www.nucia.nl/toonhandleiding.php?handleidingid=9

Plaats daarna je Hijackthis log in de volgende sectie:
http://www.nucia.nl/forum/forumdisplay.php?f=38

Vermeld daar ook je probleem erbij.

Je moet je wel even registreren daar, maar dat is net als op Helpmij gratis en eenmalig.

Laatst bewerkt:
Alleen als ik zware bewerkingen uitvoer (winrar, quickpar) dan neemt één zo'n proces bijna de hele processor in beslag. Maar ook nu terwijl ik weinig anders doe dan dit berichtje tikken pakt 'ie alleen daarmee al bijna 100 procent. Het processorgebruik is voortdurend tussen de 40 en 100 procent al doe ik helemaal niks en de pc ook niet, althans niet zichtbaar.

Veel power gaat op aan de 'niet actieve systeemprocessen' merk ik.

Hijack this meldt (en ik haal daar geen spyware uit):

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 8:55:04, on 6-5-2007
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Het gaat dus om welk proces, de 'niet actieve systeemprocessen' is normaal dat ie dat aangeeft.
Maar welk proces gebruik (de hele tijd) veel.

Ik ken 1 geval waarbij Prevx1 een, zeer langzaam lopende PC, genas.

Ik ken 1 geval waarbij Prevx1 een, zeer langzaam lopende PC, genas.

:rolleyes: Ik heb dit nu ook geprobeerd maar geen merkbaar resultaat. Ik denk niet dat ik mal- of spyware heb, dat moet er door al die Hitmanpro en System Mechanic sessies echt wel uitgefilterd zijn. Het moet volgens mij een of ander drivertje of codec of wat dan ook zijn, maar in taakbeheer vind ik dat ook niet duidelijk terug. Er is niet één proces dat steeds de overhand heeft, het lopende proces slokt gewoon beretraag de hele processorkracht op.

Ik probeer zo'n screendump van taakbeheer te maken, even wat software voor opsnorren want dat heb ik niet.:cool:

Gewoon printscreen met je toetsenbord...
en dan plakken in b.v. Paint

Hier zijn wat screendumps van taakbeheer in verschillende situaties. Er zijn teveel processen om alles in beeld te krijgen, ik heb de programma's met de zwaarse cpu-belasting steeds bovenaan gezet.

Bijlagen

• taakbeheer in rust.jpg
    taakbeheer in rust.jpg
    52,1 KB · Weergaven: 60
  • taakbeheer met explorer open.jpg
    taakbeheer met explorer open.jpg
    51,4 KB · Weergaven: 55
  • taakbeheer met quickpar.jpg
    taakbeheer met quickpar.jpg
    51,6 KB · Weergaven: 51
  • taakbeheer met winrar.jpg
    taakbeheer met winrar.jpg
    51,6 KB · Weergaven: 63
Wat doe je op die momenten met WinRAR en Quickpar, en wat is het laatste ?

Wat doe je op die momenten met WinRAR en Quickpar, en wat is het laatste ?

:cool: Quickpar is gratis software om bestanden die ik download uit nieuwsgroepen te controleren en zo nodig te repareren. En winrar pakt die vervolgens uit. Beide programma's bevinden zich op de tweede partitie (eerste is windows en alleen windows) en ze pakken de boel uit op een derde partitie. Het zijn zware programma's die ik vroeger wel eens gelijktijdig gebruikte, maar tegenwoordig niet meer. Op het moment dat ik de screendump maakte, had ik ze een voor een even ter demonstratie aangezet.

Omdat dit - na het branden van een dvd en het renderen van een video - de zwaarste bewerkingen zijn die ik ken, heb ik ze even aangezet om te demonstreren hoe het systeem dat oppakt. Het ligt voor de hand dat het systeem moeite heeft met andere taken als quickpar of winrar aan het werk zijn. Maar het rare is dat zelfs als dat niet zo is, de boel ontieglijk traag reageert. Icoontjes op het bureaublad die traag laden, Firefox die 34 seconden bedenktijd nodig heeft, een dvd die pas na 45 ipv 20 minuten klaar is, elk venster van elk programma dat ik probeer te openen is langzaam. Als ik Incredimail probeer op te starten kan ik rustig even naar de wc. Dat hoort toch niet?:shocked:

Een reden voor het probleem lijkt mij niet te zitten in het CPU gebruik, in en uitpakken vraagd veel rekenkracht, heb je het geheugen al eens getest, (zie post mrmusic).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan