Geen geluid: hd audio busstuurprogramma vereist

Status
Niet open voor verdere reacties.

TJansen

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2007
Ik heb vorige week mijn nieuwe systeem in elkaar gezet, windows geinstalleerd maar krijg het geluid niet aan de gang. NU ben ik zelf al wezen zoeken op internet en het schijnt een redelijk bekend probleem te zijn, maar ik kan nergens de juiste oplossing vinden.

Als ik met mijn cd die bij mijn mobo hoort de geluidsdrivers wil installeren krijg ik een melding: hd audio busstuurprogramma is vereist, en de installatie wordt dan afgebroken.

Bij apparaat beheer staat er een geel uitroep teken bij PCI device.

mijn mobo: Asus P5B pi965
geluid: ADI AD1988A 8-channel High Definition Audio CODEC

Laatst bewerkt:
Eerst de chipsetdrivers installeren.

Overigens is een "pi965" geen geldig nummer van Asus.:confused:

Is het OS Windows XP of Vista?

Als het Windows XP is moet je eerst alle windows updates doen voor hij de High Definition Audio herkent. Dan kan het zelfs nog zijn dat hij het niet vind met het programmatje. Dan gewoon effe rechts klikken en "Stuurprogramma bijwerken". Dan naar de juiste driver gaan op je cdtje en dan zou het wel moeten lukken.

Als het Windows Vista is dan is het inderdaad een gekend probleem. Ook weer eerst alle updates installeren en dan de laatste driver afhalen van de site. Als het dan nog niet lukt moet je eerst es een bios update doen van je moederbord. Dan moet het normaal gezien wel lukken.

:thumb:

Sorry mijn moederbord in Asus P5B met een intel p965 chipset. Ik gebruik een gebrande windows XP pro, want ik wil nog even wachten tot de 'kinderziektes' van Vista eruit zijn en er veel drivers etc. voor zijn...

de chipset drivers bij de cd heb ik wel geinstalleerd

"Gebrande" aka gekraakte?

Als het een legitieme versie is moet je eerst die windows updates erop krijgen, die bevatten ondersteuning voor die high definition audio. Als je ze allemaal afgerond hebt dan kan je die driver installeren (ofwel via de cd proberen, als dit niet leukt handmatig via Apparaatbeheer-Stuurprogramma bijwerken-...)
Toch voor de zekerheid eens kijken ofdat er niks gedempt staat (je weet maar nooit).

Probeer anders de nieuwste, deze dus.

Staat die audiochip wel in de bios op enabled?

PS, je hebt toch wel XP SP2?

Inderdaad gekraakt... maar dat is maar voor tijdelijk zoals net gezegd...

Er staat niets op gedempt, er staat een geel uitroepteken als pci device. En als ik bijvoorbeeld een mp3 wil afspelen krijg ik een melding dat er geen ondersteunende apparaten o.i.d. gevonden zijn...

En de antwoorden zijn?:confused:

Pak die zip uit, ga naar die uitroepteken, rechtermuisklik erop, installeer de driver en verwijs naar die uitgepakte bestanden, m.n. de inf file.

Na installatie van Windows Xp pro SP2 werkt mijn geluid inderdaad weer. Toch zou er een manier moeten zijn om het geluid met SP1 te laten werken lijkt mij, maar ja dat is nu niet meer mijn probleem :D Bedankt voor de informatie!:thumb:

Na installatie van Windows Xp pro SP2 werkt mijn geluid inderdaad weer. Toch zou er een manier moeten zijn om het geluid met SP1 te laten werken lijkt mij, maar ja dat is nu niet meer mijn probleem :D Bedankt voor de informatie!:thumb:

zou ik jou mogen vragen waar jij je sp2 gedownload hebt dan want ik zit met hetzelfde probleem aub zsm antwoord groetjes wesley alvast bedankt

Hoi !

Klik op de link in dit artikel en je download van SP2 begint....

Greetz,

Harry.

beste harry
er staat geen link bij en is het de nl versie van sp2
en ter info ikmoet een gekraakte versie hebben

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan