• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijk tellen met datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

odradek2

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2007
Hallo,

Ik wil in excel in een kolom G alle waarden "ja" tellen afhankelijk van waarden in twee andere kolommen.

Ik heb daartoe de volgende formule opgesteld

Code:
=SOM(ALS('Export CRS'!$A$2:$A$1000="Amsterdam";ALS('Export CRS'!$M$2:$M$10000=(">=1-1-2007" & "<=31-1-2007");ALS('Export CRS'!G$2:G$10000="Ja";1;"");"");""))

maar die werkt niet, ik krijg er de waarde 0 uit

Dit ligt volgens mij aan de tweede voorwaarde
Code:
(">=1-1-2007" & "<=31-1-2007")
, want optellen met alleen de andere voorwaarde werkt wel.

Nu vroeg ik mij af, weet iemand een andere formulering voor deze voorwaarde (alles in de maand januari).

Ik heb na consultatie van dit forum al het volgende geprobeerd:

Code:
((">="&DATUM(2007;1;1))&("<="&DATUM(2007;1;30)))

mar die werkte niet en is bovendien onwenselijk, omdat ik de datum het lefst in een andere cel wil invoeren en hem met een verwijzing in de formule wil krijgen (vanwege gebruiksvriendelijkheid)

hopelijk heeft iemand een suggestie.

alvast bedankt,

Groet,

Sake

Hoi Sake

Je moet 2 SOM.ALS functies van elkaar aftrekken:

de som van alles dat na de begindatum valt (begindatum INclusief)

-

de som van alles dat na de einddatum valt (einddatum EXclusief)

Dan hou je als resultaat de juiste periode over.

Wigi

Beste Wigi,

Wat is daar de code van? (Ik ben nog niet helemaal thuis in de Excel taal)

In ieder geval lukt het volgende niet

Code:
=SOM(ALS('Export CRS'!$A$2:$A$10000="Amsterdam";ALS('Export CRS'!$N$2:$N$10000=("<="&DATUM(2007;1;30));ALS('Export CRS'!H$2:H$10000="Ja";1;"");"");""))

Dus: alles optellen van voor 30 januari.
Code:
("<="&DATUM(2007;1;30))

groet,

Sake

Hang een bestandje bij.

Je moet wel een SOM.ALS functie gebruiken, niet SOM(ALS(...

Beste Wigi,

ik weet niet hoe soms als met een voorwaarde in een andere kolom werkt. bovendien werkt dit met één voorwaarde wel, waarom dan niet als de tweede voorwaarde een datum is

ik wil alle "Ja" in kolom g, waarbij geldt dat op dezelfde rij in kolom a voorwaarde "amsterdam" staat en op dezelfde rij in kolom m een datum in januari

een bestand kan ik helaas niet toevoegen, omdat het om vertrouwelijke informatie gaat

hopelijk ben ik nu duidelijker geweest,

Volgens mij kan het zo

Code:
=SOMPRODUCT(('Export CRS'!$A$2:$A$10000="Amsterdam")*('Export CRS'!$N$2:$N$10000<=DATUM(2007;1;30))*('Export CRS'!H$2:H$10000="Ja"))

Dit is de som voor alles tot en met 30 januari van dit jaar.

Wigi

Dank.

De formule geeft uitkomsten die betrouwbaar lijken. Bij nader inzien wijken ze echter af van wat er in de lijst staat. Ik kijk er nog even naar, maar ben iig een stuk verder. Hopelijk kom ik er nu zelf uit.

Post vooral een bestandje met FICTIEVE gegevens. Dan krijg je zo de juiste formule. Nu is het voor ons ook redelijk gissen.

dat gissen ging goed. de foute uitkomsten lagen aan een vervuild bronbestand. dank

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan