• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen vastzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henri Henri

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 mei 2007
Hallo,

Ik heb een Excel-werkmap met twee werkbladen:
Blad 1: Hierop worden allerlei zaken ingevuld (gewichten en artikelsoorten). Deze gegevens komen iedere keer uit een ander bestand (kopieëren/plakken of handmatig intypen) en zijn vaak van wisselende opmaak of inhoud.
Blad 2: Dit is een soort formulier wat automatisch gemaakt wordt met de gegevens van blad 1. Pér regel (van blad 1) wordt op blad 2 een pagina gevuld: het zijn standaard vijftig paginas onder elkaar, iedere pagina gelijk, maar telkens met een volgende regel informatie van blad 1.

Blad 1 wordt regelmatig gevuld met gegevens voor bepaalde doeleinden. Blad 2 is dus een formulier dat daaruit volgt. Middels formules is blad 2 gekoppeld aan blad 1, echter: soms wordt er wel eens geschoven met data op blad 1 of wordt er binnen het blad geknipt en geplakt. De gegevens op blad 1 komen uiteindelijk allemaal in de juiste kolommen/rijen, maar vaak wordt er nog redelijk veel mee "geschoven". Het probleem is dan dat blad 2 te letterlijk blad 1 volgt: blad 2 gaat automatisch formules aanpassen en dit levert vaak fouten van #VERW! op.

Ik wil dus op blad 2 álle cellen vastzetten/blokkeren tegen wat voor wijziging dan ook. Dus wat er ook gebeurd op blad 1 (knippen/plakken/typen/schuiven/etc.), blad 2 dient altijd gelijk te blijven en mag nooit (automatisch) gewijzigd worden. Is er een mogelijkheid om blad 2 helemaal statisch te houden?

Bij voorbaat dank :).

Beste Henri,

Volgens mij moet dat lukken met de functie INDIRECT en RIJ()
Als je op Blad2 een verwijzing hebt naar cel A1 op Blad1, dan ziet dat er zo uit:
Code:
=Blad1!A1
Met behulp van de functie INDIRECT en RIJ ziet het er zo uit:
Code:
=INDIRECT("Blad1!A"&RIJ())

De functie INDIRECT kan onderdelen aan elkaar plakken om het als één argument te zien. De functie RIJ() geeft het rijnummer van de cel waarin de formle staat. Je kunt hier moeiteloos bijv. +5 bij optellen.
Als je nu op Blad 1 cel A1 naar beneden sleept of een rij invoegt, verandert de functie niet.
Als jouw functies niet te ingewikkeld zijn moet je er wel uitkomen.

Groeten en fijn Pinksterweekend,

Richard

Beste Henri,

Volgens mij moet dat lukken met de functie INDIRECT en RIJ()
Als je op Blad2 een verwijzing hebt naar cel A1 op Blad1, dan ziet dat er zo uit:
Code:
=Blad1!A1
Met behulp van de functie INDIRECT en RIJ ziet het er zo uit:
Code:
=INDIRECT("Blad1!A"&RIJ())

De functie INDIRECT kan onderdelen aan elkaar plakken om het als één argument te zien. De functie RIJ() geeft het rijnummer van de cel waarin de formle staat. Je kunt hier moeiteloos bijv. +5 bij optellen.
Als je nu op Blad 1 cel A1 naar beneden sleept of een rij invoegt, verandert de functie niet.
Als jouw functies niet te ingewikkeld zijn moet je er wel uitkomen.

Groeten en fijn Pinksterweekend,

Richard

Geweldig, ik wist dat het op te lossen was, maar hoe... Dit werkt perfect, bedankt!!!

Jij ook fijn Pinksterweekend gewenst,
Henri

Hoi,

Wil je dan de vraag op opgelost zetten?

Groeten,
Richard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan