configuratie instelingen gezocht

Status
Niet open voor verdere reacties.

PsychoDude

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2007
Hoi,

Ik heb onlangs een modem/router gekocht van speedtouch (546(i) v6) en een draadloze router voor mijn laptop van asus (wl-500g premium)

Ik heb op mijn speedtouch de tel.lijn aangesloten en vervolgens met een ethernetkabel naar mijn pc en een tweede naar mijn asus gegaan. Op mijn vaste pc (xp) verkrijg ik internet. Ik kan met mijn laptop (vista) wel verbinding maken met dit netwerk maar ik geraak niet op het interent.

weet er iemand hoe ik dit alles moet configureren aub?

heb wel reeds gezien dat er vroeger reeds een topic over bestond maar ik weet nog ni goed hoe ik dit moet verhelpen.

alvast bedankt

Het was handiger geweest als je een draadloos accesspoint had gekocht, en geen draadloze router.

Maar goed, je kunt een draadloze router ook 'misbruiken' als accespoint/switch:

Ik heb hier de tekst van andere antwoorden van mij op vergelijkbare problemen op jouw situatie aangepast:

Je kunt je Asus router ook misbruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Speedtouch). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Asus van de Speedtouch.
2. Sluit een pc aan op een van de LAN poorten van de Asus.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Asus, via
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Asus
5. Zet DHCP serving uit op de Asus
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Asus uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Asus een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van Speedtouch, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP. Je moet dus een vast ip-adres op de Asus instellen dat niet door een andere computer/laptop gekaapt wordt, maar dat wel valt in de ip-reeks van het LAN van de Speedtouch. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Speedtouch bijv. adressen uitgeeft boven de 50.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Asus.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Asus met een LAN poort van de Speedtouch.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Speedtouch ipv. de Asus.
10. (Je kunt de configuratie van de Asus nog steeds wijzigen, maar dan op het ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort).

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Asus zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Speedtouch.
Je hebt dus de Asus als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Blijft hij op deze mannier wel alle functies behouden die hij heeft als router?

Waarom ik deze router heb gekocht?
omdat er hier 2 usb poorten opstaan waardoor je er een harde schijf aan kunt hangen. met de bijgeleverde software kan je rechtstreeks downloade op die harde schijf terwijl je pc afstaat​

Blijft hij op deze mannier wel alle functies behouden die hij heeft als router?
[...]

De Asus heeft, na mijn genoemde aanpassingen, een eigen ip-adres ('hard' ingesteld) met toegang tot het Internet over de LAN poort, via de Speedtouch. De functie van Router is de Asus dan kwijt (vervult de functie van accesspoint/switch).

Lees de volgende overwegingen of je wel of niet de download-functionaliteit kunt behouden:

1. Als dat download Internet-verkeer waar jij het over hebt verplicht over de WAN poort van de Asus moet gaan, dan heb je een probleem.

2. Als het over een LAN-poort mag, maar je niet op de LAN poort van de Asus een default gateway (=standaardgateway) én DNS-server kunt instellen, dan denk ik dat de Asus niet weet hoe hij Internet moet bereiken.
NB: Indien in te stellen, moet als default gateway en DNS server op de LAN-poort van de Asus het LAN-adres van de Speedtouch worden ingesteld.

3. Wellicht is de Asus op bridging modus in te stellen, dan hoef je mijn hele instructie van mijn vorige posting niet te volgen, want dan wordt de Asus een accesspoint/switch, en dan kan de Asus gewoon via de WAN poort aangesloten blijven op de Speedtouch. Ik denk wel dat dan die download-functionaliteit niet gaat werken, omdat het te verwachten is dat op de WAN poort van de Asus dan geen ip-adres in te stellen is waar de download-software gebruik van kan maken.

We horen wel van je wat wel en niet mogelijk is.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Heb de door u opgegeven instructies nog nit toegapst. maar ik weet wel dat ik tijdens de configuratie konn kiezen tussen router en bridge
maar ik snapte niet wat dit betekende dus ik heb hem op router ingesteld. dat moet dus ook op bridge gezet worden of wat?

Zie opmerking 3 uit mijn vorige posting: Kijk goed na, zodra ingesteld op bridging mode:
1. Hoe je de Asus kunt bereiken om aanpassen te doen (indien dat nodig zou blijken in de toekomst)
2. Of die download-software waar je het over had ook werkt als bridging mode is ingesteld.

In principe is bridging mode geprefereerd, want je hoeft er weinig voor in te stellen.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb heb ondertussen de instellingen ingesteld zoals u vermelde. Ik kan momenteel op het internet. de rest zalik na de examens welproberen.

ook al de asus de functie van bridge heb ik hem volgens u instellingen manueel ingesteld

bedankt hé

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan