Schijfleesfout na verse installatie XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Smilodon

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2005
Hoi,

Ik ben de pc van m'n vriendin aan het repareren, althans..
Echt ver kom ik niet, aangezien er iets gebeurd wat ik niet eerder heb meegemaakt.

Ik probeer windows met een orginele windows XP Pro cd te (her)installeren. (Op een Packard Bell).

Dus hij moet partitie C formatteren.. en daarna kopieert hij de setup bestanden.. Daarna moet de computer opnieuw opgestart worden en dan zou de setup van win xp verder moeten gaan.

Echter, daarna krijg ik de volgende melding:

"Schijfleesfout, Druk CTRL+ALT+DEL om opnieuw te starten"

Het is een sata-1 schijf. Heb de kabels al gecheckt (of ze niet dubbel zaten, dat kan problemen geven las ik, omdat sata kabels erg gevoelig zijn).

Het rare is dat ie windows wél wou installeren op de desbetreffende schijf, via m'n broertje's pc. Maar ik wil windows gewoon de hardware etc. laten herkennen die in haar pc zit (logisch).

Is het misschien een beveiliging van Packard Bell en zou het een idee zijn om de BIOS te flashen? Er zit iig iets niet goed in die kast van haar.

Ik hoop echt dat iemand me hiermee kan helpen.

Laatst bewerkt:
Packard Bell levert altijd zo'n eigen schijven er bij.

Dat klopt, alleen heeft ze die cd's dus niet meer.

Iemand suggestie's ?

Laatst bewerkt:
Indien je ook de bios hebt gereset, loop daar de instellingen eens na, vooral die van de SATA/RAID controller.

Neem aan dat het een Intel/Via/nVidia native controller is die dan op IDE emulatie gezet dient te worden, anders zul je via F6 met een flop de driver ervoor eerst moeten laden, maar als er geen floppydrive inzit, tja.

Ook kun je die installatie die op de andere PC erop is gezet, als het een andere chipset is, deze repareren door een herstelinstallatie, en wel op deze manier.

Mocht de chipset wel hetzelfde zijn, kun je die gewoon gebruiken, en de rest van de goede drivers installeren.

Hoi,
Wellicht moet inderdaad de BIOS aangepast worden zodat hij de CD pakt als eerste.

Kan ook zijn dat je (zo mogelijk) een ouderwets opstart floppy moet gebruiken, (dan in BIOS als opstart volgorde eerst a:\) en bij het formateren probeer dan het commando format c:\q (snel formateren). Daarna verander je dan in de BIOS de opstart volgorde zo dat de CD als eerste wordt gepakt.
Je vriendin heeft vermoedelijk installatie CD's van PackardBell dan raad ik aan (eerst) deze te installeren. (wanneer het een oudere windows dan 2000 betreft vergeet niet FAT32 naar NTFS te veranderen, met bijvoorbeeld Partion Magic of in MSDOS met command FDISK)

Kan ook nog zijn dat de CDrom speler niet meer goed leest. (oplossing lijkt me in dit geval duidelijk).

Hoi,

Ik ben de pc van m'n vriendin aan het repareren, althans..
Echt ver kom ik niet, aangezien er iets gebeurd wat ik niet eerder heb meegemaakt.

Ik probeer windows met een orginele windows XP Pro cd te (her)installeren. (Op een Packard Bell).

Dus hij moet partitie C formatteren.. en daarna kopieert hij de setup bestanden.. Daarna moet de computer opnieuw opgestart worden en dan zou de setup van win xp verder moeten gaan.

Echter, daarna krijg ik de volgende melding:

Het is een sata-1 schijf. Heb de kabels al gecheckt (of ze niet dubbel zaten, dat kan problemen geven las ik, omdat sata kabels erg gevoelig zijn).

Het rare is dat ie windows wél wou installeren op de desbetreffende schijf, via m'n broertje's pc. Maar ik wil windows gewoon de hardware etc. laten herkennen die in haar pc zit (logisch).

Is het misschien een beveiliging van Packard Bell en zou het een idee zijn om de BIOS te flashen? Er zit iig iets niet goed in die kast van haar.

Ik hoop echt dat iemand me hiermee kan helpen.

Hoi,
Wellicht moet inderdaad de BIOS aangepast worden zodat hij de CD pakt als eerste.

Kan ook zijn dat je (zo mogelijk) een ouderwets opstart floppy moet gebruiken, (dan in BIOS als opstart volgorde eerst a:\) en bij het formateren probeer dan het commando format c:\q (snel formateren). Daarna verander je dan in de BIOS de opstart volgorde zo dat de CD als eerste wordt gepakt.
Je vriendin heeft vermoedelijk installatie CD's van PackardBell dan raad ik aan (eerst) deze te installeren. (wanneer het een oudere windows dan 2000 betreft vergeet niet FAT32 naar NTFS te veranderen, met bijvoorbeeld Partion Magic of in MSDOS met command FDISK)

Kan ook nog zijn dat de CDrom speler niet meer goed leest. (oplossing lijkt me in dit geval duidelijk).

Ik denk toch dat het beter is de aanwijzingen van Lange Pier op te volgen...:D

Indien je ook de bios hebt gereset, loop daar de instellingen eens na, vooral die van de SATA/RAID controller.

Neem aan dat het een Intel/Via/nVidia native controller is die dan op IDE emulatie gezet dient te worden, anders zul je via F6 met een flop de driver ervoor eerst moeten laden, maar als er geen floppydrive inzit, tja.

Ook kun je die installatie die op de andere PC erop is gezet, als het een andere chipset is, deze repareren door een herstelinstallatie, en wel op deze manier.

Mocht de chipset wel hetzelfde zijn, kun je die gewoon gebruiken, en de rest van de goede drivers installeren.

De instellingen van SATA/RAID zal ik nog eens goed nalopen, thnx. Er zit géén floppydrive in , idd.

Als ik hem via m'n broertjes pc installeer, en hem daarna overzet naar de hare, geeft ie precies dezelfde fout.

Hij komt windows dus niet in. (Wel via m'n broertjes pc). Daar staat trouwens Vista op, daarom kan ie ook geen drivers etc. vinden / eropzetten.

Ik ga de link eens goed doorlezen, bedankt.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Hij boot gewoon vanaf de cd-rom, anders had ik in eerste instantie de windows setup ook niet kunnen starten ;)

De originele Packard Bell cd's zijn helaas verdwenen, geintje van haar ex vriend :/

Geformateerd heb ik hem al 3 keer, 1 keer helemaal, 2 keer snel, als NTFS. Blijft zelfde fout geven.

Laatst bewerkt:
De installingen van SATA/RAID zal ik nog eens goed nalopen, thnx. Er zit géén floppydrive in , idd.

Als ik hem via m'n broertjes pc installeer, en hem daarna overzet naar de hare, dat ie precies dezelfde fout geeft. Hij komt windows dus niet in. (Wel via m'n broertjes pc). Daar staat trouwens Vista op, daarom kan ie ook geen drivers etc. vinden / eropzetten.

Ik ga de link eens goed doorlezen, bedankt.

Denk toch dat de SATA/RAID controller roet in het eten gooit, welke chipset zit er op zijn moederbord, en welke op de probleemPC?

Ik denk dat ik maar een floppy drive koop, en dan als de windows setup loopt, op F6 drukken en dan drivers voor de S-ATA schijf installeren.

Ik denk dat dat de oplossing is.

Even kijken of ik de juiste drivers kan vinden. Ook ga ik Packard Bell maar eens bellen en vragen of die cd's en een floppy met de S-ATA drivers na te bestellen zijn, ook al is het ding "al" 4 jaar oud, en zit er dus geen garantie meer op.

Bedankt voor de hulp. ;)

Laatst bewerkt:
Helaas is door het ontbeken van informatie over welk type Packard Bell en chipsets geen adequate hulp te geven, wist niet dat het allemaal zo geheim was.:shocked:

Overigens kun je een hele cd bij Packard Bell downloaden tegen een bepaald tarief.
En bij een native chipset heb je die driverflop niet nodig, het is alleen een goede instelling in de bios, je hebt hem immers al geïnstalleerd, bijna.

Hoi Lange Pier,

Het is ook zeker geen geheim, alleen weet ik niet hoe ik dat moet checken, welke chipset het is (schaam).

Het gaat iig om een Packard Bell IMEDIA 5005.

http://support.packardbell.com/nl/item/?m=home&sn=041738620004

Daar staan alle drivers, en idd ook zo'n totaal CD. Erg handig. Want ik heb inmiddels via mijn eigen OEM Dell Home XP cd (SP1), windows er wél opgekregen, zonder die fout. En daarna via die cd van Packard Bell die je idd tegen betaling kunt downloaden, de drivers eropgezet.

Alleen wil ik bij haar Windows Pro gewoon legaal installeren, en helaas gaat dat dus weer niet. Ik heb het niet helemaal goed uitgelegd in het begin. Ik bedoelde dat er een originele code op de kast zit, maar de XP cd die er bij zat heeft haar ex vriend ook nog steeds, evenals dus die master cd's van Packard Bell.

Over de chipset van m'n broertjes pc.. Ik heb geen idee eigenlijk. Hoe kan ik dat checken? Zowel bij hem als bij mij? Kast open en dan kan ik het ergens in de pc vinden?

Laatst bewerkt:
:)
Dus een home kun je wel installeren, maar een pro niet? weird.

Overigens kun je met elke willekeurige XP pro SP2 cd, met de key die vermeld wordt, indien die ook voor de pro is, de boel gewoon herinstalleren, die zet je dan erover als een upgrade, kan ook vanuit windows.

Dus als ik een XP Pro SP2 (NL) download, dan kan ik die over deze Home editie die ik er nu heb opgezet heenzetten?

Ik zat ook te denken, misschien dat ie SP1 wél pakt, en SP2 niet.. met een fresh install?
Of zou die alleen een OEM pikken?
Ik kan helaas nergens een SP1 NL XP (OEM) versie vinden.

Is het trouwens mogelijk om een Engelse versie, naderhand om te zetten naar een Nederlandse?

Laatst bewerkt:
:)
Dus een home kun je wel installeren, maar een pro niet? weird.

Overigens kun je met elke willekeurige XP pro SP2 cd, met de key die vermeld wordt, indien die ook voor de pro is, de boel gewoon herinstalleren, die zet je dan erover als een upgrade, kan ook vanuit windows.

De key op de kast is inderdaad voor een Pro versie.

Alle versies zijn gelijk van Home of Pro, alleen de key maakt wat het is, een oem of retail.
Of de Home en Pro gelijk zijn, waar de key ook het verschil maakt, weet ik niet, nooit uitgeprobeerd.

En een Engelse wordt nooit, althans niet met een herinstall, een Nederlandse versie, daarbij is Engels ook nog een dominant.

Ik snap het niet helemaal, maar dat geeft niet :)

Maar als ik dus een XP Pro SP2 (NL) download, dan kan ik die over deze Home editie die ik er nu heb opgezet heenzetten, en daarna activeren met de originele key?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan