Herschikken desktop icons ongewenst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Noord

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2006
Al geruime tijd heb ik 'last' van automatisch herschikkende desktop icons.
Iedere keer na opstarten zijn alle items (automatisch) alfabetisch geherschikt en dat wil ik niet.
Het ligt NIET aan de instelling 'pictogrammen schikken op...' zoals je die met een rechterklik vanaf je desktop kunt gaan uit- of aanvinken. De vink (bij automatisch herschikken) staan nl. gewoon uit.

Ook de oplossing van 'Lange Pier' heeft niet geholpen:
Quote:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer

Value Name: NoSaveSettings
Data Type: REG_DWORD (DWORD Value)
Value Data: (0 = disabled, 1 = enabled)

Create a new DWORD value, or modify the existing value called 'NoSaveSettings' set the value to equal '1' to enable the restriction. Exit your registry, you may need to restart for the changes to take effect. Note: You want it set to 0.

Na opstarten PC komt de desktop op met de icons zoals gewenst, 2 tellen later worden ze allemaal weer links op het scherm gezet, alfabetisch gesorteerd...
Ik word er 'gek ' van...
Waar kan dit toch aan liggen???

Laatst bewerkt:
Staat toch wel op 0?

Probeer het eens met TweakUI, bij icon repair.

Als je zoekt op "repair desktop icon position" kom je heel veel tegen.

Staat toch wel op 0?

Probeer het eens met TweakUI, bij icon repair.

Als je zoekt op "repair desktop icon position" kom je heel veel tegen.

De waarde staat inderdaad op '0' (hex).
Ik heb inmiddels TweakUI geprobeerd en 'rebuild icons' gevonden en uitgevoerd ('repair icons' kan ik niet vinden). Ook dit helpt niet!

Zoeken met Google heb ik al eerder geprobeerd, maar dat is me (tot nu toe) dus niet gelukt....

Vreemd verschijnsel.:(

Lijkt wel een restrictie op dat account.
Om alles weer te herstellen zou je gpupdate /force in uitvoeren kunnen proberen, maar dit geldt alleen voor de xp pro versie.

Kijk hier ook eens.

Vreemd verschijnsel.:(

Lijkt wel een restrictie op dat account.
Om alles weer te herstellen zou je gpupdate /force in uitvoeren kunnen proberen, maar dit geldt alleen voor de xp pro versie.

Kijk hier ook eens.

Inderdaad, ik snap er ook niets van...
Het verschijnsel laat zich alsvolgt beschrijven:
Ik start de PC op. Bij het verschijnen van het bureaublad staan alle icons zoals ik ze zelf heb gerangschikt :thumb: 1 tel later wordt het bureaublad a.h.w. opnieuw automatisch opgebouwd en staan alle icons weer links alfabetisch gerangschikt :evil:

Inmiddels beide opties van je toegepast (ik heb XP Pro): gpupdate /force levert geen verbetering op (ik zie heel even in een DOS-prompt de tekst 'vernieuwingsbeleid' en dat is het dan....).

De icon-restore optie werkt, maar dat houdt wel in dat ik telkens na opstarten deze handeling (restore icons) moet uitvoeren, ook niet optimaal (maar wel beter dan niets)

Dus, Lange Pier, alvast heel hartelijk dank voor deze verbetering, maar er is ruimte voor 'meer'....

Soms ooit een iconlocker geïnstalleerd gehad?
Als je rechts klikt op een icon staat er dan iets tussen van "Save [or Restore] Desktop Icon Layout" ??

Je zou anders eens kunnen proberen het bijgevoegde bestand (layout.dll) te plaatsen in je \system32 map, dan vervolgens layout.reg toe te voegen aan het register (dubbelklikken)

Als je voortaan met rechts klikt op je iconen heb je dan de optie om de icon positie te saven (Save [or Restore] Desktop Icon Layout)

Bijlagen

Soms ooit een iconlocker geïnstalleerd gehad?
Als je rechts klikt op een icon staat er dan iets tussen van "Save [or Restore] Desktop Icon Layout" ??

Je zou anders eens kunnen proberen het bijgevoegde bestand (layout.dll) te plaatsen in je \system32 map, dan vervolgens layout.reg toe te voegen aan het register (dubbelklikken)

Als je voortaan met rechts klikt op je iconen heb je dan de optie om de icon positie te saven (Save [or Restore] Desktop Icon Layout)

Je eerste vraag moet ik ontkennend beantwoorden...
Vervolgens probeer ik volgens je instructies het layout.dll bestand in de \system32 map te plaatsen. Dat bestand bestaat daar al, maar probeer ik te vervangen. Dan verschijnt de volgende melding...????!!! (zie de bijlage voor een schermprint).

Bijlagen

Er zal toch iets van een programma meedraaien, 'layout.dll' is namelijk geen standaard XP bestand.

Die stond hier ook al!:rolleyes: met een deïnstaller.

Kan mij overigens niet aan de indruk ontrekken dat het een geïnstalleerd progje is, wat in software van b.v. Yahoo, Google o.i.d. meegeleverd en geïnstalleerd wordt zit.

Ik volg jullie discussie niet meer helemaal.
Ik wacht even af. De LAYOUT.DLL werkt prima.

Je bedoelt hiermee, dat de iconen nu wel op de plaats blijven staan? (d.m.v. rechtsklikken enz.)

Dat zou dus inhouden dat er reeds eerder een 'iconlock' geïnstalleerd is.

Misschien heb je een webobject op je bureaublad staan, wat de boel verstoort.

Probeer dit eerst 'ns:

Rechtsklik op je bureaublad, kies voor 'eigenschappen'. Tabblad 'bureablad' kiezen en dan 'bureaublad aanpassen'. Kies voor het tabje 'website'. Haal het vinkje weg bij 'Mijn huidige introductiepagina'. Klik op de nodige OK's- en toepasknoppen.

Vervolgens:
Rechtermuisklik op het bureaublad, `pictogrammen schikken op`, en dan `webonderdelen op het bureaublad vergrendelen` uitschakelen...:)

Ik volg jullie discussie niet meer helemaal.
Ik wacht even af. De LAYOUT.DLL werkt prima.

Was geen discussie, hoor.
Zei alleen dat die eerder was aangegeven.:)
Maar beter dubbel dan niets.

En dat er misschien iets was geïnstalleerd die de boel ook lockte.

@ikzelf, dat zou best eens kunnen.:thumb:

Je bedoelt hiermee, dat de iconen nu wel op de plaats blijven staan? (d.m.v. rechtsklikken enz.)

Dat zou dus inhouden dat er reeds eerder een 'iconlock' geïnstalleerd is.

Heren, vanmiddag andere dingen gedaan, vandaar nu pas mijn reactie(s).
Na opstarten PC worden nog steeds alle iconen alfabetisch gesorteerd, links op het scherm. Een bizar gezicht: eerst staat alles netjes (groepsgewijs -door mij- georganiseerd) en vervolgens springt alles weer kolomsgewijs en alfabetisch gesorteerd links op het scher,. Met 'restore desktop icon layout' wordt het weer georganiseerd teruggezet (hoewel niet allemaal constateerde ik zojuist... zal nog eens checken).

Wat is overigens een iconlock. De naam doet e.e.a. vermoeden, maar ik ben me van geen 'kwaad' bewust...

Misschien heb je een webobject op je bureaublad staan, wat de boel verstoort.

Probeer dit eerst 'ns:

Rechtsklik op je bureaublad, kies voor 'eigenschappen'. Tabblad 'bureablad' kiezen en dan 'bureaublad aanpassen'. Kies voor het tabje 'website'. Haal het vinkje weg bij 'Mijn huidige introductiepagina'. Klik op de nodige OK's- en toepasknoppen.

Vervolgens:
Rechtermuisklik op het bureaublad, `pictogrammen schikken op`, en dan `webonderdelen op het bureaublad vergrendelen` uitschakelen...:)

Deze stappen heb ik gevolgd, maar leveren niets op. Het 'vinkje weghalen' is niet van toepassing omdat het vinkje al weggehaald was. Toch e.e.a gevolgd, maar zonder resultaat. Helaas!

Werkt het nu wel of niet?
Ikke niet meer snappe.:confused:

Al een systeemherstel gedaan, of had ik dat al een keer geopperd?:o

Sorry voor de verwarring:
Het enige dat geholpen heeft is de LAYOUT.DLL. (afgezien van een paar icons die niet helemaal goed terugspringen na 'restore desktop icon layout')
Alle overige suggesties hebben niet gewerkt.

Systeemherstel was nog niet geopperd. Is dat niet het terugdraaien van zaken tot een eerder herstelpunt? (als dat zo is, dan is dat geen optie)....

Dat jij layout.dll al op de pc hebt staan impliceert dat er al een programma geïnstalleerd is wat de iconen op hun plaats terugzet, het voornoemde bestand is namelijk GEEN standaard XP bestand.
Ik zou toch maar eens heel goed gaan nadenken welk programma dat is (b.v. na welke installatie van een programma is het begonnen) layout.dll komt namelijk niet zomaar vanzelf op de pc.

Sorry voor de verwarring:
Het enige dat geholpen heeft is de LAYOUT.DLL. (afgezien van een paar icons die niet helemaal goed terugspringen na 'restore desktop icon layout')
Alle overige suggesties hebben niet gewerkt.

Systeemherstel was nog niet geopperd. Is dat niet het terugdraaien van zaken tot een eerder herstelpunt? (als dat zo is, dan is dat geen optie)....

Kun je mooi vertellen wat je dan ondertussen hebt geïnstalleerd, als dat geen optie is, dan zit daar wat tussen wat het probleem veroorzaakt, bij software kun je de install op dat opvragen, hoef je alleen die progjes, mochten ze niet meer werken, te herinstalleren zonder de boosdoener.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan