Na windows laadscherm slaagt pc af

Status
Niet open voor verdere reacties.

toonzor

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2005
Heya,

Gisterenavond ging de pc nog goed, deze morgend zet ik hem op, maar hij wil niet meer starten.
Er komt een bericht op dat Chipset settings etc zijn gereset naar defaults. Dan gaat hij verder laden, komt het laadscherm van windows xp, en dan slaagt hij af en begint hij opnieuw. Ik heb eigenlijk geen idee waar dit aan kan liggen.
Ik heb in de BIOS gaan kijken ( het enige waar ik nog in kan ), en daar stond bij boot settings eerst FLOPPY, dat heb ik naar HDD-0 gewijzigd, maar hij doet nog altijd hetzelfde.

Ik weet het, het is nogal een vaag probleem, toch iemand die hulp kan bieden?
Ik geloof eigenlijk meer dat het aan de harde schijf of de hardware ligt ... .

Alvast bedankt,

Toon

De melding dat de Chipset settings etc zijn gereset naar defaults geeft eigenlijk aan dat er iets niet goed staat in de BIOS of dat er iets is aangepast.

Het beste kun je proberen om in de BIOS even te zoeken naar iets van Load Default ....
Daarmee zou alles in de BIOS zo moeten staan dat het goed staat.

Probeer dan nog eens XP te starten.
Lukt het niet Start XP dan eens in de veilige mode.
Werkt dat, dan nog eens proberen om XP normaal op te starten. Soms helpt dit.
Als hij wel in de veilige mode wil starten maar niet normaal dat is dit meestal te de oorzaak van een driver die problemen geeft.

Anders via F8 (waar je ook voor veilige mode kunt kiezen) kiezen voor de optie Last Good Know Configuration.

ik heb Load Optimized Defaults gekozen in de BIOS en dan gesaved, terug opgestart.
Maar het blijft net hetzelfde, en ik kan nergens kiezen voor veilige modus etc, F8 werkt nergens, een keer heb ik wel die keuze gehad, en koos ik voor "laatste juiste configuratie", maar dat werkte ook niet.
Dus ik denk dat het echt met BIOS of harde schijf te maken heeft, wat moet er normaal staan bij het booten in de bios,

1. HDD
2. CDROM
3. FLOPPY

Ofzoiets dacht ik, of is dit fout?

Laatst bewerkt:
F8 moet toch wel werken maar je moet op het juiste moment deze indrukken. Het beste kun je dan je PC aanzetten en dan steeds de F8 indruken / loslaten / indrukken. Dan moet dit vanzelf verschijnen.

De volgorde maakt op zich niet uit voor de werking mits er geen Floppy of CD in zit. Dan start hij altijd door naar Harddisk.

De logische instelling is

1. CDROM
2. FLOPPY
3. HDD

Check wel even als je meerdere HDD hebt dat je de juist neemt. Bij sommige bios kun je namelijk ook nog kiezen wel HDD hij moet gebruiken.

Load Optimized Defaults is in deze nog niet de juist maar kies voor Default. Met Load Optimized Defaults laad hij dus de instelling zodat hij sneller werkt maar daar kan juist ook een probleem zitten. Test het eerst met Default. Als alles weer goed werkt kun je Optimized proberen.

Ik kan enkel kiezen voor "Load Fail-Safe Defaults" en "Load Optimized Defaults", maar geen van beide werken.
Ik heb ook in veilige modus geprobeert, dan laadt er iets en komt er een zwart scherm met een wit streepje, maar je kan niets doen.
Bij het laden komt er ook op Serial_Ch0 master : No device op.
mss zegt je dat iets?

Laatst bewerkt:
Ik bedoelde ook Load Fail-Safe Defaults. Wist alleen even niet de exacte naam.

Als dit alles ook niet werkt dan zou je kunnen proberen om windows over de bestaande heen te installeren.

http://support.microsoft.com/kb/315341/nl en dan methode 2.
Probleem is alleen dat je mogelijk gegevens kwijt kunt raken. Meestal gaat dit wel goed maar er bestaat altijd een risco dat dit wel gebeurt.

Uiteraard is dit advies op eigen risco :D

hmm ok alvast bedankt voor de hulp, kga toch nog eventjes verder zoeken, staan namelijk nog toch wel vrij belangrijke document op.... :)

Ik heb nu eens ingesteld dat hij niet automatisch moet herstarten als er een systeemcrash is, dan geeft hij een blauw scherm met deze error :
Stop c000021a {Fatal System Error}

Zou het mogelijk zijn om nog bestanden te recupereren op een of andere manier?
Of met een soort live cd van linux, knoppix, ... te booten en datn nog bestand op usb ofzo zetten?

Laatst bewerkt:
Ik kan ook nog in de setup Q-Flash kiezen, en daar kan ik resetten, is dat mss een manier om de settings te resetten?

Wat ik even niet snap is dat je een instelling heb kunnen aanpassen terwijl je aangeeft dat hij niet wil opstarten ?

Q-Flass heeft met het BIOS te maken en daar zou ik geen gebruik van maken want dat staat los van je problemen.

Je kunt o.a met Bart PE een boot-cd maken en dan kun je de documenten veiligestellen.
Je moet dan wel een andere PC kunnen gebruiken om de Cd te maken.

Hier staat een uitleg hoe je dit moet doen
http://www.computeridee.nl/workshops.jsp?rubriek=1620361&id=1934307&o=0

Hier kun je Bart PE downloaden die je voor bovenstaand nodig hebt.
http://www.nu2.nu/pebuilder/#download

Je kunt ook de harddisk eruit halen en even aan een andere PC aansluiten om je bestanden veilig te stellen of een image maken van de harddisk. Daarna Windows weer installeren . De meeste van deze image tools kunnen ook bestanden weer uitpakken zodat je niet de gehele image hoeft terug te plaatsen.

Zoekende op de foutmelding kom je trouwens ook veel info tegen.
Type maar eens in google in: Stop c000021a

Laatst bewerkt:
Wat ik even niet snap is dat je een instelling heb kunnen aanpassen terwijl je aangeeft dat hij niet wil opstarten ?

Dat heb ik kunnen kiezen als ik op F8 duwde, iets in de aard van "Niet automatisch herstarten na systeemcrash". Kga dat met die CD eens proberen, bedankt.
Op die error heb ik ook al gegoogled, en het lijkt me dat ik toch windows ga moeten herinstalleren.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan