Harman/Kardon

• Onderwerp starter Onderwerp starter drive
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

drive

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2007
Gisteren hebben wij een navigatiesysteem gekocht (namelijk een harman / kardon GPS-500) en we hebben hem opgeladen (6 uur). Daarna hebben we de taal en tijd ingesteld en we hebben hem ontgrendeld, precies volgens het boekje.
Vanavond wilden we een zogenaamde proefrit gaan maken ergens naartoe en toen we het hadden geïnstalleerd in de auto, heb ik het adres ingevoerd waar we naartoe wilden rijden. Maar we krijgen de hele tijd de melding dat het GPS signaal niet gevonden wordt. We hadden een snoertje lopen naar de aansteker in de auto en ook een antennesnoertje. Het systeem zelf hadden we op de voorruit geïnstalleerd tussen bestuurder en bijrijder, onderaan het raam.
Is het zo dat we elke keer 3 minuten naar buiten moeten voor je die navigatiesysteem kunt gebruiken of is er iets mis?

Het kan soms een poosje duren voordat de GPS voldoende satallieten heeft gevonden.

Kun je niet ergens de GPS gegevens opvragen? In TomTom kan ik zien hoeveel satallieten hij heeft gevonden en wanneer hij voldoende signaal heeft kleuren de staafjes blauw en is er een goed signaal. (Duurt meestal max. 1 minuut)

Staat er nergens iets over in de gebruikershandleiding?

Wellicht komt het ook omdat hij voor het eerst werd gebruikt. Wanneer je dit na een week gebruik nog hebt lijkt het mij een echt probleem.

Waar ligt je antenne binnen op het dashboard? Dan kan het zijn dat je van dat soort glas in je voorruit hebt waar het signaal niet doorheen komt. Door de folie of de kleine metaaldraadjes die de sneeuw doen oplossen.[Alleen moderne] ff testen met de antenne op het dak leggen plugged

Hangt ie buiten op je bumper of ergens anders dan zou ik het niet weten.

Laatst bewerkt:
Als het systeem buiten de auto perfect werkt, is er daarmee niets aan de hand... echter wel met je voorruit.... sommige auto's [bijv. Renault Scenic, maar ook een aantal Amerikanen] hebben een metaalcoating in de voorruit [anti UV], anderen voorruitverwarming... allemaal condities waardoor het GPS signaal wordt tegengehouden of aanzienlijk verzwakt.... soms helpt het om de gps iets meer horizontaal of iets meer verticaal [rechtop] te monteren.... ander is het enig alternatief een antenne buiten de auto.....

Het kan soms een poosje duren voordat de GPS voldoende satallieten heeft gevonden.

Kun je niet ergens de GPS gegevens opvragen? In TomTom kan ik zien hoeveel satallieten hij heeft gevonden en wanneer hij voldoende signaal heeft kleuren de staafjes blauw en is er een goed signaal. (Duurt meestal max. 1 minuut)

Staat er nergens iets over in de gebruikershandleiding?

Wellicht komt het ook omdat hij voor het eerst werd gebruikt. Wanneer je dit na een week gebruik nog hebt lijkt het mij een echt probleem.

Nee, die GPS gegevens kan ik niet ergens opvragen. En nee, er staat niets over in de gebruikershandleiding.

Waar ligt je antenne binnen op het dashboard? Dan kan het zijn dat je van dat soort glas in je voorruit hebt waar het signaal niet doorheen komt. Door de folie of de kleine metaaldraadjes die de sneeuw doen oplossen.[Alleen moderne] ff testen met de antenne op het dak leggen plugged

Hangt ie buiten op je bumper of ergens anders dan zou ik het niet weten.

Mijn antenne was op de voorruit geplakt. Ik weet niet of het speciaal glas is. We hebben een opel zafira.

Je schrijft in je eerste post dat je elke keer 3 minuten naar buiten zou moeten. Daaruit maak ik op dat hij het buiten wel goed doet net als ErpCity. Dus ik zou naar de dealer gaan om te vragen wat voor een oplossingen hij heeft voor dit probleem.
Maar ik zou zeker eerst nog eens Erpcity zijn opties eens uitproberen want die kende ik ook niet, schuinleggen etc.

Het was dus een vraag of ik elke keer 3 minuten naar buiten moet. Want toen ik vanmiddag een adres had ingevoerd en wilde kijken waar het was, ging ik 3 minuten buiten staan en toen deed hij het wel goed.
Trouwens, die opties hadden we ook al geprobeerd, zonder resultaat ...

Laatst bewerkt:
In de Zafira wordt in combinatie met airconditioning standaard een warmte-werende 'Solar Protect' voorruit gemonteerd. Cruise control, een boardcomputer en
vannaf 2001 al volgens deze link

dus ik denk idd dat je probleem de voorruit is

De voorruit van de Zafira is inderdaad voorzien van een speciale coating [zij noemen het "Solar Protect"] .... om het interieur binnen koel te houden..... en de zon [en blijkbaar GPS signalen] buiten te houden... -> buitenantenne monteren.......

"Fantje" was sneller.....

Laatst bewerkt:
In de Zafira wordt in combinatie met airconditioning standaard een warmte-werende 'Solar Protect' voorruit gemonteerd. Cruise control, een boardcomputer en
vannaf 2001 al volgens deze link

dus ik denk idd dat je probleem de voorruit is

Ik heb het even nagekeken en onze auto komt uit 2000.

Heb je in de 6,5 jaar geen kapotte voorruit gehad?

Anders zou ik echt niet weten wat er aan de hand was.

Stukje uit een automagazine uit het jaar 2000:

Later in het modeljaar 2000 introduceert Opel in de Zafira een nieuwe Solar Reflect voorruit in combinatie met airconditionîng. Een extreem dunne, meerlaagse film met een zilvercoating wordt tussen de twee lagen van de gelamineerde voorruit bevestigd. Deze reflecterende laag is met name effectief tegen de onzichtbare infrarode lichtstralen en verlaagt opwarming van het interieur met 50 procent. In de praktijk betekent dit dat de temperatuur van het dashboard met 15 graden Celsius daalt, een verbetering die het comfort voor de inzittenden aanzienlijk verhoogt.

En zilver is ... ook een metaal.........

Heb je in de 6,5 jaar geen kapotte voorruit gehad?

Anders zou ik echt niet weten wat er aan de hand was.

Nee, we hebben nog nooit een kapotte voorruit gehad (afkloppen!). ;)

Hoe en waar moet je die buitenantenne plaatsen en moet je raam dan de hele tijd open blijven?

Laatst bewerkt:
Je kunt naar buiten via je dashboard. Dan hoeft je raampje niet open te blijven. Maar ik zou even advies inwinnen bij de dealer of willekeurige garage over de beste opties. Want je hebt ook te maken met de lengte van je kabeltje. En dan kan hij je het ook meteen ff aanwijzen, zodat je er een beeld bij hebt.

Maar als je het dan echt wilt weten volg de kabels van je autoradio. Dan ben je zo onder je motorkap

Laatst bewerkt:
Oké, bedankt, maar ik heb zelf ook al besloten om er morgen even langs te gaan. Dan hoor ik het wel weer. Als we dan nog problemen hebben, dan horen jullie het wel.
Alvast bedankt.

Vanmorgen ben ik naar de garage geweest en heb het verhaal verteld. Er werd gezegd dat het inderdaad aan de ruit lag die te dik is en een speciale laag heeft. Degene die me hielp zei dat het misschien een idee is om de antenne op de zijruit te plaatsen en dan de navigatiesysteem zelf op het dashboard. Dat gaan we dus nog uitproberen vanavond als mijn man weer thuis is.

Vaak is het een betere oplossing de antenne achter de binnenspiegel te hangen (zit bij 90% van de auto's met gecoate ruiten een vlak waar deze coating bewust is weggelaten).

De GPS ontvanger op de zijruit monteren wil nog wel eens een verstoord signaal geven dus dat lijkt me niet de beste optie...

Eventueel kan je een buitenantenne aanschaffen maar daar zou ik niet direct mee beginnen.

Wij zijn net terug uit Engeland en hebben het navigatiesysteem kunnen gebruiken. Het lag inderdaad aan het raam, dus we hebben het opgelost door het uiteindelijk op ons dakraam te plakken. Dat ging redelijk goed, maar we hadden nog steeds regelmatig geen GPS signaal. Ook werden we alle kanten opgestuurd waardoor we dus de weg kwijtraakten. Als die navigatie zei dat we linksaf moesten, dan zei die 100 meter verder: draai waar mogelijk is en keer terug. Zo moesten we een paar keer heen en weer rijden. We kwamen uiteindelijk te laat bij de trein aan, maar konden 1 trein later nemen. Dus het is nog steeds niet opgelost. We hebben geprobeerd om een buitenantenne te kopen, maar die was overal uitverkocht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan