• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Celinhoud kopieren pas na invoer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

OpZoekNaar

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 jul 2007
Wie kan mij helpen ?

Ik probeer een geautomatiseerde urenverantwoording in elkaar te knutselen en stuit op de volgende problemen.
Om een locatie op te geven kun je nu kiezen uit een aantal optie's verkregen via een lijst die gevalideerd is, hoe krijg ik Excel zover dat nieuw ingevoerde locatie's automatische aan die lijst worden toegevoegd ?
Kan dit in Excel ?

Om vertrek en aankomsttijden eenvoudig in te voeren heb ik deze ook in een lijst gezet beginnend bij 8:00 in stappen van 10 minuten het klokje rond, 8 uur is de meest voorkomende starttijd vandaar.
Naar mijn idee werkt dit prima, je hoeft geen getallen in te tikken maar eenvoudig een bepaalde tijd aan te klikken.
Nu wil ik graag dat als je bijvoorbeeld 8:00 als starttijd selecteerd deze waarde ook naar de onderliggende cel wordt verplaats/ gekopieerd om zo vanaf die tijd verder te kunnen selecteren enz. enz.
Het principe op zich werkt wel als ik domweg een = toepas op de cellen echter dan verschijnt die ene tijd opeens in alle kollomen, wat ik zoek is dat pas wanneer je de tijd in een cel aanklikt ze slecht één cel naar beneden opschuift.

Is dit mogelijk ?

Vriendelijke groeten !

Het principe op zich werkt wel als ik domweg een = toepas op de cellen echter dan verschijnt die ene tijd opeens in alle kollomen, wat ik zoek is dat pas wanneer je de tijd in een cel aanklikt ze slecht één cel naar beneden opschuift.

Misschien een onnodige vraag, maar beperk je de = functie tot die cellen waar je de tijd wil hebben? Zet je die niet in te veel cellen neer?

Meer uitleg...

Voor je eerste vraag heb ik hier een uitleg voor je.
Vraag twee vraagt om een voorbeeldje.

Beste Ad,

Dank voor je oplossing.
Het is me gelukt je voorbeeld in de praktijk te brengen echter het is voor mij nog even hogeschool Excel, al doende leert men...

Ik probeer je nog even wat gedetaileerder uit te leggen wat ik in me hoofd had m.b.t. het invoeren van de juiste locatie.
Wanneer je nu op de cel klikt verschijnt er een driehoekje waarmee de gevalideerde lijst wordt weergegeven, tot hier gaat alles prima.
Door de foutmelding-optie uit te schakelen blijft het mogelijk een waarde buiten de lijst om in te voeren en die te laten staan.
Juist die onbekende waarden zou ik graag opgenomen zien in de lijst, zodat de lijst toeneemt qua opties om uit te kiezen.
Dit is in jouw voorbeeld beslist het geval alleen ontbreekt het me in die vorm aan de kennis om het goed toe te passen in het reeds bestaande.
In mijn huidige situatie bevinden de locaties zich niet aanlsuitend in één kolom maar steeds een lege cel ertussen en soms ook wat andere celtypen.
Naar mijn idee loopt het hier een beetje stuk...
Graag zou ik je het reeds bestaande sturen zodat je een indruk krijgt hoe en wat.

Ook de ''tijd-vraag' zal je dan duidelijk worden die ik probeer nader te verduidelijken.
Rechts van de 'locatie-cel' kun je een vertrek en aankomst tijd opgeven m.b.v. het toetsenbord.
Voor deze 'tijd-cellen' heb ik ook een lijst gemaakt die begint bij 8:00 en zo oplopend met 10 minuten het klokje rond loopt, 8:10, 8:20 enz.
Bij het invullen van de urenverantwoording begin je dus bij de aankomstlocatie, meestal de thuisbasis van ons bedrijf, daarna kies je een aankomsttijd, meestal 8:00, de 'normale' aanvangstijd.
Vervolgens kies je een vertrektijd die logischerwijs = danwel > is dan 8:00, terug in de tijd lukt ook ons niet.
Nu komt het, stel dat je s'middags ergens om 15:00 uur aankomt en om 15:30 vertrekt dan is het comfortabel om de cel waar 15:30 in moet komen te staan al op de waarde van de voorgaande tijdcel te hebben staan, 15:00 zodat je niet zover in de tijd hoeft te scrollen vanaf 8:00 waar de lijst immers mee begint.
Eén cel verderop kopieren lukt me wel maar dan worden alle cellen eronder diezelfde waarde, dat vondt ik weinig profesioneel, het is dus zaak de aangeklikte tijdwaarde slechts alleen in de onderliggende cel te krijgen.
Al zoekende begrijp ik dat er wat voorwaarde kunnen worden gesteld aan de waarde van een cel alvorens ze toe te kennen, het lukt me alleen niet de juiste formule te vinden het bij één cel te houden.

Hoe kan ik jouw dat voorbeeldbestand sturen ?

Vriendlijke groet !

Misschien een onnodige vraag, maar beperk je de = functie tot die cellen waar je de tijd wil hebben? Zet je die niet in te veel cellen neer?

Beste Wigi,

Erg onder de indruk van je site, ziet er netjes uit en zeer veel waardering voor je visie m.b.t. het delen van kennis.

Wat de = functie betreft, door mijn gebrek aan ervaring/ kennis kom ik niet verder dan die functie naar onder toe door te trekken dus bijv. d7=d8, d8=d9 enz.
Het resultaat in beginsel is dan dus dat d7=tot aan 'd honderdduizend' totdat d8 veranderd en weer gelijk is aan tot aan 'd honderduizend'.
Mij gaat het er dus om dat alleen d8 = d7 totdat d8 gekozen wordt en d9 = d8 enz.

Wat is jouw visie m.b.t. mijn andere vraag, het automatisch uitbreiden/ opbouwen van een lijst ?

Vriendelijke groet !

Iemand wellicht nog tips ?

Hallo allemaal, heeft iemand wellicht nog wat toe te voegen of te beantwoorden op mijn gestelde vraag ?

Hang toch maar een voorbeeldbestandje bij. Jouw Excel bestand eerst ontdoen van gevoelige info, dan onnodige opmaak eruit halen. Dan zippen en hier bijvoegen. Dat kan in een nieuw antwoord in deze topic.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan