systeemschijf door XP geformateerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

cbrouwers

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2007
Hallo,

Als nieuw lid op dit forum (niet zonder reden zoals hierna te lezen is) wil ik even proberen of iemand mij kan helpen. Wat is er gebeurd:

Ik heb een pc (dual core Intel), hierop stond XP MCE en er zaten 2 HD's in (C: WD 125Gb, IDE ATA en D: Maxtor 250Gb, IDE ATA). Beide schijven niet verder gepartitioneerd en NTFS geformateerd. Deze HD's raakten rap vol, dus een derde schijf (WD 500Gb, SATA II) erbij gezet. Deze werd niet herkend door XP, PM7.0 herkende hem wèl maar ik kreeg hem niet aan de gang, althans ik had te weinig vertrouwen erin dat het goed ging komen.

Toen had ik een goed idee: Ik probeer XP te installeren op de nieuwe schijf, naderhand XP er weer afgooien en klaar is de jas! Tot zover de theorie......, het ging mis, en wel op de volgende manier:
XP gaat installeren, ik ga akkoord met de gebruikersovereenkomst, XP laat drie mogelijke schijven zien en ik mag kiezen! Ik kies de SATA II schijf, verwijder de partitie die hierop staat en laat XP deze NTFS formateren om vervolgens windows te installeren. Ik laat XP beginnen en zie na 2 à 3% tot mijn grote schrik dat hij mijn C: schijf aan het formateren is!:mad: Esc werkt niet, dus heb ik zo snel ik kon de power erafgehaald. Het kwaad was intussen al geschied: prgramma's en data zijn verdwenen. Hieronder vele foto's en nogal belangrijke documenten!

Ik heb daarna beide IDE schijven losgegooid en heb XP geïnstalleerd op de SATA. Van deze boot ik nu dus, de D: schijf is uiteraard onaangetast, maar de C: schijf is leeg en ongeformateerd. Ik heb verder nog niets geprobeerd want het kan natuurlijk zijn dat je meer kapot maakt dan je lief is......:rolleyes:

Kan iemand helpen?????, ik zie immers veel partitieproblemen voorbijkomen op dit forum en in de meeste gevallen komt alles goed!:thumb:

Ten eerst vertel je dat er niets is gepartitioneerd maar wel geformateerd, dat kan alleen met een partitie.:shocked:
Je bedoelde zeker dat je per schijf 1 partitie hebt.

Nu draai je vanaf de nieuwe schijf XP, je hebt de C: partitie geformateerd, die zou je kunnen scannen met een recovery tool of proberen de partitie te herstellen met TestDisk, alleen als het formateren ook de MTF al heeft gewist, schiet je daar niet veel mee op, dan blijft een recoverytool de enige oplossing.

Maare, gif it a try met TestDisk.

Ten eerst vertel je dat er niets is gepartitioneerd maar wel geformateerd, dat kan alleen met een partitie.:shocked:
Je bedoelde zeker dat je per schijf 1 partitie hebt.

Nu draai je vanaf de nieuwe schijf XP, je hebt de C: partitie geformateerd, die zou je kunnen scannen met een recovery tool of proberen de partitie te herstellen met TestDisk, alleen als het formateren ook de MTF al heeft gewist, schiet je daar niet veel mee op, dan blijft een recoverytool de enige oplossing.

Maare, gif it a try met TestDisk.

Hoi Lange Pier,

Inderdaad, met geen partities bedoel ik 1 partiti per schijf.....!
Ik wil wel aan de gang gaan met TestDisk (ken het programma niet....tips?), als het hiermee niet lukt, kan hier niets onherstelbaars fout gaan? Welke recoverytools komen in aanmerking (liefst freeware, maar als het niet anders is....). Ik heb namelijk met dit soort dingen helemaal geen ervaring, gelukkig......

Met Disk Investigator b.v., staat in onze softwarelijst, zie mijn sign.
Of zie aan R-Studio of GetDataBack voor NTFS te komen.

Op de site van TestDisk staat de gebruiksaanwijzing.

Laten analyseren, kijken of de gegevens kloppen van de gevonden partitie en voor write kiezen zou kunnen werken.

Laatst bewerkt:
TestDisk vond wel wat op de schijf maar er stond een "D" voor, dat heb ik gewijzigd in, bij de eertse poging "*", bij de tweede poging "P". Na "write" kwam "opnieuw opstarten". Het resultaat was teleurstellend, geen schijftoegang en dus ook geen data.

Op dit moment draait R-studio, geduld is een schone zaak, want het gaat langzaam! Deze vindt allerhande FAT FAT entries (5814), FAT directory entries (8), FAT boot sectors (11), NTFS MFT File entries (66), NTFS directory entries (2290), en NTFS Boot sectors (1), hij heeft nu ca 60% achter de rug. De FS van de disk is NIETS en de naam is "partition 0". Straks even puzzelen hoe verder te gaan en hopen dat het werkt.

Hopelijk heb je geen demo versie, kan je weer opnieuw beginnen.:(

Was er al bang voor, format begint gelijk met de bootsector, waar juist die gegevens instaan waar de bestanden te vinden zijn en zonder de koppeling van MFT en die sector kun je het schudden, die recoveryprogjes zoeken op raw bestanden, dus de werkelijke bestanden, en dan even duren, sector voor sector, sterkte ermee.

Hopelijk heb je geen demo versie, kan je weer opnieuw beginnen.:(

Was er al bang voor, format begint gelijk met de bootsector, waar juist die gegevens instaan waar de bestanden te vinden zijn en zonder de koppeling van MFT en die sector kun je het schudden, die recoveryprogjes zoeken op raw bestanden, dus de werkelijke bestanden, en dan even duren, sector voor sector, sterkte ermee.

Iedereen weet toch dat demo versies als ze iets MOETEN gaan doen, komen met de melding "eerst kopen, dan pas verder...."!:o Nee hoor ik heb de volledige versie aangeschaft.

Verder snap ik dat dit soort werkzaamheden bij bedrijven al gauw 1000,- tot 1500,- eurootjes kost........ècht snel gaat het niet. De aanschafkosten van R-studio haal je er met één recovery van een schijf van zo'n 120Gb al heel gauw uit. Ik ben nu zo'n 7 uur bezig en heb al ruim de helft van m'n data terug! Een aanrader is ook om te beginnen met de rood gemerkte files, dan wordt het bij de oranje gemerkte delen ècht leuk (van die rode is namelijk bijna niets te recoveren, lekker hoopgevend! Als het dan ineens wèl gaat "lopen" heb je er pas zin in!:D ).

Vanavond komt een vriend met "Getdataback" (geleend van de systeembeheerder), dit wilde ik ook noglaten draaien, om de eventuele restjes boven water proberen te krijgen. Maar ik denk dat ik, als R-studio klaar is er meer dan genoeg van heb.........

Het eindresultaat laat ik uiteraard ook nog weten.

As promised:

R-studio heeft na 9uur 92.031 bestanden in 5871 mappen met in totaal 78,8Gb gerecovered.

Getdataback heeft vannacht gedraaid (toen ìk lag te genieten van een welverdiende nachtrust), nadat het klaar was waren er 90.842 bestanden in 5617 mappen met in totaal 82,4Gb gerecovered.

Waardoor het verschil?
- R-studio haal ALLES terug, ook gedeeltelijke bestanden van gewiste data. In je recovermap ziet het werkelijk zwart van de (onvolledige) mappen met gedeelte's van bestanden.
- R-studio haalt ook FAT12 en FAT32 bestanden terug, Getdataback alleen maar NTFS (tenzij je natuurlijk FAT32 gaat recoveren).

Voorkeur?
  • R-studio haalt dus ALLES terug en je ziet pas wat het is als het gerecovered is
  • Getdataback haalt terug wat je zoekt en geeft het van te voren weer in een keurige boomstructuur (waar je ook nog eens door heen kunt bladeren en files van te voren bekijken). Zo kun je ook van te voren bepalen wat je precies wilt recoveren.
  • R-studio was voor mij "op het gevoel" (ik had geen zin uitgebreid de handleiding te lezen:) ), de juiste weg was echter redelijk goed te vinden.
  • Getdataback wijst je helemaal de weg, het werkt heel erg simpel. Alleen hoe je daadwerkelijk moet recoveren is wat wazig aangegeven (maar tòch simpel, als je het eenmaal ontdekt hebt.;) )
  • Getdataback werkt met "batchverwerking", je hoeft er dus minder bij te blijven.
  • Getdataback ziet er wat "spielerisch" uit zoals de Fransen zeggen (ze spreken het wat anders uit....:o ), een floppy wat over een grasveldje met bloemetjes rent......nou ja, dat doet mij denken aan een CD brandprogramma waar een draak vuur staat te spuwen tegen een CDtje en daar zit ik eigenlijk niet op te wachten.:shocked:
Voorkeur? eigenlijk toch getdataback (:evil: , de verkeerde aangeschaft!) vanwege de eenvoud, de mogelijkheid vòòr de daadwerkelijke recovery het resultaat te zien èn eigenlijk ook dat ie alleen terughaalt wat je zoekt!

De resultaten:
Àlle e-mails etc terug (honderden).
Àlle favorieten IE terug.
Àlle foto's terug (duizenden onafgedrukte en dus onvervangbare) Op één na dan.....maar diezelfde foto als BMP was wèl goed teruggekomen.
Àlle correspondentie terug (honderden zèèr belangrijke brieven).
Zo'n 80% van mijn muziek terug (honderden nummers), eigenlijk is alles terug, maar zo'n 20% is niet meer te gebruiken (0 byte groot).
Àlle films terug (heb ik nog niet gecontroleerd op bruikbaarheid).

Zo'n 95% van alles wat verloren is, is dus weer terug! De muziek en films....boeit niet, kan meteen weer teruggezet worden, de CD's en DVD's heb ik tòch. Dus eigenlijk een score van bijna 100%!

Ik hoop nog veel te mogen recoveren (maar dan wèl op iemand anders zijn HD's!:rolleyes: ).

Lange Pier: bedankt voor het meedenken en de tips!!!!!:thumb:

I'm:D again!

Cor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan