Hoi !
Bij XP was de OEM-versie inderdaad gebonden aan een aantal hardware-componenten (mobo, hdd, ).
Als je onder XP teveel onderdelen vervangt, moet je XP opnieuw aktiveren.
Bij Vista OEM is dit niet het geval: de OEM-licentie is slechts aan de hdd verbonden !
Dus: een vervanging van een mobo zal onder Vista geen probleem opleveren.
Vista herkend echter ook je BIOS: dus je moet wel een mobo van hetzelfde type vervangen.
Wil je dit niet, zul je Microsoft moeten bellen voor een nieuwe aktivatie, net als bij XP.
Ik werk voor een plaatselijke PC-boer, en installeer dus alleen maar OEM-versie's.
In de praktijk levert dit nooit problemen op, dus als je de OEM-versie op 1 PC gebruikt hoef je nergens bang voor te zijn.
Hier:
http://stevejobs.blogs.keznews.com/2007/05/17/vista-license-terminology-part-1/#more-12 de complete uitleg over alle Vista-keys.
Greetz,
Harry.
Huh????????
Dit verhaal klopt niet hoor! Vista is ZEKERS niet alleen aan een HD gebonden.
Ik werk niet bij een plaatselijke PC-boer, ik BEN een plaatselijke PC-boer....
Vista kan al moeilijk gaan doen als je er geheugen bij zet of er uit haalt. Buiten mijn ervaringen met klanten om, heb ik dit zelf al op 2 van mijn pc's MEERDERE MALEN aan den lijve ondervonden.
Harde schijven vervangen heeft geen invloed, dit is op mijn eigen pc al 2x gebeurd, zonder dat ik problemen heb gehad met de activatie.
De eerste keer heb ik een Maxtor 320GB vervangen voor een Seagate 500GB, daarna heb ik die Seagate 500GB vervangen voor 2x een WD Raptor 34GB in RAID-0 opstellingen. Al deze keren ging de activatie zonder problemen.
Ondertussen heb ik ook mijn moederbord Gigabyte 965P DS4 vervangen voor een Gigabyte P35-DS4 en ook dit ging ZONDER activatie problemen.
Ik gebruik trouwens Vista ultimate 64-bit OEM.
Regelmatig experimenteer ik met diverse merken en typen geheugen, DAAR gaat het wel eens fout en moet ik de activatie telefonisch doen.
Sterker nog, ik had er 2x 2GB geheugen in zitten, door een (microsoft of hauppauge) foutje in de allocatie daarvan, wilde mijn Hauppuage 500 TV-kaart niet meer goed werken.
1GB verwijderd en de kaart werkt naar behoren, maar....... vista moest opnieuw geactiveert worden!!!! Contact met S gehad, deze bevestigde het verhaal dat Vista 'moeilijk' kon doen bij geheugen wijzigingen.........
Daarna weer eens de 4e GB geheugen teruggeplaats, WEDEROM activatieproblemen!!!
Telefonisch is dat wel telkens perfect opgelost, maar zo zie je maar, het verhaal dat Vista OEM aan de harde schijf is gekoppeld, gaat niet op.