Vragen over OEM...

Status
Niet open voor verdere reacties.

IIoWoII

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2007
1. Is de OEM versie van vista echt moederbord gebonden?

2. Als je moederbord kapotgaat kan je dan geen nieuwe meer kopen en die versie van vista erop draaien?

3. Als je mobo kapot gaat kan je dan ook MS opbellen voor help?

4. Krijg je wel updates met de OEM versie?

5. Ik ga de OEM versie LEGAAL kopen ( denk ik ) omdat ik er dan een harddisk bij koop,
en dan zet ik op die harddisk vista en dan heb ik ook nog steets xp op de ander, dan als ik weer terug naar XP wil, kan ik gewoon dat kabeltje lostrekken en die andere weer vastmaken op me mobo... Is dit mogelijk? Want zo bespaar ik ook nog een €200+ voor vista.

-alvast bedankt-

1 = nee
2 = opnieuw installeren zal dan wel moeten
3 = nee
4 = ja
5 = kan maar kun je ook oplossen met een bootloader...dus 2 besturingsystemen installeren en gebruiken.

een oem is inderdaad mobo verbonden.
ik heb met moeite mijn xp om op een ander bord kunnen zetten via microsoft. maar,
dit is echt een uit zondering blij waren ze hier niet mee merkte ik.
op haast elk modern moederbord draai vista.
beste wat je kan doen is als je een mobo vind even kijken of er bij de fabriekant vista,
driver te vinden zijn zo niet dan deze niet kopen maar een ander model.
je krijgt gewoon updates met een oem versie.
oem wil dus zegen hardware verbonden versie voor systeem bouwers.
de duurdere xp/vista mag je mee nemen naar een nieuwe pc minst je het uninstaleer op,
de oude pc.hier geld dus ook een versie op 1 pc maar mag verhuist worden.
bij oem niet.
je kan ook gewoon dual boot draaien met vista/xp
is handig zo woord je vertouwed met de nieuwe versie.

hoop dat dit duidelijk is voor je.

m.v.g virtuosa

Laatst bewerkt:
Oowke de 1 zegt dat het wel mobo gebonden is de ander niet...
Ik denk zelf NIET, want als je bijvoorbeeld een niewe pc koopt en er vista op hebt staan maar er gaat iets kapot... dan zou je €300 + betalen...

En met XP heb ik ook een cd en die is nu om mijn vriend zn computer geinstaleeerd en op die van mij zonder licentie problemen ofzo...

Hoi !

Bij XP was de OEM-versie inderdaad gebonden aan een aantal hardware-componenten (mobo, hdd, ).

Als je onder XP teveel onderdelen vervangt, moet je XP opnieuw aktiveren.

Bij Vista OEM is dit niet het geval: de OEM-licentie is slechts aan de hdd verbonden !

Dus: een vervanging van een mobo zal onder Vista geen probleem opleveren.

Vista herkend echter ook je BIOS: dus je moet wel een mobo van hetzelfde type vervangen.
Wil je dit niet, zul je Microsoft moeten bellen voor een nieuwe aktivatie, net als bij XP.

Ik werk voor een plaatselijke PC-boer, en installeer dus alleen maar OEM-versie's.

In de praktijk levert dit nooit problemen op, dus als je de OEM-versie op 1 PC gebruikt hoef je nergens bang voor te zijn.

Hier: http://stevejobs.blogs.keznews.com/2007/05/17/vista-license-terminology-part-1/#more-12 de complete uitleg over alle Vista-keys.

Greetz,

Harry.

Laatst bewerkt:
Thanks ;)
Ik had ook net dit:
Microsoft website zei:
Als Windows Vista voorgeïnstalleerd is geleverd op een computer van een grote computerfabrikant (ook wel bekend als Original Equipment Manufacturer of OEM's), is opnieuw activeren van uw Windows Vista-software noodzakelijk als u de systeemkaart vervangt door een kaart die niet door de OEM wordt geleverd.

Gelezen dus je hoeft het alleen opnieuw te activeren en niet opniew te kopen =D

Hoi !

@wanderer: ik zeg toch niets anders ?

Maar er is een verschil tussen de OEM-DVD die jij als kleine PC-bouwer bij de winkel koopt en de z.g. royal-licentie's die HP, Dell, Asus etc. hebben, de z.g. OEM-SLP's !

Zie de link in mijn vorige post !

Greetz,

Harry.

Laatst bewerkt:
Hoi Harry,

Ik viel eigenlijk over de zin "Bij Vista OEM is dit niet het geval: de OEM-licentie is slechts aan de hdd verbonden !".

Het zou de indruk kunnen wekken,althans in mijn ogen,dat wanneer je een Vista OEM wilt kopen,je op z'n minst een hardeschijf moet aanschaffen en dat is voorzover ik begrijp,niet het punt waar het om gaat.

Je dient eigenlijk een geheel nieuw systeem te bouwen.

Greetz

Nee hoor ik kan al een oem versie kopen van vista als ik een dvd speler koop.
maar dit is nu een discussie waar TS niet om braagt.
De vragen van TS zijn al beantwoord..

maar dit is nu een discussie waar TS niet om braagt.
Dat begijp ik,maar als er,naar mijn,mening een verkeerde cq onduidelijke indruk gewekt wordt,mag ik daar toch wel op wijzen hoop ik?

Greetz

Dat begijp ik,maar als er,naar mijn,mening een verkeerde cq onduidelijke indruk gewekt wordt,mag ik daar toch wel op wijzen hoop ik?

Greetz

Jazekers mag dat

Hoi !

Bij XP was de OEM-versie inderdaad gebonden aan een aantal hardware-componenten (mobo, hdd, ).

Als je onder XP teveel onderdelen vervangt, moet je XP opnieuw aktiveren.

Bij Vista OEM is dit niet het geval: de OEM-licentie is slechts aan de hdd verbonden !

Dus: een vervanging van een mobo zal onder Vista geen probleem opleveren.

Vista herkend echter ook je BIOS: dus je moet wel een mobo van hetzelfde type vervangen.
Wil je dit niet, zul je Microsoft moeten bellen voor een nieuwe aktivatie, net als bij XP.

Ik werk voor een plaatselijke PC-boer, en installeer dus alleen maar OEM-versie's.

In de praktijk levert dit nooit problemen op, dus als je de OEM-versie op 1 PC gebruikt hoef je nergens bang voor te zijn.

Hier: http://stevejobs.blogs.keznews.com/2007/05/17/vista-license-terminology-part-1/#more-12 de complete uitleg over alle Vista-keys.

Greetz,

Harry.

Huh????????

Dit verhaal klopt niet hoor! Vista is ZEKERS niet alleen aan een HD gebonden.
Ik werk niet bij een plaatselijke PC-boer, ik BEN een plaatselijke PC-boer....

Vista kan al moeilijk gaan doen als je er geheugen bij zet of er uit haalt. Buiten mijn ervaringen met klanten om, heb ik dit zelf al op 2 van mijn pc's MEERDERE MALEN aan den lijve ondervonden.

Harde schijven vervangen heeft geen invloed, dit is op mijn eigen pc al 2x gebeurd, zonder dat ik problemen heb gehad met de activatie.
De eerste keer heb ik een Maxtor 320GB vervangen voor een Seagate 500GB, daarna heb ik die Seagate 500GB vervangen voor 2x een WD Raptor 34GB in RAID-0 opstellingen. Al deze keren ging de activatie zonder problemen.
Ondertussen heb ik ook mijn moederbord Gigabyte 965P DS4 vervangen voor een Gigabyte P35-DS4 en ook dit ging ZONDER activatie problemen.

Ik gebruik trouwens Vista ultimate 64-bit OEM.

Regelmatig experimenteer ik met diverse merken en typen geheugen, DAAR gaat het wel eens fout en moet ik de activatie telefonisch doen.

Sterker nog, ik had er 2x 2GB geheugen in zitten, door een (microsoft of hauppauge) foutje in de allocatie daarvan, wilde mijn Hauppuage 500 TV-kaart niet meer goed werken.
1GB verwijderd en de kaart werkt naar behoren, maar....... vista moest opnieuw geactiveert worden!!!! Contact met S gehad, deze bevestigde het verhaal dat Vista 'moeilijk' kon doen bij geheugen wijzigingen.........
Daarna weer eens de 4e GB geheugen teruggeplaats, WEDEROM activatieproblemen!!!
Telefonisch is dat wel telkens perfect opgelost, maar zo zie je maar, het verhaal dat Vista OEM aan de harde schijf is gekoppeld, gaat niet op.

Ik draai Vista Business 64 bits (OEM) op een P5B-VM. Door een defect heb ik het moederbord moeten omruilen. Exact hetzelfde model/versienr. Door het verwisselen moest ik Windows opnieuw activeren, uiteraard telefonisch want de key was volgens Microsoft al weer in gebruik.

Ik draai Vista Business 64 bits (OEM) op een P5B-VM. Door een defect heb ik het moederbord moeten omruilen. Exact hetzelfde model/versienr. Door het verwisselen moest ik Windows opnieuw activeren, uiteraard telefonisch want de key was volgens Microsoft al weer in gebruik.

Tja, hieruit blijkt dus dat de activatie 'random' wel of niet lukt......

De enige keren dat dat de activatie (officieel) niet zou kunnen lukken bij een verwisseling van een harde schijf, is als Vista Pre-installed op de harde schijf geleverd wordt, dus zonder DVD. dit heeft te maken met de Licece agreement die de fabrikant van die pc gemaakt heeft met Micorsoft. In dat geval is het (officieel) zo, dat bij een kapotte harde schijf, ook de licencie voor vista vervalt, want deze is door de fabrikant MET de harde schijf geleverd (goedkoop voor de fabrikant). Gebeurd vooral bij pc's van Packard Bell en andere bekende (beruchte!) merken.
De klant kan dan de pineut zijn, zeker als de harde schijf al na 1 jaar, dus net buiten de (onwettige!!) garantieperiode van 1 jaar kapot gaat. Officieel zou de klant dan EN een nieuwe harde schijf EN een nieuwe licencie voor Vista moeten aanschaffen.

Hallo !

Sorry @qpc, maar over welke OEM-versie hebben we het ?

Kijk es hier: http://keznews.com/forum/viewtopic.php?t=7008voor een goede uitleg !

Mocht je deze link niet kunnen bekijken wgens passwordrecstrictie's, klik dan es hier: http://stevejobs.blogs.keznews.com/category/vista-license-and-product-keys/ voor het complete verhaal !

Activatie is niet nodig bij een OEM-SLP -licentie, @Tiborv

@qpc: jij praat over een nadere OEM-licenie dan ik, want er zijn er dus 3 !

Ik heb me er al een jaar in verdiept, en verkondig hier echt geen nonsens !

Greetz,

Harry

Heel simpel, ik heb het over de ENIGE OEM versie die hier in Nederland (legaal) door systembuilders (lees : plaatselijke PC-boeren) gebruikt wordt, namelijk de versie die jij en ik gebruiken.............. Andere OEM-versies komen in NL niet bij de normale pc zaken voor.

Hoi !

Die gebruik ik dus niet, wegens een bios-mod, zoals de halve wereld !

Voor m'n baas installeer ik de versie waar jij het over hebt, maar nogmaals: dat is een groot verschil met wat er op Dell, Asus , Acer, HP etc. voorgeinstalleerd staat !

Greetz,

Harry.

.

Dat is toch ook wat ik zeg??????

En als je hiermee expliciet JOUW OEM versie bedoelt, ok, daar kan je dan gelijk in hebben, maar dat gaat hier in Nederland voor 99% van de Vista gebruikers dan niet op....

Hoi !

Neem me niet kwalijk, beste @qpc, maar de meeste PC's die in Nederland verkocht worden zijn van de grote merken: Dell, Medion, HP, Packard Bell, etc. etc.

Daarop is Vista voor-geinstalleerd !

Dit is meer dan 80% van de Vista-verkoop, als je de Microsoft-link hierover wilt lezen kan ik die naar je sturen !

Al deze versie's berusten dus op een SLIC-table in het BIOS, zoals je inmiddels hebt kunnen lezen.

Dus je laatste betoog is volledig in strijd met de realiteit; ook op dit forum hebben veel bezoekers een z.g. OEM-PC, en daarmee bedoelen ze niet dat ze 'm bij jou gekocht hebben !!!

Hoe jammer het ook voor je business is !

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan