partitie convert of format of ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leon25

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2007
Berichten
420
Geachte Lezer : bij de installatie van xp pro kan men oa kiezen tussen :

1 partitie naar NTFS converteren :rolleyes:

of

2 partitie NTFS formateren :rolleyes:

Wat is het verschil ? :confused:

Ter inlichting nog : de schijf is al ontdaan van alle partities en DOS geformateerd .....

Met Dank voor Antwoord, :)

Leon25 :cool:
 
Ter inlichting nog : de schijf is al ontdaan van alle partities en DOS geformateerd .....

Met Dank voor Antwoord, :)

Voor duidelijker te zijn : alle overbodige partities zijn verwijderd, eentje is er dus over !
 
Formatteren is een bestandssysteem aanmaken. Dan gaan de oude gegevens verloren.
Converteren is het al bestaande bestandssysteem omzetten naar een ander type.
Mocht je dus geen gegevens hebben staan op de te formatteren/te converteren partitie
die je wilt bewaren, kies je voor formatteren.
 
converteren en formatteren, het heeft allebei zijn nadeel, persoonlijk zou ik nooit converteren...

Nadeel formatteren: je schijf is leeg na het formatteren.
Nadeel converteren: je schijf (en dus ook je pc) wordt een heel pak trager.
 
clear !

das klaar en duidelijk vraag is beantwoord :)

format : hier is dan sprake v d meest directe weg : DOS ( leeg ) to NTSC preparing xp install !

opvallend : de DOS geformateerde partitie is leeg ( hier zo gewenst ) en dan zou je dus theoretisch ook kunnen kiezen voor converteren, ik zag net nog een antwoord verschijnen, daaruit mag blijken dat eea trager wordt bij converteren

Het beschreven nadeel ( format ) is hier juist een voordeel omdat de schijf absoluut leeg moest blijven tot aan de daadwerkelijke installatie, juist erg dringend gewenst werd :p

Allebei bedankt voor juliie antwoord :)

leon25 :cool:
 
Nadeel converteren: je schijf (en dus ook je pc) wordt een heel pak trager.

Wat is dat nou weer voor antwoord???

Wanneer je je schijf b.v. converteert van FAT32 naar NTFS ga je er juist stukken op vooruit en wordt je systeem helemaal niet stukken trager:evil: :evil:
 
Wat is dat nou weer voor antwoord???

Wanneer je je schijf b.v. converteert van FAT32 naar NTFS ga je er juist stukken op vooruit en wordt je systeem helemaal niet stukken trager:evil: :evil:

je OS wordt sneller omdat ie liever NTFS heeft, en dat heeft ook invloed op het systeem. Maar HDD wordt trager en heeft ook invloed op het systeem.

Dus als je een snel systeem met NTFS + een extra snelle HDD omdat ze is geformatteerd, ben je dus alsnog sneller dan dat je converteert.
 
Misschien weer niet goed gelezen: TS stelt in het begin:

quote
Ter inlichting nog : de schijf is al ontdaan van alle partities en DOS geformateerd .....
unquote

Dus... converteren naar NTFS maakt de schijf helemaal niet stukken trager (sowieso niet, maar goed...)
 
TS vraagt het verschil tussen converteren en formatteren.

Heb ik verteld, ook met voor en nadelen bij.
 
Helaas heb je vertelt wat jij denkt dat de voor- en nadelen zijn, alleen is het niet waar wat jij denkt, dat is een beetje het probleem.

Het is gewoonweg onjuist dat converteren je schijf stukken langzamer maakt!

Maar goed, ik trek me terug hier, is een beetje zinloos
 
Helaas heb je vertelt wat jij denkt dat de voor- en nadelen zijn, alleen is het niet waar wat jij denkt, dat is een beetje het probleem.

Het is gewoonweg onjuist dat converteren je schijf stukken langzamer maakt!

Maar goed, ik trek me terug hier, is een beetje zinloos

Jij zegt dat het niet klopt wat ik zeg, zoals ik in ander topic ook zei, www.microsoft.com zegt wat anders.
 
Sorry, ik kan het niet laten...
Waarom nou weer een link naar de niets zeggende homepage van Microsoft???
 
Sorry, ik kan het niet laten...
Waarom nou weer een link naar de niets zeggende homepage van Microsoft???

Ik zeg ook niet dat je die link moet volgen, ik zeg alleen van waar ik die informatie heb. Kan ik er aan doen dat dat op een webpage is en dat dit forum dat automatisch als een link zet?
 
Jij zegt dat het niet klopt wat ik zeg, zoals ik in ander topic ook zei, www.microsoft.com zegt wat anders.

Microsoft zegt dat niet hoor, je hebt een beetje een klok horen luiden enz...

NTFS is trager op kleine partities (onder de 1 Gb), maar met de huidige omvang van partities zal NTFS altijd sneller zijn. Daarbij komt nog dat NTFS veel efficiënter met de ruimte omgaat dan FAT16/32.
Kijk ook eens op http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm
 
En daarbij dat NTFS (betere) mogelijkheid heeft tot compressie, en dat soort files zijn wat langzamer daarna.
Maar niet je schijf zelf...

Dank u:thumb: :thumb:
 
En daarbij dat NTFS (betere) mogelijkheid heeft tot compressie, en dat soort files zijn wat langzamer daarna.
Maar niet je schijf zelf...

Dank u:thumb: :thumb:

Kleine aantekening nog, als je 'drivespace' gebruikt op een FAT16 station, zal die op zijn beurt ook weer trager zijn dan NTFS.
 
HD en format / convert

Toch nog even tussen door even een opmerking van hieruit :

Wat betreft de 'snelheid' vd HD : das duidelijk voor me dat er twee zaken zijn : de 'fysieke' snelheid en de 'sofwarematige' snelheid en ook dat de combinatie, de uitkomst het product of tenminste de som van het voorgaande is. Wat betreft de link naar de pagina : om fat versus ntfs heb ik met interesse gelezen.

Wat betreft format of convert ( ik ben op dat gebied een leek met HD's ) zou ik kunnen aannemen dat naast de fysieke snelheid vd HD er mogelijk een softwarematig verschil zou kunnen optreden tussen een format en een convert. Ik ken het exacte eindresult niet bij een convert, wat is er in dat geval precies met die schijf gebeurd ? Ik heb in ieder geval nu een format toegepast en het werkt foutloos en zeer snel. Ik begrijp echter nu dat er ook ( in bepaalde gevallen ) een convert zou kunnen toegepast.
 
Een convert pas je eigenlijk alleen toe op een schijf waar reeds data op staat die je niet kwijt wilt, je kan dan de schijf converteren naar NTFS. Overigens is het maken van een backup wel aan te raden voor het converteren, er bestaat natuurlijk altijd een kleine kans dat het converteren mis gaat.
Er zal uiteindelijk geen verschil zijn in een NTFS geformatteerde schijf of een geconverteerde schijf.
 
die tabbelletjes met die ntfs en fat enzo vergelijken heb ik al eerder gezien hoor. En ik ben me bewust van dat alles. Maar het blijft een verschil als je converteert of formatteerd. Ik ben 100% zeker dat ik dat ooit op de site van microsoft heb gelezen. Toen ik zelf mijn HDD van fat32 naar ntfs wou. Maar helaas las ik toen dat ie minder snel zou worden als ik hem zou converteren (las ik net op tijd want ik stond op het punt hem te converteren) maar dat wilde ik niet en ik wilde ook niet hem helemaal opnieuw moeten formatteren dus heb ik FAT32 gehouden.
microsoft had het over alle partities btw, niet alleen over kleiner dan 1 GB.

Kijk, ik weet dat als je een schijf formatteerd het niets uitmaakt. Dus dat je schijf zelf uiteraard niet trager wordt, maar daar komt het wel op neer nadat je het hebt geconverteerd. Uiteraard is dat niet zo en kan je dat herstellen als je ze opnieuw formatteerd.

@TS: Een convert is idd alleen, zoals hierboven gezegd, voor als je je gegevens wilt behouden, maw, koste wat wil ntfs wilt en niet kan/wilt formatteren.
voor de rest zit je vrij goed, hier en daar heb je het niet helemaal goed, het verschil als je hebt geconverteerd komt eigenlijk door wat er met je bestanden is gebeurd. Daarom lijkt het een fysiek probleem. Het softwarematige is hoe de software omgaat met een ntfs (in vergelijking met bijvoorbeeld fat), daarvoor verwijs ik naar de link met de tabellen. Uiteraard als je bijvoorbeeld je HDD hebt geconverteerd en hij is trager (veel, weinig, onmerkbaar, catastrofaal? hangt vermoedelijk af van schijf tot schijf), kan je hem toch nog opnieuw formatteren naar ntfs en dan is ie weer zo snel als voorheen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan