Aanschaf laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

jpl1982

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2007
Ik start begin september met een nieuwe studie. Hiervoor ben ik op zoek naar een nieuwe laptop.

Enkele gegevens die handig zijn bij het geven van advies:
  • Mijn budget is maximaal 1000 euro. De laptop mag ook iets meer kosten (1100 a 1200 euro), aangezien ik verwacht wel een korting te kunnen regelen.
  • Ik wil graag Windows Vista draaien op de laptop.
  • Ik zit dagelijks 2 uur heen en 2 uur terug in de trein, dus ik zoek een laptop die in principe een accuduur heeft van rond de 2 uur. De activiteiten die ik in de trein wil uitvoeren op de laptop zijn met name tekstverwerken en powerpoint-presentaties maken, dus geen film kijken.
  • Ik wil de laptop voornamelijk gebruiken voor mijn studie. Dat houdt in: internetten, verslagen maken, beetje photoshoppen. Thuis wil ik de laptop eventueel ook gebruiken voor spellen, maar dat heeft in feite geen prioriteit.
  • Aangezien ik een nieuwe laptop aanschaf moet hij wel enige tijd mee gaan wat betreft technische specifiacties.

Verder is mijn vraag of er verschil is en zo ja, welk verschil, wat betreft een AMD of Intel precessor? Wat is bijvoorbeeld beter voor de accuduur etc?

Alvast hartelijk dank voor jullie adviezen.

Met vriendelijke groet,

Jean-Paul

Beste,

Hartelijk dank voor je reactie.

Wat ik met name belangrijk vind, en dat is voor mij niet in te schatten aangezien ik niet heel veel verstand heb van technische laptop issues, is hoe lang de accu mee gaat. Waar moet ik dan met name naar kijken?

Alle accu's gaan in principe wel twee uur mee, maar of zo ook zo goed blijven hangt helemaal van jezelf af.
Ik zeg nog steeds (li-ion accu of niet): Accu helemaal leeg laten gaan alvorens 'm op te laden, dan gaat hij het langst mee.

Al die blabla over de li-ion accu, dat ze zo geweldig zijn en geen geheugen-punt kennen, ik geloof er niets van, volgens mij allemaal verkooppraat om verkeerd accu gebruik te promoten ten einde meer accu''s te kunnen verkopen.

Beste,

Hartelijk dank voor je reactie.

Concreet gezegd, welke accu zou jij adviseren?
Ik ben van plan mn accu uit de laptop te halen indien ik op vaste-stroom ga werken. Is dit een goed idee?

Gewoon de accu die er in zit, is meestal de li-ion accu!

Ik wist niet eens of dat wel kon, de accu eruit halen en dan op 't lichtnet, maar ik heb 't geprobeerd, het werkt idd!

Ok, dus in feite maakt het geen bal uit welke accu je hebt? Zolang je deze er maar uit haalt als je op het lichtnet gaat. Dan behoud je naar mijn idee de oorspronkelijk kracht van de accu, toch? Als je hem maar helemaal leeg laat gaan...

Ok, dus in feite maakt het geen bal uit welke accu je hebt? Zolang je deze er maar uit haalt als je op het lichtnet gaat. Dan behoud je naar mijn idee de oorspronkelijk kracht van de accu, toch? Als je hem maar helemaal leeg laat gaan...

Eeeh wacht ff, nu loopt de communicatie scheef geloof ik.

Wat is het nut om je laptop op het lichtnet aan te sluiten als je accu nog spanning geeft??
Dus gewoon de accu gebruiken en wanneer deze leeg is pas weer opladen enz.
De accu eruithalen tijdens lichtnet-gebruik heeft volgens mij geen voordeel tenzij je 'm echt wilt sparen.

Als ik thuis werk wil ik hem in principe gewoon op het lichtnet gebruiken, ook omdat het scherm dan net iets beter verlicht is. Maar dat kun je misschien ook wel instellen...

En, inderdaad, om de accu echt te sparen wil ik hem dus uit de laptop halen bij lichtnet gebruik. Of is dat geen goed idee?

Even een vraagje,
is de laptop voor privé of zakelijk gebruik? kunnen we beter inschatten op welk niveau je aan tekstverwerking je gaat doen, welke verschillen het toch zouden opleveren, etc...

wat betreft die batterij, je kan altijd een programmatje installeren dat ervoor zorgt dat de cpu lager wordt en de helderheid van het scherm ook als je bijvoorbeeld op accu werkt, zo worden de prestaties van je laptop als ie op accu werkt een heel klein beetje minder, maar je kan er wel langer mee werken.
Verder hou je natuurlijk rekening met de levensduur van de batterij, heb in een ander topic al eens enkel tips gegeven daarvoor, maar daar kan je nu ook even op goegelen als je wilt.

Dank je voor je reactie.

Ik wil hem voor prive gaan gebruiken. Zoals al aangegeven, voornamelijk voor mn studie. Wat betreft tekstverwerken zal het dus voornamelijk het maken van verslagen zijn.

Wat betreft de accuduur. Het liefst zou ik een laptop hebben waarvan de accu minimaal 2 uur mee gaat.

Ik zou als ik van jou was gaan voor een acerlaptop, of een HP, mss ook een toshiba.
die hebben zo goed als allemaal voor een heel schappelijke prijs precies wat jij nodig hebt.
Mss kan je ook voor een packard bell kiezen nog, alhoewel dat je dan echt gaat moeten zien of dat wel voldoende is voor jou. Ik zou kijken naar een acer, HP of toshiba en dan aandacht besteden aan de accu en jou gewenste OS.

Dank je voor je reactie.

In omschrijf je juist het probleem waarmee ik zit. Ik heb geen enkel idee welke accu het minimaal 2 uur (het liefst langer) volhoudt. Daarbij heb ik ook geen idee wat er verder vereist is om Windows Vista te draaien en te tekstverwerken, photoshoppen, internetten en (niet noodzakelijk) wat spelletjes te spelen.

Kortom:
  • Hoeveel geheugen?
  • Hoe groot moet de harde schijf zijn?
  • Welke processor? AMD of Intel (wat is hierbij het verschil m.b.t. accuduur?)?
  • Wat er verder nog van belang is bij het kiezen van een geschikte laptop.

Dank je voor je reactie.

In omschrijf je juist het probleem waarmee ik zit. Ik heb geen enkel idee welke accu het minimaal 2 uur (het liefst langer) volhoudt. Daarbij heb ik ook geen idee wat er verder vereist is om Windows Vista te draaien en te tekstverwerken, photoshoppen, internetten en (niet noodzakelijk) wat spelletjes te spelen.

Kortom:
  • Hoeveel geheugen?
  • Hoe groot moet de harde schijf zijn?
  • Welke processor? AMD of Intel (wat is hierbij het verschil m.b.t. accuduur?)?
  • Wat er verder nog van belang is bij het kiezen van een geschikte laptop.

Ik denk dat je wat betreft de accu best vraagt in de winkel. De meeste laptops hebben wel een accuduur van 2 uur, zeker als je de helderheid van het beeld verlaagt en de processor van bijvoorbeeld 1,80 GHz naar 800 MHz, oid.

Als je wil gaan photoshoppen, moeten er veel afbeeldingen in je werkgeheugen zitten, ik zou daarom mikken op een RAMgeheugen van 1 GB. Dat is ook aangeraden om windows vista vlot te laten draaien.
Wat betreft het OS, zou ik gaan voor windows vista Ultimate, heb je een volledig systeem. Zeker omdat je je laptop gaat gebruiken voor je studies en daarbij nog eens gaat photoshoppen, handig om de fotogallerij in vista er dan bij te hebben, en eveneens vlot informatie op te zoeken op internet edm. Als er op je laptop een ander OS staat kan je het altijd upgraden naar Ultimate of Ultimate ernaast zetten met een dualboot, naar gelang wat je zelf wenst. Als je ultimate wat te duur vindt, probeer dan eens na te gaan of je als student geen recht hebt op een gratis versie van deze software.

De harde schijf hangt af van wat en hoe je het met e laptop gaat doen. Voor een dualboot of veel gephotoshop zou ik toch mikken op een HDD van 100 GB of meer. Indien je veel van je bestanden achteraf toch op een extern geheugen gaat bewaren zou ik het, indien het voor jou dat echt makkelijker maakt, gaan voor een HDD van 40 GB, meeste laptops zullen al niet minder hebben, maar toch: zorg dat ej meer dan 20 GB hebt, zeker! Anders zit je binnen de korste keren in de problemen, daar kan je dus, zeker als je windows vista hebt, geen programma's meer bij installeren na een tijdje. Je zal zowiezo al moeten zien dat ej schijfruimte hebt voor een antivirus, firewall, etc...

Wat betreft de cpu zou ik gaan voor een amd, al is dat eerder een persoonlijke voorkeur. Wat betreft accuverbruik denk ik dat amd/intel geen al te groot verschil zal zijn, dat verschil zal je eerder softwarematig moeten bekomen. voor wat jij nodig hebt zou ik voor de cpu gaan voor zo hoog mogelijk. Maar niet in die zin dat het minstens x GHz moet zijn ofzo. Volgens mij verkopen ze geen eerstehandslaptops meer die lagere cpu's hebben dat wat voor jou in principe een basisbehoefte is. Je moet je dus geen zorgen maken over de cpu, maar ga voor zo hoog mogelijk. zie wel dat je minstens 1 GB RAM hebt en dat je indien je processor boven de 2 GHz gaat, toch meer rekening houdt met het RAM-geheugen.

Veel suc6!

Ik zou zeggen:

• qua geheugen lijkt mij minstens 1024 mb (1g) en misschien zelfs 2048 mb (2g) het meest geschikt, omdat vista hieronder beter draait (vista heeft redelijk wat nodig), en (de eventuele) spellen doen het zo ook lekkerder.
  • de grootte van de harde schijf heeft voor je nieuwe laptop geen invloed op de snelheid/accuduur, alhoewel 80 gb of meer tegenwoordig voor een laptop wel lekker veel vrijheid geeft (ook met eventuele spellen en misschien veel (photoshop-)afbeeldingen).
  • over AMD/Intel: dit weet ik helaas niet zeker, maar het zou denk ik niet veel uit mogen maken. ze zullen ongeveer dezelfde accurduur geven, hangt er ook vanaf wélke processor je precies kiest denk ik.

Veel plezier met de aankoop van je laptop! :thumb:

edit: vis ta was me al voor zie ik ;)

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor je zeer uitgebreide reactie.

Ik heb her en der gelezen dat 2GB minimaal vereist is om Vista goed te laten draaien, dus dat lijkt me minimaal als ik nog wil photoshoppen. In principe wil ik minimaal 2GB intern geheugen en een harde schijf van minimaal rond de 100GB, om zodoende ook in de toekomst de laptop optimaal te kunnen gebruiken.

Ik heb verder wel nog enkele vragen. Mijn excuses dat ik misschien domme vragen stel, maar ik heb vrij weinig verstand van laptops. Kan er wel mee werken, maar het technisch inzicht ontbreekt geheel bij mij.
  • Waarom zou je kiezen voor Viste Ultimate en niet Vista Premium, die bij de meeste laptops wordt geleverd?
  • Wat bedoel je precies met CPU als ik vragen mag? En waarom zou je kiezen voor AMD?
  • Ik heb ergens gelezen dat er processors zijn gemaakt speciaal voor laptops. Is dit aan te raden?

Hartelijk dank voor je zeer uitgebreide reactie.

Ik heb her en der gelezen dat 2GB minimaal vereist is om Vista goed te laten draaien, dus dat lijkt me minimaal als ik nog wil photoshoppen. In principe wil ik minimaal 2GB intern geheugen en een harde schijf van minimaal rond de 100GB, om zodoende ook in de toekomst de laptop optimaal te kunnen gebruiken.

Ik heb verder wel nog enkele vragen. Mijn excuses dat ik misschien domme vragen stel, maar ik heb vrij weinig verstand van laptops. Kan er wel mee werken, maar het technisch inzicht ontbreekt geheel bij mij.
  • Waarom zou je kiezen voor Viste Ultimate en niet Vista Premium, die bij de meeste laptops wordt geleverd?
  • Wat bedoel je precies met CPU als ik vragen mag? En waarom zou je kiezen voor AMD?
  • Ik heb ergens gelezen dat er processors zijn gemaakt speciaal voor laptops. Is dit aan te raden?

Goed, eerst even over het RAMgeheugen. Laat je daar niet door misleiden. Velen zeggen dat je 2 GB nodig hebt omdat vista anders niet lekker draait. Dat is niet waar! Minimum 512 MB RAM heb je nodig voor alle vistaversies te draaien. Microsoft raad voor premium of hoger echter 1 GB aan. Voor wat jij gaat doen raad ik dat ook aan. Dat je 2 GB of meer zou nodig hebben wil je vlot draaien is echter onzin. Het is fijn om wat meer geheugen'ruimte' te hebben. Echter: het is niet noodzakelijk. Ik draai hier vista ultimate op 1 GB en dat draait zelfs vlotter dan XP MCE, ken iemand, geen enkel probleem met ultimate op 512 MB.

Als je het echt wilt kan je zonder problemen voor 2 GB gaan. Maar zolang je een cpu, lager dan 2 GHz hebt zou ik meer aandacht besteden aan de rest. Wat betreft vlot draaien is RAM dan wel het belangrijkst, maar daarom ook dat dat het makkelijkst is uit te breiden en met RB in vista kan je zelfs je geheugen verviervoudigen met een usbstick. Ik zou dus meer aandacht besteden aan de rest, zolang je RAM maar 1 GB of meer is.

Heeft meer functies, je beveiliging zit lekkerder, meer informatie, en ok, je zou dan ook bussiness kunnen nemen, maar daar heb je dan geen fotogallerij geloof ik, en dat lijkt me handig als je gaat photoshoppen. Dat is echter enkel wat ik zou nemen als ik een laptop nodig had voor de dingen waar jij hem wilt voor gaan gebruiken.

CPU = processor.
AMD vindt ik persoonlijk beter dan intel. Is dus persoonlijke mening, betere ervaringen mee, meer niet.
processors speciaal voor laptops heb ik nog nooit van gehoord, maar mij lijkt het niet aangeraden, vermoedelijk zijn er dan veel programma's die die 'speciale' processors niet voldoende of volledig ondersteunen.

Wederom hartelijk dank voor je zeer verhelderende en uitgebreide reactie.

Ik ga e.e.a. eens rustig op me in laten werken en eens op internet rondneuzen. Dit weekend ook eens een aantal zaken bezoeken (MediaMarkt, Paradigit, Dixons) om wat wijzer te worden. Zodra ik enkele modelletjes op het oog heb zal een aantal voorstellen doen.

Wederom hartelijk dank voor je zeer verhelderende en uitgebreide reactie.

Ik ga e.e.a. eens rustig op me in laten werken en eens op internet rondneuzen. Dit weekend ook eens een aantal zaken bezoeken (MediaMarkt, Paradigit, Dixons) om wat wijzer te worden. Zodra ik enkele modelletjes op het oog heb zal een aantal voorstellen doen.

Nog even een tip: als je in een winkel een bepaalde laptop bekijkt, slik dan niet zomaar alles wat de verkoper je verteld (zelfs niet als het nonverbaal is, reclamefolder, kaartje, ect...). Ga altijd naar de website van de fabrikant van dat product om alles te controleren.

Thnx nog voor de tip!

Ben me inderdaad eerst via internet aan het informeren. Daarna ga ik naar de winkel om wat info op te vragen en prijzen. Dan check ik nog eens info op internet.

Zou je trouwens aanraden om de laptop in een winkel of internetshop te kopen? Bij een internetshop zijn laptops vaak goedkoper. Het is bij een internetshop echter wel weer lastiger om terug te gaan bij defecten. Wellicht dat er bij een winkel ook een korting valt af te dingen, heb jij enig idee hoeveel procent marge op laptops zit?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan