Aanschaf laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.
Daar heb ik geen idee van. Misschien is het omdat ik nog een heel klein beetje ouderwets ben op dat vlak maar ik zou hem persoonlijk ook in de winkel komen ipv via internet. Vertrouw ik nog steeds niet, internetshops, ookal is het soms onterecht.
Maar het is idd volgens mij sowieso makkelijker om terug te gaan met je laptop onder garantie als er iets mis mee is en je weet waar je kan binnenstappen ermee.
En hou er maar rekening mee, de kans bestaat altijd dat er een fout in je laptop zit als ie van de fabriek komt en na enkele maanden al terug moet gaan onder garantie (ik wil je niet bang maken, maar dat heb ik toch al eens meegemaakt, is onvermijdelijk).

Let er wel op dat je op internet betrouwbare informatie zoekt!
dus bijvoorbeeld niet als je een acer zou willen kopen in de mediamarkt, gaan kijken op www.mediamarkt.be maar op www.acer.be, oid. Altijd bij voorkeur de website van de fabrikant.
 
Ik zou voor de tweede gaan. heeft meer grafisch geheugen. Gaat je ten goede komen bij het spelen van spelletjes en de grafische weergave van vista.

Aan de andere kant is een kleinere laptop handiger om mee te nemen en onderweg te werken, maar als je daar niets mee inzit zou ik voor de tweede gaan, uiteindelijk ben je aan het grootte formaat van je laptop waarschijnlijk snel gewend.
 
Het formaat is inderdaad wel wat groter, maar dat is misschien ook weer prettiger werken denk ik. Mijn vader heeft ook 17" en dat vind ik niet vervelend werken ofzo.

Is het geen nadeel dat beide laptops tegen het maximum geheugen aanzitten en er niets meer uit te breiden valt wat dat betreft? Jij had het er over dat je het geheugen kunt verviervoudigen met een usbstick?

Wat vind je verder van de graphische kaart en de overige specificaties in verhouding tot de prijs? Er zit dus ook standaard 2 jaar Zorgeloos Leren en Werken onsite garantie (de volgende werkdag gegarandeerd gerepareerd / vervangen) op, hetgeen voor 44,95 kan worden geupgrade naar 2 jaar Zorgeloos Leren en Werken onsite garantie én 2 jaar verzekering tegen onheil van buiten af (zoals o.a. vallen, stoten, vocht).
 
Dat is zeker interessant!

Ik heb zelf ook 17" en als je er niet aan stoort is dat inderdaad de beste oplossing. Ze volgen eigenlijk ook windows vista, dat is aangenamer op een grootscherm omdat er meer aandacht wordt besteed aan multimedia tegenwoordig. Misschien is dat dus ook voor in de toekomst handig, zeker met die laptop.

Omdat je er standaard al 2 GB in hebt zitten zou ik me niet teveel zorgen maken over het feit dat het het maximum geheugen is.
In windows vista heb je inderdaad een optie: readyboost. Als je bijvoorbeeld een usbstick van 2 GB hebt, kan je deze aansluiten en zal je pc net als in windows xp vragen wat je wilt gaan doen (mappen openen, muziek afspelen, afbeeldingen weergeven, kopiëren, etc...). In windows vista komt daar echter nog een optie bij: als readyboost gebruiken. Als je dan kiest voor deze optie kan je deze usbstick gebruiken als uitbreiding voor je werkgeheugen en heb je in het totaal dus (in dit voorbeeld) ongeveer 4 GB. Indien je met 2 GB zit kan je dit in principe doorvoeren tot 8 GB met een usbstick van 6 GB. Alhoewel ik die nog niet gezien heb, lijkt het me ook niet nodig. 2 GB, 4 GB in het geval dat, lijkt me meer dan voldoende.
Ach, ik zou het eerst zo proberen. Moest later echter blijken dat je photoshops blijven vasthangen oid, dan zou ik readyboost gebruiken om uit te breiden naar 4 GB.
 
Wederom bedankt voor je reactie.

Even voor alle duidelijkheid: Wat is het aantal Ghz van de AMD processor? Dit ter vergelijking met andere latops...
 
Dat weet ik niet zeker, maar van wat ik heb gehoord bij de aankoop van m'n eerste laptop met amdprocessor scheelt dat maar een tiende ofzo. Dus voor een processor van 2 GHz, komt dat overeen met een verschil van slechts 200 MHz.
 
Goed, eerst even over het RAMgeheugen. Laat je daar niet door misleiden. Velen zeggen dat je 2 GB nodig hebt omdat vista anders niet lekker draait. Dat is niet waar! Minimum 512 MB RAM heb je nodig voor alle vistaversies te draaien. Microsoft raad voor premium of hoger echter 1 GB aan. Voor wat jij gaat doen raad ik dat ook aan. Dat je 2 GB of meer zou nodig hebben wil je vlot draaien is echter onzin. Het is fijn om wat meer geheugen'ruimte' te hebben. Echter: het is niet noodzakelijk. Ik draai hier vista ultimate op 1 GB en dat draait zelfs vlotter dan XP MCE, ken iemand, geen enkel probleem met ultimate op 512 MB.
...

Toch nog een opmerking (ik wil je niet aan het schrikken maken, maar zeg het toch maar even). Volgens deze bron is zelfs 2 gb niet genoeg om vista 'lekker' te laten lopen... er zijn blijkbaar verdeelde meningen over. Overigens hier de originele Engelse tekst. Nogmaals, iedereen denkt er anders over blijkbaar.
 
De cpu heeft een frequentie van 1,80 GHz

Over het RAM-geheugen, genoeg getuigenissen dat het niet waar is dat je 4 GB RAM zou nodig hebben, lijkt me
maar geef toe, er staat in dat artikel dat je 2 GB zou nodig hebben voor xp!!!
terwijl ik dat jaren probleemloos heb gedraait op 256 MB RAM!
Mijn mening: iedereen die zo slim is om geen onnodige software te installeren, en zijn systeem virus en spywarevrij te houden, heeft om vista vlot te kunnen draaien in principe niet meer dan 1 GB RAM nodig, afhankelijk van de dingen die je met je laptop wil gaan doen is meer geheugen een handige optie. Maar anno 2007 kom je als je bovenstaande doet in 9 van de 10 gevallen zeker toe met 1 GB RAM.
 
Beste,

Ik ben zojuist de volgende laptop tegen gekomen.

http://www.notebooktotaal.nl/product_info.php?cPath=30_31&products_id=67

Is dit een mooie laptop voor hetgeen ik de laptop wil gebruiken?

Positief vind ik de duur van de accu. Er staat 4+ dus 3 uur moet deze accu zeker mee kunnen gaan naar mijn idee. Verder heb ik begrepen dat er niet van het werkgeheugen wordt gesnoept door de grafische kaart , aangezien er een losse grafische kaart in zit. Is dit correct? Overigens kan ik het werkgeheugen voor 70 euro laten upgraden naar 2 GB, hetgeen ik ook van plan ben.

Dus dan heb ik voor 835 euro naar mijn idee een goeie laptop, toch?

Graag jullie reacties.
 
Het is zeker een mooie laptop voor wat jij hem wilt gaan gebruiken. Mooie processor etc....

Voor jou is het inderdaad ideaal vanwege de werkduur van de accu, die je vermoedelijk met behulp van instellingen nu wel zal kunnen verlengen indien dit nodig is.

(overigens kan je als je op accu werkt kiezen voor slaapstand... Dan verlies je minder energie van je accu omdat je meteen kan verderwerken en tijdens de slaapstand verbruikt een accu evenveel dan als hij afstaat)

De grafische kaart is heel zwaar, (512 MB), je hebt dus ook zeker geluk met je spelletjes en de grafische prestaties van jou laptop gaan zeker tot zijn recht komen:thumb:

Let erop als je je RAM-geheugen gaat uitbreiden dat ej het goede type aankoopt, laat het eventueel door iemand in de winkel doen als je zelf twijfelt, alhoewel er vermoedelijk vanonder een openklapbare sleuf inzit om het zelf te doen (ja, soms is het RAM-geheugen van een laptop makkelijker uit te breiden dan dat van een desktoppc:p )

Het feit dat je vista bussiness erop hebt staan heeft wel tot gevolg dat je OS vooral is bestemd voor zakelijk gebruik. Je zal dus veel privegebruiktooltjes die bijvoorbeeld wel in vista home premium zitten niet aantreffen. Maar als je dit echt belangrijk vindt kan je nog steeds upgraden naar ultimate.

Nog 1 raad: ik zie dat de laptop bluetooth heeft en heb begrepen dat je hem vaak gaat gebruiken op de trein. Ik raad je aan om je bluetooth uit te zetten op de trein en andere openbare plaatsen. 'Stalking' via bluetooth is al lang niets nieuws meer, en voor je het weet heb je 'per ongeluk' een virus gedownload van iemands gsm of laptop via bluetooth.
 
Dank je voor je reactie.

Ik zie net dat ik via de universiteit waar ik ga studeren dezelfde laptop kan krijgen voor 800 euro.

Pluspunt:
- Er zit een laptop tas bij
- Er zit 3 jaar garanatie op
- Er zit al 2GB werkgeheugen in.

Nadeel:
- Er zit al software van de uni op
- Er zit Windows XP op

Ik heb begrepen dat het wel een nadeel is dat de grafische kaart gebruik maakt van het RAM geheugen. Ik dacht dat dit niet het geval was bij een aparte grafische kaart of vergis ik me hier in?

Als ik er geheugen bij koop, dan laat ik dit inderdaad in een winkel inbouwen, ga daar niet zelf mee aan de slag, want dan ben ik bang dat ik daarna geen laptop meer heb ;)

Ik heb inderdaad gevraagd of ik vista bussiness kan laten vervangen door ultimate. Maar als je dit echt belangrijk vindt kan je nog steeds upgraden naar ultimate.

Ook nog bedankt voor je tip.

Het is nog niet zo makkelijk om een laptop te kopen zeg :(
 
software kan ej er altijd afgooien en xp kan je upgraden.

van die grafische kaart weet ik niet zeker, ik geloof dat hij alleen RAMgeheugen gaat snoepen als hij zelf niet genoeg geheugen heeft of als het zo staat ingesteld. Maar dat lijkt me niet nodig met een grafische kaart met zelf 512 MB werkgeheugen.

Een laptop kopen zelf is nog het makkelijkst, das het geld maar over de toonbank schuiven of rekening betalen en je laptopje meenemen. Het is jezelf afvragen wat ej nodig hebt en de juiste laptop kiezen en eraan wennen dat het moeilijkst is:p
 
Dat bedoel ik ook, het kiezen welke ik moet kopen is het lastigs. Door de bomen zie je het bos niet meer :S

XP upgraden naar Vista Ultimate kost 125 euro via surfspot.nl. Op dat moment heb ik een laptop van 925 euro. Zou er voor dat bedrag iets beters te krijgen zijn denk je?

Het design is namelijk niet super strak ofzo (heeft ook niet mn prio), maar heb op een ander forum het volgende gelezen:

Ik heb sinds woensdag een Compaq/HP 6715b staan, ik heb voor deze laptop gekozen op aanraden van Roberto. Ik was op zoek naar een stevige laptop met flinke accuduur en goede prestaties voor een mooie prijs. Helaas is het wel een zakelijk model dus niet moeders mooiste

specificaties van mijn model:


# Amd Turion 64 X2(1,8Ghz)
# Beeldscherm: 15,4" WXGA (1280 X 800)
# Videokaart: onboard Ati Radeon X1250(tot 512MB gedeelt, staat bij mij ingesteld op 128MB
# Wireless: ingebouwd Broadcom Dualband Wireless A/B/G module en Bluetooth
# Netwerk: Broadcom Netlink Gigabit
# Geheugen: 1Gb DDR 2 667Mhz(waar de videokaart dus nog 128MB van af snoept
# Geluidskaart: Soundmax Integrated Digital HD Audio
# Harddisk: Hitachi 120Gb 5400Rpm S-ATA
# DVD brander/speler, CD brander/speler, DVD Dual Layer brander/speler met lightscribe
# 4x USB
# Mini Firewire
# Koptelefoon en Microfoon aansluitng
# S-video Poort
# VGA poort
# SD / MMC / MS / PRO / XD ingebouwde Cardreader
# 1 uitbreidingslot(PCMIA denk ik??)
# Windows Vista Busisiness



Scherm

Het scherm is erg scherp door de hoge resolutie en de inkijk hoeken zijn redelijk goed. De kleuren blijven erg echt ook als je vanuit een andere hoek kijkt. Het scherm is erg rustig van weergave wat fijn is als je er vaak achter zit

Toetsenbord / Touchpad / overige knoppen

Door de breedte van het 15,4 inch scherm is er ook veel ruimte aanwezig voor het toetsenbord, de toetsen zijn daardoor lekker groot. De toetsen verreisen (vergeleken met andere laptops) dat je redelijk hard moet typen maar desondanks valt de geluidsproductie van de toetsen mee.

Het touchpad is redelijk stroef wat ik niet zo erg handig vindt, de toetsen onder het touchpad zijn wel erg fijn, die zijn namelijk gemaakt van een soort rubber en ze klikken erg zacht.

verder is er nog een drukgevoelige balk aanwezig boven het toetsenbord waarin van links naar recht te inden is: Info knop(zelf verder in te stellen), een WLAN knop die blauw verlicht is als het WLAN aanstaat, een knop voor diapresentatie, een knop om het geluid uit te zetten die orange oplicht als het geluid uit staat, een balkje waarmee je het geluid harder en zachter kan zetten.

Geluid

De geluidsproductie vindt ik het meest tegenvallende onderdeel van deze laptop, vrij snel na het opstarten gaat de laptop al koelen doordat de processor een temperatuur van zo'n 48 graden bereikt. Als je kantoorwerk zaamheden aan het doen bent slaat de ventilator regelmatig aan. De ventilator staat dan bijna de helft van de tijd te loeien. Als je iets zwaarders gaat doen dan staat de ventilator bijna constant aan.

De gewilde geluidsproductie(van de speakers) is dik in orde, voor een laptop vindt ik het geluid erg goed. Ik vindt ze zelfs beter klinken dan de stik dure IBM Thinkpad T60 die wij ook in huis hebben. Het geluid kan ook aardig hard

Degelijkheid en design

De laptop is heel erg degelijk, meden doordat het een model is wat bestemd is voor de zakelijk markt, je kan de behuizing nergens ver indrukken en de bovenkant(boven het scherm) is erg dik zodat je scherm niet zomaar doorbuigt.

Het design noem ik daar en tegen gewoon lelijk , je moet er van houden. Alles is zwart en Zakelijk

ik heb al wel een grote afwerkingsmisser gevonden, als je een USB apparaat aansluit zioe je altijd nog ongeveer 3MM blank metaal. Meestal bouwen ze die aansluitingen ietsje naar binnen zodat het mooi aansluit

Accuduur

de laptop heeft een 6 cell's battery van (dacht ik) 55Whr

De accuduur is ruim voldoende, als je de accu erg zwaar belast(WLAN aan, beeldscherm verlichting maximaal, energiebeheerschema Hoge prestaties) haal je tussen de 1:30 en de 2:00

Bij normaal kantoor gebruik(WLAN aan, energiebeheerschema Energiebesparing, beeldscherm verlichting max) zit je zo rond de 3:00 als je de beeldschermverlichting lager zet krijg je al erg snel meer

Bij zo zuinig mogelijk werken haal je tussen de 4:00 en de 4:30

Warmte

de bovenkant van de laptop wordt bij gebruik ietsje warmer, niet veel. De onderkant wordt nog wel een flink stuk warmer bij gebruik, maar niet zo erg dat hij van je benen afbrandt

Prestaties

De laptop reageert lekker vlot op al je commando's ook als hij al met meerdere taken bezig is.

Het is geen game wonder door de on-board videokaart, GTA San Andreas op de native reso***tie van het beeldscherm gaat alleen maar vloeiend op LOW maar eigenlijk irriteer ik me daar verder niet zo aan.

Algemeen

WLAN,
het Wireless Lan produceert goed genoeg voor de gewone gebruiker, hij verbind zonder moeite door het hele huis met mijn Davolink modem.

Fingerprintraider,
wat een vreselijk onhandig irriterent ding, elke keer als er een stukje huid over heen komt.. please swipe your finger slower in een tekstballonetje, zo snel mogelijk uitgezet in de BIOS

Vistascores,
Processor: 4,7
Geheugen: 3,9
Grafisch: 2,9
Grafische weergave voor spellen: 3,0
Overdrachtsnelheid van schijfgegevens: 4,4

Conclusie:
De laptop heeft een goede accuduur en is perfect voor kantoortaken en applicaties, van spellen en dergelijke is hij niet zo'n liefhebber. Ik vindt het alleen erg jammer dat de laptop zoveel geluidproduceert.

Mijn klasgenoten(ik werk op laptop op school IVM met slechte motoriek) zullen tevreden zijn over het scherm(kunnen ze goed afkijken ) en niet blij zijn met de geluidsproductie tijden proefwerken


Met name de warmte aan de onderkant en de geluidsproductie vind ik minder. Is hier denk je iets aan te doen?
 
Voor minder dan €900 en vergelijkbaar of 'beter' dan jou laptop heb ik gevonden:

Amilo Pro V3515 Core Duo T2350 1,86 GHz
1gb RAM
120gb HDD
Dvdrw
15.4inch
Vista Hprem
€744,54
Maar dan heb je dus nog geen vista ultimate.

en verder:

Pavilion Dv6520eb Turion64 X2 Tl-56 1,8 GHz
1gb RAM
160gb HDD
15.4-tft
Dvd+/-rw
Vista Hprem
€ 889,92
dus ook nog geen ultimate

en nog 2 andere van packard bell met home premium en 1 met home basic, ook geen ultimate dus.

Met andere woorden, ik ben vrij zeker dat je een goede keuze hebt gemaakt:thumb:

En wat betreft de nadelige commentaar:
Veel touchpads zijn stroef als ze nog nooit zijn gebruikt of nooit worden gebruikt.

geluid van een koeling kan je eventueel regelen met speedfan, dus daar zou ik me ook niet al te veel zorgen over maken.

Die vistascores zien er heel erg mooi uit!

en warmte aan de onderkant zal je altijd hebben:s
 
Dank je voor je reactie.

De Amilio is mij afgeraden omdat, ik citeer:

Reden: Het is een Fujitsu, zoals u eerder heeft kunnen lezen raad ik dit merk af.


Bij het ontwerp is er niet op de ergonomie gelet.

Scharnieren zijn zeer slap kan ik uit ervaring vertellen. Dat wil dus zeggen dat uw scherm gaat schommelen als u in de trein zit. En ook dit kan ik uit ervaring vermelden dat het zeer vervelend is. (Eventueel zelfs een demonstratie video)

Het Intel model heeft een 3D kaart die trager is dan de ThinkPad en de MSI, en net zo snel als de HP, terwijl die een heel stuk goedkoper is. (Zelfs met de 2Gb upgrade)

Garantie en service, onsite of niet, ik weet hoe het gaat. Vaak lang wachten, en reparaties die verkeert worden uitgevoerd. Zo ken ik al paar scholen die niet meer met Fujitsu om deze reden in zee willen gaan.

Eigenlijk dus: Goedkoop is duurkoop.

Qua specificaties dus leuk, maar als u gaat kijken naar de ergonomie of degelijkheid is het gewoon geen optie. Eigenlijk dus precies het zelfde verhaal als Acer. Waarom zijn die zogenaamd zo goedkoop? Omdat de behuizing / degelijk troep is. En daarom verkoop ik deze merken niet (ondanks dat mijn leveranciers vaak leuke aanbiedingen hebben)


Wat is Speedfan precies? Is dit ook voor mij als leek makkelijk te gebruiken en welke(eventueel nadelige) gevolgen heeft dit voor mijn laptop?
 
Wat is nog vergeten was:

Zoals te zien is is de processor een Dual Core. Mij is verteld dat een Dual Core 2 Duo vereist is om Vista goed te laten draaien en ook in de toekomst meer mogelijkheden met de laptop te behouden.

Zijn mijn zorgen terecht denk je?
 
Vroeger kende we geen dual core, waren er problemen? Ik denk dat het zo zijn voor en nadelen heeft, maar ik ben daar nu geen deskundige in.

De amilio in bovenstaande post was eerder als voorbeeld dat er zo weinig laptops zijn die zo 'goed' (ok, amilio wordt afgeraden, maargoed) zijn voor die prijs. Met andere woorden, naar mijn mening is je oorspronkelijke keuze uitstekend.

Speedfan is een programmaatje waarmee je de geluidsoverlast van je koeling kan regelen. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, maar ik ben er van overtuigd dat als je de helponderwerpen en/of handleiding grondig leest, dit geen nadelige gevolgen zal hebben.

Zorgen bij de aanschaf van een nieuw product zijn er altijd,
maar als je naar dit topic kijkt denk ik dat je zeer kritisch bent over je keuze, dus je hoeft je heus niet zoveel zorgen te maken als de doorsnee laptopaankoper.
 
Natuurlijk heb je van de ene kant gelijk. Zonder Dual Core 2 Duo waren er ook geen problemen. Van de andere kant: Vista is inmiddels in opkomst en de techniek staat ook niet stil. Waar zouden we zijn als we nog steeds bijvoorbeeld pentium 1 hadden?

Begrijp je wat ik bedoel? Ik koop een nieuwe laptop en dan investeer ik nu liever wat meer, dan dat ik over een aantal jaren door mijn processor achter blijf...

Maar ik zal het antwoord helder proberen te krijgen...ik ben me toch nog ff aan het oriënteren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan