Nieuw systeem problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeffry20

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2004
Ik heb een nieuwe systeem gebouwd maar er is een probleem:

Processor:AMD Athlon 64 X2 4200
Moederbord:MSI K9N SLI-2F
1 gig geheugen
Videokaart:Geforce 8600 GT
harde schijf van oude pc van 60 gig,7200 rpm (Deskstar)

Maar toen alles was aangesloten reageert de harde schijf gewoon niet...als ik de standaard HDD (ATA) kabel eraf haal dan start de harde schijf wel op,de dvd brander reageert ook helemaal niet...kan het misschien ook te maken hebben met de jumpers op de harde schijf?

op het moederbord zit een nieuw hardeschijf systeem wat met een SATA kabel aan de nieuwe soort harde schijven's aansluit,ik vroeg of ik via het oude kabel systeem de boel kan aansluiten en dat kon...(duidelijk dus niet)

maar nu denk ik dat ik gepakt ben door die hele monopoly gebeuren van de computer industrie,want nu denk ik dat ik ook weer een nieuwe harde schijf moet erbij kopen...weet iemand of het hieraan ligt of weet de oplossing???

Laatst bewerkt:
En wat bedoel je hier precies mee?

de gewone grijze grote kabel

550px-Nappe.svg.png

als die op de harde schijf is aangesloten doet de harde schijf niks,maar als ik dan de kabel erafhaal dan en de pc opstart start de harde schijf wel op...

en welke afstandbusjes op mijn moederbord?

Tussen je moederbord en je computerkast horen afstandsbusjes geplaatst te worden.
Wanneer je je moederbord rechtstreeks op de kast schroeft, krijg je kortsluiting met aanzetten met redelijke kans je hardware te slopen...

En v.w.b. die kabel, die hoort er wel aan anders kan de pc je harddisk niet zien.

Staat de jumper op je harddisk wel als master ingesteld? En je IDE controller enabled in de bios van je moederbord?

ja,die afstandbusjes zitten er gewoon tussen,zaten al in de behuizing...en de harde schijf heb ik gewoon uit mijn oude computer gehaalt en doet het perfect maar hij start totaal niet op als de kabel erinzit,maar ik denk dan dat ik een nieuwe harde schijf moet kopen voor die nieuwe SATA kabel aangesloten kan worden...

Wordt de hd wel herkend in het BIOS als je hem aansluit? Dus ongeacht hij opstart of niet.

Zoiezo moet je de partitie waar Windows opstaat, formateren aangezien je een nieuw systeem hebt. Je kan in de meeste gevallen niet de hd met de Windows-installatie van je oude pc, aansluiten. Dit resulteert bijna altijd in blauwe schermen of vastlopers.

Je moederbord heeft trouwens o.a een ATA133-ide aansluiting:

Storage Interfaces:

ATA-133 - connector(en): 1 x 40 pins IDC - 2 Appara(a)t(en) - RAID
Serial ATA-300 - connector(en): 6 x 7-pins seriële ATA - 6 Appara(a)t(en) - RAID

Dus in principe heb je geen SATA-schijf nodig.

Laatst bewerkt:
Ik ga liever geen kortsluiting doen,en helemaal niet als ik niet weet hoe,maar ik denk dat ik een dooie moederbord heb dan,want de videokaart geeft ook geen beeld,de fan ervan draait wel,kan het niet zijn dat alles wat is aangesloten op de moederbord het niet doet als de harde schijf niet werkt?En de harde schijf start helemaal niet op als de kabel erinzit,maar als de kabel eruit is start hij wel....

dit is het moederbord trouwens:

prod_8b091560b56f75a493af5e4bf8fa9848.jpg

Laatst bewerkt:
ik heb zojuist de harde schijf geprobeert op de nieuwe pc en hij startte zomaar op!:eek: :shocked:

Maar nu krijg ik Nvidia Boot Agent die een media error geeft;

reboot and select proper boot device
or insert selected boot media and press a key...

ik heb windows xp cd geprobeert maar dan krijgt ik hardwareconfiguratie configuren en dan nix meer....

Laatst bewerkt:
Kijk even in de BIOS of je hardeschijf wel wordt herkent (Of als dit tijdens het opstarten voorbijkomt)

Hij herkent de harde schijf,staat als master nu,maar ik heb windows geinstalleert en dan als de installatie voorbij is (op de dos manier) dan gaat hij niet verder in windows installeren maar gaat hij weer starten met hardware configureren en krijg ik de windows installatie...en als hoofdopstart staat de harde schijf...

Dan zul je in de BIOS de boot-sequence aan moeten passen of je moet de XP CD uit je cd drive halen...

dat heb ik gedaan en als ik de cd eruit haal zegt hij weer:

reboot and select proper boot device
or insert selected boot media and press a key...

wordt er helemaal gek van :(

ik heb de harde schijf geprobeert op mijn oude computer maar daar zegt hij hetzelfde,ik had de winkel gebelt en die slungel achter de telefoon zegt weer dat het de dvd lezer is...computers,pffff

headbang-103x103.gif

Nog een suggestie:

Zitten de harddisk en de dvd speler aan dezelfde kabel naar dezelfde IDE poort?

Zo ja zorg er dan voor de niet alleen de harddisk jumper op Master staat, maar de DVD jumper op Slave!!

ze moeten wel op dezelfde kabel,zoals je ziet op de foto van mijn moederbord is er maar 1 aansluiting omdat de harde schijf op een sata verbinding dan moet....maar ik heb net de harde schijf geformateert,windows xp erop en nog nix,hij start op en dan krijg ik weer dat zwarte scherm met een knipperend balkje linksboven...de harde schijf staat op master en dvd speler op slave.Zal de harde schijf gewoon kapot zijn?

ik heb daarnet trouwens ook in 1 geheugen reep naar links verplaatst,en nu zegt hij dat hij het geheugen herkent maar verder dan dat verandert er niet aan het opstarten.

Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist weer mijn harde schijf geprobeert op oude pc,ik krijg precies dezelfde als op het andere systeem,dan kan het toch niet anders dan aan de harde schijf liggen?als ik het oude systeem met de cd opstart krijg je hetzelfde en als ik hem gewoon laat opstarten krijg ik een blauw error scherm dat zegt dat windows is afgesloten om erger te voorkomen en zo...

Laatst bewerkt:
Ik had een nieuwe harde schijf gekocht voor de computer,en hij starte nu wel op,de harde schijf was dus gewoon kaduuk :(
maar alsnog bedankt voor de reacties!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan