inhoud email importeren in access

Status
Niet open voor verdere reacties.

JasperJ

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2007
Na enig zoekwerk kom ik toch niet verder. Vandaar: help!

Ik wil graag de inhoud van de mailtjes die vanaf mijn website komen importeren in mijn access-dbase. Echt veel programeer-ervaring heb ik niet, dus hopelijk kan iemand hier mij verder helpen.

In het mailtje staan zaken als voornaam, achternaam, telefoonnummer, emailadres en nog wat velden m.b.t. een boeking of informatie-aanvraag.
In onze database hebben we een contactpersoon-tabel en een subtabel waarin eventuele boekingsinfo staat. Zo kan een contactpersoon meerdere boekingen doen.

Wat er moet gebeuren is dat, door een druk op de knop, de inhoud van de emails als nieuwe records worden ingevoegd, nadat er gecontroleerd is of deze contactpersoon al bestaat.

Weet iemand hoe ik zoiets kan maken of waar ik zo'n script/macro/? kan vinden?
Alvast enorm bedankt!

(formulier is te vinden op www.ikwilstrandzeilen.nl/formulier.htm)

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je het eenvoudiger zou kunnen proberen op te lossen. Dit door op het moment dat het formulier ingevuld wordt het op te slaan in de database, en het daarna dan ook nog te mailen. Dit is op zich vrij eenvoudig te doen, als je een beetje handig bent met php. En er zijn hierover heel veel voorbeelden te vinden.

Als je het met de mailtjes wil gaan doen, wordt het al lastiger, omdat je dan iets moet maken dat je mailbox checked etc. Ik denk dat daar ook wel dingen voor te vinden zijn, maar ik denk dat je het je dan onnodig moeilijk maakt.

Ik denk dat je het eenvoudiger zou kunnen proberen op te lossen. Dit door op het moment dat het formulier ingevuld wordt het op te slaan in de database, en het daarna dan ook nog te mailen.

Beste pmeijne, ik snap niet wat je bedoeld. Het formulier wordt nu op de site in een html-pagina ingevuld. Door op de Verzendknop te drukken gaat de inhoud via een php-bestand in de mail naar onze mailbox. De bezoeker krijgt een bedankt-pagina te zien.
Het eerste deel van wat je hierboven zegt is ook precies wat ik wil: de inhoud van het formulier opslaan in de database!

Als je het met de mailtjes wil gaan doen, wordt het al lastiger, omdat je dan iets moet maken dat je mailbox checked etc. Ik denk dat daar ook wel dingen voor te vinden zijn, maar ik denk dat je het je dan onnodig moeilijk maakt.

Het idee is dat ik vanuit Access op een knop druk (zodra ik weet dat er nieuwe mail is) en daarmee de nog ongelezen mails importeer in mijn huidige database.

Help?

Denk dat pmeijne bedoelt dat je beter niet mailt naar jezelf maar dat je gewoon de ingevulde gegevens opslaat op de server. Dat werkt volgens mij een stuk simpelder. Wel eerst even controleren wat je host ondersteund qua bestanden (MySql of zo)

Dan kan je voor jezelf een pagina maken om de gegevens te raadplegen.
Als je je bestand hebt met velden naam, straat, postcode, ... misschien ook een veldje "gelezen". Dat kan dan op "True" gezet worden als je het gelezen hebt. Dan krijg je enkel de gegevens die je nog geraadpleegd hebt.

Dat bedoelde ik inderdaad. En wellicht dat er dan met enige handigheid ook iets te maken is dat je het eenvoudig kan importeren in je access-database. Door middel van een query of xml ofzo. Als je een beetje handig bent met php (of iemand kent die dat wel is) moet dat wel voor elkaar te fietsen zijn.

Dan snap ik wat je bedoeld.
De oplossing om het via een SQL-dbase te doen had ik op zich wel bedacht, maar:
- kreeg ik niet aan de praat
- voor een ODBC-koppeling heb ik een vast ip-adres nodig (wat ik niet krijg)

Ik heb 2 oplossingsrichtingen bedacht: via SQL-dbase en dan...? of door mail te kunnen importeren in Access. Beide kan ik niet zelf oplossen.

Mijn kennis is te beperkt en ik ken helaas ook geen mensen die dit wel kunnen. Vandaar dat ik op dit forum terecht kom... :D

Kan iemand een voorbeeld maken ofzo?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan