• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Valideren onder voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

gosee

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2007
Hallo,

Ik ben net nieuw en vind dit een super site. Ik heb al enkele tips en linkjes goed kunnen gebruiken. Daar ben ik heel blij mee, dus dank aan al die mensen :thumb:
Ik heb al vele topics bekeken maar kan niet vinden wat ik nu wil weten (of ik kijk niet goed)
Nu mijn vraag/vragen:
1. Ik heb een veld (bijv b2,b3,b4,b5) en veld (C2,c3,c4,c5).
In B2 vult men wat in dan moet in C2 gekozen worden voor required of wanted (dit doe ik middels valideren etc). Dit geld ook voor b3 t/m b5 en dus bijbehorend c3 tm c5.
Echter als men niets invult in veld b2/3/4/5 dan moet het overeenkomstige c veld leeg zijn
Vult men wel wat in dan moet C wel gevuld zijn. Hoe doe ik dat

2. Kun je in Excel de volgorde van de velden beinvloeden . Even proberen te verduidelijken.
Het betreft een formulier ik heb de velden die men moet invullen middels eigenschappen gedeblokeerd en het formulier beveiligd. Als ik op enter druk gaat de cursor naar het volgende onderliggende veld (dus van b2 naar b3) met tab van b2 naar c2. (ik weet dat je de enter richting kan veranderen in extra,opties,bewerken. Maar als ik dat doe geldt het dan voor het document of alleen bij mij??).

3. Als 1 en 2 niet echt makkelijk zijn zou ik ook nog kunnen kiezen om voordat het formulier gemaild moet worden/ voordat het formulier gesaved kan worden of ....
een controle doe op alle voorwaarden waaraan velden moeten voldoen in een macro. Echter ik ben nog niet behendig met VBA (ik kan het wel lezen) Kan iemnd een stukje code als voorbeeld geven om enekel velden te valideren hoe dat werkt en dan svp een voorbeeld van een enkel veld wel niet ingevuld, een voorbeeld van een datum veld, een voorbeeld van combinatie en ook hoe je terug kan springen naar het 1e veld met fout.

Alvast bedankt

Als ik op enter druk gaat de cursor naar het volgende onderliggende veld (dus van b2 naar b3) met tab van b2 naar c2. (ik weet dat je de enter richting kan veranderen in extra,opties,bewerken. Maar als ik dat doe geldt het dan voor het document of alleen bij mij??).
gosee,

vooreerst welkom. als je een macro opneemt en dan je opties ivm entertoets aanpast, kan je zien wat er gebeurt. je zet deze macro dan in het document bij this workbook
Code:
sub workbook_open
de code
en sub

je verandert dan wel de excel van de persoon, want deze optie blijft behouden.

steven

als je een macro opneemt en dan je opties ivm entertoets aanpast, kan je zien wat er gebeurt. je zet deze macro dan in het document bij this workbook
Code:
sub workbook_open
de code
en sub

je verandert dan wel de excel van de persoon, want deze optie blijft behouden.

steven

Steven Dank je wel voor het welkom.
Bedankt voor je reactie, Strak idee, ik kan natuurlijk altijd aan het einde een macro toevoegen die de wijziging weer ongedaan maakt .
Weet je misschien ook hoe ik een macro kan uitvoeren bij opstarten en afsluiten of opslaan van het document

Weet je misschien ook antwoord op de overige vragen? of heb je suggesties?

Laatst bewerkt:
weet je misschien ook hoe ik een macro kan uitvoeren bij opstarten en afsluiten of opslaan van het document

Wat denk je dat de code in de aanzet van Steven doet? :eek:

Sluiten en opslaan zijn analoog, zie maar eens naar de events die mogelijk zijn.

Laatst bewerkt:
Wat denk je dat de code in de aanzet van Steven doet? :eek

Sluiten en opslaan zijn analoog, zie maar eens naar de events die mogelijk zijn.

Ja sorry was ff van slag;)

Kun je me ook verder helpen met die ander vragen?
Alvast bedankt :thumb:

gosee,

een voorbeeldbestandje doet altijd wonderen. dan kunnen we zien wat je hebt en waar je vastloopt. wel eerst zippen of rarren en ontdoen van gevoelige informatie (adressen e.d.).

en het is zoals Wigi zegt: de helpfunctie is geen virus en het bijt ook niet.

steven

gosee,

een voorbeeldbestandje doet altijd wonderen. dan kunnen we zien wat je hebt en waar je vastloopt. wel eerst zippen of rarren en ontdoen van gevoelige informatie (adressen e.d.).

en het is zoals Wigi zegt: de helpfunctie is geen virus en het bijt ook niet.

steven

Mensen echt bedankt voor de reacties, denk niet dat ik geen help functie gebruik, dat doe ik echt wel. ;)
Ik heb een bestandje erbij gedaan
hoe krijg ik de foutmelding bij kolom c19 als ik daar niets invul en
Het gaat vnl om de kolommen c24 t/m c26 en de bijbehorende D cellen (in E heb ik middels een test aangegeven of iets goed of fout is en met voorwaardelijke opmaak heb ik in cel D de cel rood gemaakt als het fout zou zijn).
Wat ik nu wil is als ik in c24 wat invul dan moet ik in d24 kiesen tussen required en wanted en als je dat niet doet dat er een foutmelding komt, echter als ik c24 leeg laat moet d24 ook leeg blijven
hoe dwing ik dat af!
Alvast bedankt ik hoop dat dit duidelijk maakt wat ik wil

Bijlagen

gosee,

voor mij is het alvast niet duidelijk. het kan ook aan mij liggen, maar in sommige cellen heb je een validatieknop die niet inhoudt.
je werkt ook met samengevoegde cellen. dat blijkt uit mijn ervaring - en is op dit forum - al dikwijls bevestigd door anderen - vragen om problemen.
ik vertrek seffens voor een paar dagen ertussenuit. ik hoop dat ik bij mijn terugkomst een opgeloste vraag vind.

succes,

steven

gosee,

voor mij is het alvast niet duidelijk. het kan ook aan mij liggen, maar in sommige cellen heb je een validatieknop die niet inhoudt.
je werkt ook met samengevoegde cellen. dat blijkt uit mijn ervaring - en is op dit forum - al dikwijls bevestigd door anderen - vragen om problemen.
ik vertrek seffens voor een paar dagen ertussenuit. ik hoop dat ik bij mijn terugkomst een opgeloste vraag vind.

succes,

steven

Hoop dat je een paar leuke vrije dagen zult hebben.:D
Hoop ook dat een ander mij kan helpen.

steven

gosee,
Ik heb een aangepast versie gemaakt waar validatie knoppen wel wat inhouden

gosee,
Dat is 1 cel in mijn vb en dat heb ik gedaan om ruimte te creeeren om genoeg data kwijt te kunnen! Ik hoef dit veld niet te valideren

Nog voor alle duidelijkheid de vra(a)g(en) :
Hoe kan ik cellen aftesten en een foutmelding geven : bijv
Ik vul iets in in cel c23 en niets in d23
Deze combinatie is niet toegestaan en dan wil ik een foutmelding en de cursor op cel d23 als er niets is ingevuld in veld d23 en anders in veld c23.

Veld c19 is een lijst waaruit je kan selecteren echter als ik niets selecteer dan wil ik een foutmelding dat je verplicht bent een keuze te maken, hoe krijg ik dat voor elkaar.

Zou iemand op deze vraag/vragen een antwoord hebben ??
Ik heb gewoon weer even een duwtje in mijn rug nodig

Alvast bedankt

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan