Nieuw home cinema

Status
Niet open voor verdere reacties.

the squaler

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2006
Ik wil binnekort mijn homecinema vervangen die nu bestaat uit een Akai aa-v12dpl dit is een stereo receiver ik weet niet wat zijn wattage is maar hij is wel aan vervanging toen.
Ik heb ook een media markt DVD speler deze is eigenlijk een stand-alone dvd maar toch op de receiver voor meer geluid en een home cinema set boxen van sony (sony ss-ts300)
zo als jullie zien allemaal bij elkaar gesprokkelt.

Nu zit ik te denken om een Yahama RX-V 559B en een Yamaha DVD-S661-B

Nou weet ik niet of ik hier verstandig aan doe op het internet zijn weinig reviews te lezen over deze twee. Maar ik wil graag jullie mening hierover.

De speakers wil ik zelf gaan bouwen en wel 3 speaker (2 front en 1 center) en een sub de andere 3 achter komen dan later wel.
voor deze 3 zat ik te denken aan dit setje en dan zelf een kast er om heen maken.
Over de subwoofer twijfel ik nog want wat zijn daar goede boxen voor en goedkoop het liefst zou ik deze in een 2 weg hebben en wat goed doordreunt en erg laag gaat

Ik heb natuurlijk als rond gezocht op het net maar ben nog niet zo bekend in het hifi.
Maar wil me ervaringen op gaan doen.
Voor dat jullie zeggen koop gewoon kant en klare speakers allemaal al naar gekeken en niet naar mijn smaak dus wil ik deze zelf gaan bouwen

Graag jullie mening.
BVD

Laatst bewerkt:
Yamaha

GOED MERK EN NIET DUUR
Dat zet me wel aan het denken, dumpen die handel er komt nieuw spul aan (lees beter)
Wat is je budget????Weleens aan Panasonic gedacht heeft de eerste FULL Digital Home cinema receivers (mosfet) die dingen wegen nog geen kilo en zeer goed geluid testen voorhanden (op het net) heb ze zelf ook DVD + Receiver
Alleen het is geen HIFI ze kunnen niet op tegen een buizenversterker

Overhet zelf bouwen van speakers zijn helewebsites vol geschreven
heb zelf de eindtrappen(subwoofers) van MIVOC kan niet voluit draauen anders stort mijn huis in de buren klagen al zoveel
nesye resultaat nog altijd 1 center en 4 luidsprekers met subwoofer ingebouwd op een goeie reveiver is dit in te stellen sub over 4 speakers

maar dat is een persoonlijk verhaal

GOED MERK EN NIET DUUR
Dat zet me wel aan het denken, dumpen die handel er komt nieuw spul aan (lees beter)
Wat is je budget????Weleens aan Panasonic gedacht heeft de eerste FULL Digital Home cinema receivers (mosfet) die dingen wegen nog geen kilo en zeer goed geluid testen voorhanden (op het net) heb ze zelf ook DVD + Receiver
Alleen het is geen HIFI ze kunnen niet op tegen een buizenversterker

Overhet zelf bouwen van speakers zijn helewebsites vol geschreven
heb zelf de eindtrappen(subwoofers) van MIVOC kan niet voluit draauen anders stort mijn huis in de buren klagen al zoveel
nesye resultaat nog altijd 1 center en 4 luidsprekers met subwoofer ingebouwd op een goeie reveiver is dit in te stellen sub over 4 speakers

maar dat is een persoonlijk verhaal

uiterraard heb ik naar panasonic gekeken maar de yahama trokken mijn toch door het uiterlijk maar ik weet niet of deze goed zijn want er zijn geen reviews
de link is een oplossing voor zie mijn 2de post van het topic

@ the squaler. Ik begrijp iets niet. Je wil 4à500 € spenderen aan een versterker en 60€ aan boxen??????. Je weet toch dat in een keten, de luidspreker, de belangrijkste schakel is. Dus deze combinatie gaar er bij mij niet in mijn hoofdje. Ik heb mijn boxen ook zelf gebouwd, maar 10 jaar geleden koste mij 1 woofer al 100€, en dan was het nog niet de beste kwaliteit.

@ the squaler. Ik begrijp iets niet. Je wil 4à500 € spenderen aan een versterker en 60€ aan boxen??????. Je weet toch dat in een keten, de luidspreker, de belangrijkste schakel is. Dus deze combinatie gaar er bij mij niet in mijn hoofdje. Ik heb mijn boxen ook zelf gebouwd, maar 10 jaar geleden koste mij 1 woofer al 100€, en dan was het nog niet de beste kwaliteit.

omdat ik maar een arme student ben en een goede reeciever wil.
Ik weet ook wel dat je boxen het belangrijkst zijn.
Maar wat raden jullie mijn dan aan

Budget

receiver 350
boxen 200/300
dvd speler 200

Ik wil niet meer als dit spenderen.
En er op achter uit gaan zal ik niet want dit setje klinkt echt niet met van die standaard home cinema boxen van 30 watt met 1 speakertje per box

Laatst bewerkt:
Budget

receiver 350
boxen 200/300
dvd speler 200

Ik wil niet meer als dit spenderen.
En er op achter uit gaan zal ik niet want dit setje klinkt echt niet met van die standaard home cinema boxen van 30 watt met 1 speakertje per box

Tja, Meestal zit er bij de home cinema speaker, de versterker ingebouwd in de subwoofer. Dus daar kan je al besparen(geen externe versterker nodig) Een DVD speler kost maar +/- 50€ dus.. Kijk eens op deze website, dan kan je al eens een gedacht vormen. http://www.lautsprechershop.de/ Met visatone heb ik wel goede ervaring, maar prijs......

een andere vraag als ik een tweeter neem van zeg maar 40 watt en doe daar een midrange speaker bij van zeg maar 100 watt en een bassdrive van 100 watt dat gaat dan toch niet of wel of is dit afhankelijk van het aantal DB of andere zaken:cool:
En is het mogelijk als ik in een sub in een 2 weg maak met 4ohm of wordt dit dan vermenigvuldigt en 8ohm.

Is ook mogelijk om een 4ohm sub te gebruiken met 8ohm surroundspeakers

Laatst bewerkt:
Qua inpedantie, houd deze altijd gelijk. dus ofwel alles in 4 ohm, of alles in 8 ohm.
Wat de tweeters betreft. de cross-over regelt dit bereik. maar neem toch best hetzelfde vermogen(kwestie van veiligheid. Al je 2 luidsprekers van 4 ohm in serie zet, dan krijg je 8 ohm. Maar zoals ik al zei, als je uitgangs inpedantie (van versterker) 8 ohm is, moet je een cross-over van 8 ohm gebruiken, en moet de luidsprekers ook 8 ohm zijn. Neem ook zeker een goede cross-over.

hier bij hoe ik denk over mijn speakers tot nu toe;

SUBWOOFER:

recommended cabinet 1:
closed cabinet with 3 L volume
from 87/55 Hz (-3dB/-8dB)

recommended cabinet 2:
4,4 L volume bass reflex cabinet
with HP100 reflex tube, 276 cm long.
from 64/47 Hz (-3dB/-8dB).

xls10.jpg

Peer les XLS-10 Euro 199,80

25 cm bass driver with high quality cone.
• power handling (continuous/programme) = 250 / 400 W
• resonance frequency fs = 18 Hz
• impedance R = 8 Ohm
• sound pressure level SPL = 88,4 dB (2,83V; 1m)
• DC resistance Re = 5,4 Ohm
• force factor BL = 17,5 N/A
• voice coil inductance L = 4,3 mH
• effective piston radiating area Sd = 333 cm2
• effective mechanical mass incl. air load 135 g
• equivalent volume of compliance Vas = 80 l
• total Q factor Qts = 0,17 (Qms=2,63, Qes=0,18)
• maximum peak linear excursion vibration xlin = +/- 12,5 mm
• mounting diameter d = 240 mm
• overall diameter d = 269,3 mm
• mounting depth (not countersunk) t = 118,2 mm

Front speakers links en rechts en de center speaker:

Per speaker:

xgh258alu.jpg

1x Mivoc XGH 258 Alu euro 24,50

25 mm dome tweeter with fabric dome. The voice coil windings are immersed in magnetic fluid to increase short term power handling capacity, to reduce the compression and the Q factor..
• power handling (continuous/programme) = 120 / 300 @ > 2,5 kHz/12 dB W
• resonance frequency fs = 1300 Hz
• impedance R = 8 Ohm
• sound pressure level SPL = 93 dB (2,83V; 1m)
• DC resistance Re = 6,6 Ohm
• effective piston radiating area Sd = 4,9 cm2
• mounting diameter d = 50 mm
• overall diameter d = 75 mm
• mounting depth (not countersunk) t = 41 m

xaw210hw.jpg

2x mivoc XAW 180 HC Euro 48,00

17 cm bass driver with high quality cone. The basket is made of die-cast.
• power handling (continuous/programme) = 80 / 200 W
• resonance frequency fs = 35 Hz
• impedance R = 8 Ohm
• sound pressure level SPL = 87,5 dB (2,83V; 1m)
• DC resistance Re = 5,6 Ohm
• force factor BL = 6,7 N/A
• voice coil inductance L = 0,5 mH
• effective piston radiating area Sd = 132 cm2
• effective mechanical mass incl. air load 15,1 g
• equivalent volume of compliance Vas = 33,5 l
• total Q factor Qts = 0,38 (Qms=4,5, Qes=0,41)
• maximum peak linear excursion vibration xlin = +/- 4,2 mm
• mounting diameter d = 145 mm
• overall diameter d = 187 mm
• mounting depth (not countersunk) t = 98 mm

maar nu is het nog een kwestie van crossovers en aansluitingen hierbij zou ik graag wat hulp hebben.
En natuurlijk jullie mening of de speakers zo kunnen

Laatst bewerkt:
Ja voor die prijs ziet dat er niet slecht uit. Wat ik wel zou doen is hun bouwpakket 250XSB nemen. Daar zitten dezelfde speakers in zoals jij aangeeft. Alsook aan materiaal, zoals cross-over ed.. zit er bij. Kostprijs appart 163.5€ bouwpakket 173€ (alle inbouw materiaal inbegrepen). Voor de behuizing van de subwoofer kijk daar naar de 2X XLS-10 peerles behuizing en deel de hoogte door 2.

Ja voor die prijs ziet dat er niet slecht uit. Wat ik wel zou doen is hun bouwpakket 250XSB nemen. Daar zitten dezelfde speakers in zoals jij aangeeft. Alsook aan materiaal, zoals cross-over ed.. zit er bij. Kostprijs appart 163.5€ bouwpakket 173€ (alle inbouw materiaal inbegrepen). Voor de behuizing van de subwoofer kijk daar naar de 2X XLS-10 peerles behuizing en deel de hoogte door 2.

ik wil iever geen compleet bouwpakket omdat ik mdf voor noppes kan krijgen wat mij dus geld bespaart. maar ik zal wel kunnen kijken wat voor crossover zij gebruiken en deze nemen en spoils

Ja, dit is wel de prijs ZONDER behuizing, die moet je zelf maken. Bij het bouwpakket zit alles bij, bouwtekening van je kast, demping materiaal ed.... Als je de speakers + cross-over appart gaat kopen ben je 164,5€ armer, bouwpakket 173€ Met 8,5€ koop je geen demping materiaal, inbouw materiaal ed... Trouwens de onderdelen van je cross-over kan je toch niet in de gewone eletronika winkel vinden, daar moet je bij een echte geluids apparatuur winkel kopen.

dus gewoon dat setje van 173 euro nemen heb en mdf halen je een link kon hem niet
vinden. En de sub hoe doe ik dat daar heb ik dan nog geen onderdelen voor en wat is daar een aan te raden behuizing voor

Dus deze link http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm?/hifi/mivoc.htm en kijk bij 250XSB. Als je de subwoofer van peerles wil, kijk dan bij peerles XL10/12. dti is een behuizing voor 2 woofers, deel de hhohte van de kast door 2 voor 1 woofer.

oke dit is duidelijk de hoogte voor de sub zou dan 17 cm zijn.
maar wat moet er nog meer bij een sub want hier heb ik nog minder verstand van?
en de receiver is goed te gebruiken met deze boxen maar met deze prijzen van de boxen neem maar 2 front en 1 sub voorlopig

of ik denk dat ik toch maar voor een wat goedkopere receiver ga en dan wel de Yamaha RX-V 459B@ 6X130W dit scheelt 100 euro of is de 559 dan die 100 meer waard de honderd euro kan ik wel weer steken in de boxen

Laatst bewerkt:
Neen!!! de afmetingen van de sub(Peerles) is dan 312 X 340 X 353 mm. Wil je een andere,dan moet je kijken naar de diameter en diepte van de speaker. Ik neem als stelregel 40à 50L voor een 10" speaker 60 à 70L voor een 12". Wat je receiver betreft zit je wel goed. Wat je nog meer nodig hebt voor de sub? Je kan een speciale sub cross-over kopen. In elke audio speciaal zaak hebben ze die wel. Oh ja zeker je dempings materiaal niet vergeten

Nog iets. Gebruik als houtsoort geen MDF. Neem multiplex. Het beste is vol hout natuurlijk maar.... . neem ook geen dikte van 12mm bvb. Zeker 18mm en beter nog is 22mm. Zeker voor de sub. Kijk even op deze website. kijk naar spaeaker en home cinema set. Daar staat uitgebreid uitleg over behuizingen bouwen.
http://home.planet.nl/~johneekels/diverse meubels.htm

Laatst bewerkt:
OK ik ben eruit dus even een opsomming:

Yamaha RX-V 459B@ 6X130W
SUBWOOFER:
Peer les XLS-10 Euro 199,80
25 cm bass driver with high quality cone.
• power handling (continuous/programme) = 250 / 400 W
• resonance frequency fs = 18 Hz
• impedance R = 8 Ohm
• sound pressure level SPL = 88,4 dB (2,83V; 1m)
• DC resistance Re = 5,4 Ohm
• force factor BL = 17,5 N/A
• voice coil inductance L = 4,3 mH
• effective piston radiating area Sd = 333 cm2
• effective mechanical mass incl. air load 135 g
• equivalent volume of compliance Vas = 80 l
• total Q factor Qts = 0,17 (Qms=2,63, Qes=0,18)
• maximum peak linear excursion vibration xlin = +/- 12,5 mm
• mounting diameter d = 240 mm
• overall diameter d = 269,3 mm
• mounting depth (not countersunk) t = 118,2 mm

Front speakers links en rechts en de center speaker:
Per speaker:
1x Mivoc XGH 258 Alu euro 24,50
25 mm dome tweeter with fabric dome. The voice coil windings are immersed in magnetic fluid to increase short term power handling capacity, to reduce the compression and the Q factor..
• power handling (continuous/programme) = 120 / 300 @ > 2,5 kHz/12 dB W
• resonance frequency fs = 1300 Hz
• impedance R = 8 Ohm
• sound pressure level SPL = 93 dB (2,83V; 1m)
• DC resistance Re = 6,6 Ohm
• effective piston radiating area Sd = 4,9 cm2
• mounting diameter d = 50 mm
• overall diameter d = 75 mm
• mounting depth (not countersunk) t = 41 m
2x mivoc XAW 180 HC Euro 48,00
17 cm bass driver with high quality cone. The basket is made of die-cast.
• power handling (continuous/programme) = 80 / 200 W
• resonance frequency fs = 35 Hz
• impedance R = 8 Ohm
• sound pressure level SPL = 87,5 dB (2,83V; 1m)
• DC resistance Re = 5,6 Ohm
• force factor BL = 6,7 N/A
• voice coil inductance L = 0,5 mH
• effective piston radiating area Sd = 132 cm2
• effective mechanical mass incl. air load 15,1 g
• equivalent volume of compliance Vas = 33,5 l
• total Q factor Qts = 0,38 (Qms=4,5, Qes=0,41)
• maximum peak linear excursion vibration xlin = +/- 4,2 mm
• mounting diameter d = 145 mm
• overall diameter d = 187 mm
• mounting depth (not countersunk) t = 98 mm

Nog een allerlaaste vraag is er in NL ook winkel die dit verkoop en hebben jullie eventueel een webadres daarvan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan