Moederbord toch kapot?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Till
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Till

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2006
Hallo,

Ik had gisteren een nieuwe kast+geheugen gekocht. Daar wilde ik voorlopig even de hardware uit mijn oude pc in bouwen. Nu ik alles had geinstalleerd doet de computer helemaal niks meer. Alleen branden er 2 lampjes op mijn mobo, naast de aansluitstekkers van de aan/uit knop (zie voorbeeld .jpg).
De ledjes branden bij 3v aux, en ps?/p5? on. Het lampje naast PWR gaat aan als ik de startknop in druk.
Echter draait er geen 1 fan op het moederbord of in de kast. Ik heb gisteren een nieuwe voeding gehaald, omdat de oude niet in mijn kast pastte.Deze deed gisteren ook niks meer i.c.m. met het moederbord. Vanmorgen heb ik de voeding echter aangesloten op een ander systeem en toen draaide de voeding gewoon.

Kan het dus zo zijn dat het mobo kapot is, terwijl er toch ledjes branden, en kunnen knipperen? En weet iemand waar de ledjes bij 3x aux enz. voor dienen? Zijn die van de cpu?

Met vriendelijke groet,
Till

specs van de pc:
compaq pc. Intel pentium 4 2,0 ghz.
geheugen ddr pc2100. moederbord intel 845? (compaq dus staat er niet op)

Bijlagen

• voorbeeld.JPG
    voorbeeld.JPG
    3,9 KB · Weergaven: 41
Eerst even een vraagje:

heb je de afstandsbusjes geplaatst?

Hey,

in eerste instantie had ik dat in de nieuwe kast dus niet gedaan. Dat zou dus het probleem al kunnen zijn? en dan is men mobo dus kapot???
Nu heb ik alles in mijn oude kast zitten, inclusief afstandsbusjes dus. Maar ik weet niet of een moederbord dat overleefd??

Het plaatsen van een moederbord zonder afstandsbusjes KAN als gevolg hebben dat er kortsluiting ontstaat en er hardware onherstelbaar beschadigd wordt, zoals moederbord, processor, geheugen etc.

Het standaard-advies hier op Helpmij van de echte profs om te ontdekken wat er eventueel kapot is:

Bouw alles uit, leg het moederbord op een houten plank, met alleen de cpu
erin, hang er nu de luidspreker er aan, reset met de jumper clr-cmos, de bios,
of haal het batterijtje er een tiental minuten uit, met de voeding eraf.

Zoek de 2 powerswitchpinnen, waar dus eerst de powerswitch aan zat, even
onthouden dus, of in de manual van het moederbord kijken, dus ook de
videokaart, en de geheugenlatjes er/uit/af halen.

Sluit de voeding aan, en kortsluit even die 2 powerswitch pinnen, nu moet je
biosbeeps krijgen, er zit immers geen videokaart, en geheugen in, geen
signaal, voor 99% je moederbord overleden, mocht er ook nog een FSB switch of
jumpers op zitten, deze op 100mHz zetten, en nogmaals proberen.

Wel bios beeps, 1 reepje geheugen plaatsen, en nogmaals proberen, eventueel omwisselen, weer
biosbeeps, de videokaart plaatsen, en monitor aansluiten, geen beeps, wel
beeld, wel beeps, videokaart niet goed.

Voor de manual, als je die niet hebt, kijk op het bord naar merk en type, en haal hem op bij de mobobakker.

Ik heb je tips net ff uitgevoerd. Mobo op een houten board, met cpu+fan. Batterijtje eruit gehaald. Daarna voeding erin en de twee pinnetjes kort gesloten. Nu brandje weer het lichtje bij PWR, dus ik had de goede pinnetjes. Er gebeurt nog steeds niks. Ik had speakers op de mobo-audio uitgaan aangesloten. Wel hoor ik een soort 'krak'/tik door de speakers (net als wanneer je de kabels van speaker beweegt) als ik de kortsluiting maak.

Het eigenaardige vind ik dat er lampjes branden op het mobo. Ook het ledje in de netwerk uitgaan. Het lijkt dus toch of de mobo stroom door geeft. Ik ga dus voor: CPU kapot??

Je dient natuurlijk wel het moederbordspeakertje aan te sluiten, daat gaat niet via de audiochip, want daar zijn geen drivers voor geladen.

Nu kun je niet vaststellen waar het probleem ligt, een CPU gaat zelden stuk, dus.

Laatst bewerkt:
Je dient natuurlijk wel het boederbordspeakertje aan te sluiten, daat gaat niet via de audiochip, want daar zijn geen drivers voor geladen.

Nu kun je niet vaststellen waar het probleem ligt, een CPU gaat zelden stuk, dus.

Overheen gelezen:evil:

Hoi,

bij mijn moederbord zit volgens mij geen speakertje.
Bij mijn nieuwe kast zit echter wel een klein rond ding, met een 4 pins stekker. Ik neem aan dat dit een speakertje is.

Hoi,

bij mijn moederbord zit volgens mij geen speakertje.
Bij mijn nieuwe kast zit echter wel een klein rond ding, met een 4 pins stekker. Ik neem aan dat dit een speakertje is.

Mijn vermoeden is, ja.:)
Kan ook een klein tonnetje ( zo'n zoemerachtig model ) zijn die bij het mobo is geleverd, met dezelfde soort aansluiting.

Bedankt voor de reacties tot dusver.
Ik heb net even gekeken, en ik kan me niet herinneren dat er een speaker met een kabeltje aan het mobo vast zat. Neem aan dat dit ingebakken zit (als dat mogelijk is?) Er kwam namelijk voorheen wel altijd een piep bij het starten, dus dat moet er wel zitten.
Aangezien het toch allemaal redelijk gedateerd spul is, zal ik maar helemaal opnieuw beginnen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan