Computers in netwerk niet te zien !!

Status
Niet open voor verdere reacties.

keljefco

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2004
Ik heb onderstaande configuratie geinstalleerd:

PC1 via kabel aangesloten op poort 1 van Speedtouch 546 ADSL modem Router
PC2 via kabel aangesloten op poort 2 van Speedtouch 546 ADSL modem Router
LinkSys WRT54GL draadloze router als accespoint aangesloten op poort 3 van Speedtouch 546 ADSL modem Router
Laptop1 met ingebouwde draadloze netwerkkaart voor verbinding met Linksys draadloze router
Laptop2 met ingebouwde draadloze netwerkkaart voor verbinding met Linksys draadloze router

De IP-adressen van PC1 en de Speedtouch ADSL modem Router zitten in dezelfde range (192.168.1.100 & 192.168.240) PC1 is de computer waarmee de Speedtouch en de Linksys zijn geprogrameerd. Het IP-adres van PC2 heb ik niet nagekeken.
Het IP-adres van de Linksys zit in een andere range (192.168.10.1) anders geeft dit conflicten.

Alle computers (PC1+PC2+Laptop1+Laptop2) zijn ondergebracht onder een werkgroep met allemaal dezelfde naam.

Ik kan nu met alle computers (PC’s & Laptops) internetten.
Ik kan echter vanuit 1 PC of laptop niet alle andere PC’s of Laptops zien en benaderen ??

Vanuit beide PC’s zie ik de andere PC in het netwerk en kan ik ook kijken in de andere PC en ik kan de gedeelde printer (aangesloten aan PC1) vanuit PC2 gebruiken. Ik zie de beide Laptops niet !!

Vanuit beide Laptops zie ik de andere Laptop in het netwerk en kan ik ook kijken in de andere Laptop. Ik zie de beide PC’s en de gedeelde printer niet en kan de gedeelde printer ook niet gebruiken !!

Weet u waar dit aan ligt en heeft u hiervoor ook een oplossing ?

Bijlagen

• Configuratie.jpg
    Configuratie.jpg
    43,4 KB · Weergaven: 39
Vraag: waarom heb je niet alle apparaten op je Linksys zitten, dus ook je pc's? Dan heb je dit probleem niet meer.
Je gebruikt je Speedtouch dan feitelijk nog alleen als kabelmodem en je Linksys voor je interne netwerk, met een WAN naar je speedtouch.

Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan .....:p

Zet de DHCP in de Linksys router uit en laat hem als "bridge" werken, dan zal de modem/router alle IP adressen uit moeten delen, dus allemaal in dezelfde range.

Of alle DHCP servers uit zetten en ze allemaal een vast IP adres geven met de modem/router als gateway, dat ip adres gebruiken en voor de dns ook, of die van de ISP gebruiken.

Helaas nog niet gelukt !!

Ommeren:
Jouw oplossing geprobeerd, maar dan wordt het alleen maar slechter: Ik kan nu helemaal geen netwerk meer zien. Krijg de melding welke ik als bijlage heb meegezonden.
Ik kan overigens met PC1 en PC2 wel internetten, maar zie helemaal geen netwerk meer !
(kabels van PC1 en PC2 uit Speedtouch gehaald en in Linksys gestoken / Linksys verbinding naar Speedtouch intact gelaten)

Lange Pier:
Ik ben een amateur op netwerkgebied en begrijp niet goed hoe en waar ik e.e.a. moet uitvoeren volgens jouw oplossing ??
Kun je me dit misschien uitgebreider uitleggen ??
Alvast bedankt.
Pierre

Bijlagen

• Netwerklocaties.jpg
    Netwerklocaties.jpg
    14,3 KB · Weergaven: 28
Ommeren:
Jouw oplossing geprobeerd, maar dan wordt het alleen maar slechter: Ik kan nu helemaal geen netwerk meer zien. Krijg de melding welke ik als bijlage heb meegezonden.
Ik kan overigens met PC1 en PC2 wel internetten, maar zie helemaal geen netwerk meer !
(kabels van PC1 en PC2 uit Speedtouch gehaald en in Linksys gestoken / Linksys verbinding naar Speedtouch intact gelaten)

Ja, dat klopt.
Ik zou alles even opnieuw resetten en instellen, met een Linksys zeer eenvoudig.
Begin met het resetten van je router.
Vervolgens zet je al je pc's op DHCP en dus automatisch een IP-adres toewijzen.
Dan stel op alle pc's dezelfde netwerknaam in.
Belangrijk is, de hele meuk opnieuw op te starten onder XP ....
Als alle verbindingen werken, ga je met de beveiliging aan de gang.
Begin (bij de draadloze verbindingen) met MAC-filtering op je Linksys. Hierna controleren of de verbinding van de draadloze apparaten werkt
Vervolgens stel je een WPA2 codering in en controleert weer of de verbinding in stand is/blijft
Tenslotte schakel je SSID-broadcasting uit en wijzig je het administrator-wachtwoord in de setup van de Linksys

Laatst bewerkt:
Maar de beide PC's werken onder XP en de beide laptops onder Vista Home Basic ??

Hoi,

Ja, dat kan.

Je moet wél op de XP pc's een extra patch installeren willen ze door Vista 'gezien' kunnen worden: zie bijlage.
Overigens: dit moet ook gebeuren in de situatie waarop je de (bekabelde) pc's op je Speedtouch en de (draadloze) notebooks op je Linksys hebt zitten. Maar nogmaals: ik zou ervoor kiezen alle apparaten op één router te zetten, want - immers - je wilt ze allemaal kunnen gebruiken binnen één en dezelfde netwerkomgeving. Daar functioneert die Linksys prima voor en je maakt de situatie alleen maar gecompliceerder door die te splitsen over twee routers.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan