• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 Excel vraagjes, getallen afronden & neg. getallen niet optellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

gamer4 NL

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2007
Ik ben nog nieuw in het gebruik van Excel, en ik heb twee vraagjes: kan je de getallen in bepalde cellen altijd laten afronden naar boven? Dus als een getal 4,07 dat hij dan naar 5 wordt afgerond, en als een getal 3,8 naar 4.
En hoe kan je ervoor zorgen dat er in bepaalde cellen de negatieve getallen NIET worden opgeteld bij de rest, dus dat die even genegeerd worden, tot ze positief 'worden'?
Ik heb het aan enkele mensen gevraagt een google geprobeert, maar ben geen enkele oplossing tegen gekomen.

Getal in A1:
1° =AFRONDEN.BOVEN(A1;1)
Reeks in B1:B10
2° =SOM.ALS(B1:B10;">0")

Cobbe

Getal in A1:
1° =AFRONDEN.BOVEN(A1;1)
Reeks in B1:B10
2° =SOM.ALS(B1:B10;">0")

Cobbe

Het lukt wel als ik er wee een andere cel voor aanmaak, maar kan het niet direct in de cel zelf? Mijn optel-probleem (geen negative getallen) is een cel waarvan de formule " =E8+F8+G8+H8 " is (zonder aanhalingstekens uiteraard). Waar moet ik dan het " =SOM.ALS(B1:B10;">0") " neerzetten, als ik dus direct in hetzeflde vakje nog wil dat hij de negative getallen niet meetelt? Als ik het erachter zet staat er "ONWAAR".
Zelfde bij het afrond-probleem: kan ik hem niet direct laten afronden (formule is " I8/750 "), inde cel zelf en waar moet ik het " =AFRONDEN.BOVEN(A1;1) " dan neerzetten?

1° =AFRONDEN.BOVEN(I10/750;1)

2° =SOM.ALS(E8:H8;">0")

Zo moeilijk is dat toch niet?

Cobbe

1° =AFRONDEN.BOVEN(I10/750;1)

2° =SOM.ALS(E8:H8;">0")

Zo moeilijk is dat toch niet?

Cobbe

Ok, bedankt het werkt nu. Sorry, maar zoals ik al zei werk ik nooit met excel. Ik wist het hele haakjes-gedoe niet eens :o

Beste Gamer,

Welkom op dit forum.
De antwoorden die je hier krijgt zullen soms kort, som lang zijn, afhankelijk van je vraag en afhankelijk van de beantwoorder.
Als je beginner bent, dan zul je moeten weten dat een cel invoer kan bevatten (tekst, getallen, formules, hyperlinks) en dat je een cel een bepaalde opmaak kunt meegeven.
Binnen die opmaak kun je bijv. kiezen om bij getallen geen decimalen te laten zien. Je toont 4,07 dan als 4, terwijl er in de cel nog wel 4,07 staat.
Door in een andere cel een functie afronden() neer te zetten kun je van alle doen met die 4,07.

Kijk maar eens op www.excellerend.nl > Basiscursus, of op andere sites waarnaar je vanuit deze site verwezen wordt. Er zijn genoeg hobbyïsten zoals ik die iets leuks en leerzaams hebben neergezet.

Als het gekregen antwoord voldoet, kun je rechtsonder de vraag op Opgelost zetten.

Groeten,
Richard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan