CSS in combinatie met frames??

Status
Niet open voor verdere reacties.

lollige

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2005
Hallo allemaal
Ik ben weer eens een nieuwe site aan het opzetten, en bij de vraag hoe ik het beste daarmee kon beginnen, kreeg ik de tip eens wat op te zoeken over tableless design.. eerder nog nooit van gehoord, maar ik ben ermee aan de slag gegaan, en heb een simpel ontwerpje in elkaar geknutseld
www.lolsoft.com/stuff/index.htm

Ik dacht erg leuk, kan ik later altijd nog die css een beetje uitgebreider maken dan dat ie nu is, en kan ik aan de slag met het vullen van de site.. maar toen kwam ik er ineens achter dat ik wat was vergeten
het menu, moet nu elke keer mee verranderd worden in elke pagina als ik iets toevoeg..

Vroeger had ik websites met frames (niet zelf gemaakt, laten maken door vrienden) en dan kon ik gewoon de menupagina aanpassen en dan was alles klaar..
Kan ik hier nu ook frames toevoegen, zonder dat ik mijn hele opmaakje weer verniel, of is er een andere oplossing, of wat dan ook?
alle tips, antwoorden, oplossingen en reacties zijn natuurlijk welkom!!!

Dus mijn vraag: (voor alle duidelijkheid)
Hier is mijn site:
www.lolsoft.com/stuff/index.htm
hoe krijg ik het nou voor elkaar dat wanneer ik een pagina toevoeg ik niet elke keer het menu hoef aan te passen op elke pagina, maar slechts 1 keer?

een iframe gebruiken is de oplossing.
een iframe is geen gewone frame, maar eentje die je in je pagina kan plaatsen, in tabellen of div's en weet ik veel wat nog meer.

en gewone frame's gebruiken is niet zo slim... Dus gewoon niet doen.
als je perse frame's wil gebruiken doe dit dan in combi met iframes want bij frames wil het wel eens zo zijn dat niet de gehele pagina word geopend via een zoek machine enzo.

toevoeging:
als je een programmeer taal gebruikt zoals php kan je gewoon hetvolgende doen:
PHP:
<?php
include('menu.inc.php'); // het bestand menu.inc.php wordt nu in de pagina geladen zonder frames
?>

Laatst bewerkt:
Dat ik niet aan een iframe heb gedacht zeg..
maargoed, hoe krijg ik die dan op de juiste plaats?
Nou ik ga wel even googlen en prutsen, en als ik er niet achter kom kom ik wel weer hier terecht..
:)

EDIT:
Hoe krijg ik die Iframe naast de text?
Ik heb geprobeerd om de iframe een naam te geven <iframe name='menu'>
en dan in de css geprobeerd om iframe.menu {positie aangeven doormiddel van left:zoveel em enzo} maar dat lukte niet
wss een stomme oplossing, maar het viel te proberen.. IK kan ook nergens iets vinden over iframe positie, alleen width en hight natuurlijk.. :(

EDIT2:
www.lolsoft.com/stuff/v1/index.htm
ziet er erg mooi uit
maar de text loopt door onder de frame..
en ik kan wel hoogte instellen
maar dan moet ik dat steeds gelijk zetten aan de tekst, want als ik gewoon 50 invul en de tekst is te lang gaat ie er gewoon voorbij, en als ik 99999999999 invul dan word mijn pagina lang.. en hij moet gewoon precies zo lang zijn als de tekst..
en als ik zeg height=100 procent dan pakt ie honderd procent van hoe de menu pagina is en niet van de body van de pagina waar ie in staat..

Laatst bewerkt:
Code:
<IFRAME title="Title" name="Naam" src="Link naar de pagina" scrolling="no" FRAMEBORDER="0" BORDER="0" marginheight="10" marginwidth="0" width="100%" height="100%"></IFRAME>

zet dit tussen <td> en </td> en geef aan de <td> de juiste breedte (en hoogte) mee.
nog wel even aanpassen de code.

EDIT:
misschien is het slim om in de menu pagina ook teen <table> met <tr> en <td> 's te maken en dan de table de juiste breedte mee te geven omdat je anders krijgt dat je een deel van het menu niet gaat zien.

ik hoop dat je het snapt. anders, laat het even weten.

Laatst bewerkt:
Code:
<IFRAME title="Title" name="Naam" src="Link naar de pagina" scrolling="no" FRAMEBORDER="0" BORDER="0" marginheight="10" marginwidth="0" width="100%" height="100%"></IFRAME>

zet dit tussen <td> en </td> en geef aan de <td> de juiste breedte (en hoogte) mee.
nog wel even aanpassen de code.

EDIT:
misschien is het slim om in de menu pagina ook teen <table> met <tr> en <td> 's te maken en dan de table de juiste breedte mee te geven omdat je anders krijgt dat je een deel van het menu niet gaat zien.

ik hoop dat je het snapt. anders, laat het even weten.

Erm welke hoogte moet ik dan bij td aangeven? de hoogte van de pagina? dan ben ik nogsteeds bij elke pagina opnieuw aan het zoeken naar de juiste hoogte, en ook steeds als ik hem aanpas, én dat kan ook met height in de frame tag..

en ik snap niet precies waarom ik breedte mee moet geven, hij word nu toch volledig weergeven en hij kan toch niet breder worden??

Mag ik toch even aangeven dat je in principe niet overschakelt van "frames" naar "css" aangezien een frame een structuurelement is en "css" een lay-out-systeem is. Je bent dus eigenlijk overgeschakeld van frames naar niet-frames en van geïntegreerde opmaak naar CSS.

Ook even wijzen op het gebruik van dynamische systemen zoals PHP, zoals compudoc dit ook al aangaf. Met een klein simpel scriptje maak je al een heel complex iets als je wil.

PHP:
<?php
include('header.inc');
include('menu.inc');
if(isset($_GET['p'])) {
switch ($_GET['p']) {
default:
include('home.inc');
break;

case "home":
include('home.inc');
break;

case "fun":
include('fun.inc');
break;

// enzovoort enzovoort
}
}
?>

Die inc-bestandjes zijn gewoon bestanden met html-inhoud.

je linkjes worden dan www.lolsoft.com/index.php?p=fun e.d. of www.lolsoft.com/?p=fun

Laatst bewerkt:
menu.html
Code:
<table width="WIDTH" cellpadding="0" cellspacing="0" border="0">
  <tr>
    <td align="left" width="100%">MENU LINK 1</td>
  </tr>
  <tr>
    <td align="left" width="100%">MENU LINK 2</td>
  </tr>
</table>

je iframe
Code:
<iframe name="Naam" src="menu.html" scrolling="no" frameborder="0" border="0" width="WIDTH" height="100%"></iframe>

plaats de iframe in je index.html zoals hierboven vermeld...
geef WIDTH dezelfde breedte mee in index.html en in menu.html

als je de iframe in een table hebt geplaatst in index.html geef deze dan dezelfde breedte mee als je aan de iframe hebt gegeven (misschien zelfs iets breder)

ik hoop dat ie zo lukt!

toevoeging:
je kan het best aan menu.html met css dezelfde achtergrond kleur meegeven dan aan index.html, anders krijg je een witte achtergrond.

Laatst bewerkt:
Jij bent php, frames, inc's, html zó verschrikkelijk door elkaar aan het halen dat zelfs IK het niet meer snap.

Een inc-bestand eindigt ook op INC en niet op html, enkel de opmaak is in html. Je gebruikt het in PHP.

Als je voor frames kiest is de benaming "inc.html" niet nodig, behalve als je wil aanduiden dat het geen pagina op zich is... en de ene keer is het menu.inc.html en dan weer menu.inc.php. Heel vreemd!

Laatst bewerkt:
speciaal voor jouw, aangepast zonder inc.html (wat maakt het eigenlijk uit, niks!)

en dat van .php was een typfoutje, ik werk namelijk altijd met php bestanden

Laatst bewerkt:
Appelen bij appelen, peren bij peren. Al een stuk beter nu. Je moet snappen dat lollige anders de draad kwijt is.

Ok ik geloof dat ik dat van compudoc nu goed heb gedaan,
www.lolsoft.com/stuff/v2/

nou door die table in de index.htm kan de text natuurlijk niet meer onder de iframe komen.. maar ik kan toch wel net als ik in v1 heb gedaan mijn oude opmaak behouden? Dat ga ik iniedergeval weer proberen.. wat ik niet snap is dat de text zich laat zien als maar een heel dun balkje.. ik kan het wel helemaal naar rechts zetten of naar links, maar dat het textgebied breder word krijg ik niet voor elkaar.. :o
ik heb in de css geprutst, en de table..maar lukken wil niet.. wat moet ik doen??

Ik ga nu aan de slag met dat php dinges.. Wat ik alleen wel altijd fijn vind als ik iets heb, is dat ik weet hoe ik het kan aanpassen.. en php kan ik niet echt.. ik kan het ontcijferen, dat is niet zo moeilijk meestal, maar zelf schrijven niet.. En wat ik ook nog niet begrijp is het voordeel ervan? Word mijn site er sneller op ofzo als ik het op die manier doe?
Ik ga kijken of ik ermee aan de slag kan, link komt zometeen hier..
(nog een nadeel van php, ik kan het pas testen nadat ik het geupload heb.. :()

je hebt alleen wat aan php als je de website "dynamisch" wilt maken.
werken met databases, forum, etc.

en dat upload probleem...
je moet eerst een webserver downloaden voor op je pc: bijvoorbeeld usbwebserver.

oja, je hebt nu in je layout een dunne balk staan voor je tekst.
Komt omdat er een klein foutje zit in je code.

je hebt 2 <td>'s gemaakt en allebei op 100% gezet, dat kan helaas niet.
en je kan beter je <table> wat breder maken en dan de <td> een vaste breedte geven

Bijvoorbeeld zo:
Code:
<table width="500" cellpadding="0" cellspacing="0" border="0">
  <tr>
    <td width="30%" align="left" valign="top">HIER JE IFRAME</td>
    <td width="70%" align="left" valign="top">HIER JE INHOUD (TEKST)</td>
  </tr>
</table>

het is een voorbeeld maar misschien kan je er wat mee.

ok dat was natuurlijk best wel een stomme fout, wss komt dat omdat ik te weinig ervaring met html heb.. Alles werkt nu precies zoals ik het wil, ik post hier nog wel een keer een linkje als de website af is
Bedankt voor jullie hulp!!
Lollige

Toch weer een probleem :o
Het menu zit nu steeds precies in het midden van de pagina.. ik wil hem gewoon bovenaan houden.. maar dat wil absoluut niet lukken met alles wat ik heb gebrobeerd :confused:

www.lolsoft.com/test/pixelart.htm
dat is een lange pagina, met het menu in het midden.. :(

kunnen jullie me nog een keertje helpen?

EDIT:
Sorry, ik heb het al, ik moest Valign=top hebben inplaats van Allign=top...
:)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan