Windows vista verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anna17

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2007
Hallo,

Een tijdje geleden heb ik een Acer laptop gekocht (Acer aspire 5630) met daarop windows Vista geinstalleerd. Dit heb ik niet zelf gedaan, het zat er al op.
Ik ben echt helemaal niet tevreden met windows vista. Daarbij doet mijn internet heel vreemd, en dit is alleen op mijn laptop en niet op de andere laptops + twee pc's in dit huis en weet KPN er ook geen raad mee. Mij werd aangeraden om windows Vista opnieuw te installeren, om oa. dit probleem te voorkomen.

Ik wil alleen absoluut geen Vista meer. Als ik XP home edition wil installeren kan ik echter niet op 'XP home edition installeren' klikken, dit is grijs. Ik heb al rondgekeken in dit forum maar word er zelf niet echt wijzer van en durf ook niet zomaar iets te doen.

Is er iemand die mij kan helpen door het rustig uit te leggen (weet wel iets van computers, maar zo veel nou ook weer niet)?

Groetjes!

Je kunt even met je windows cd opstarten, en het zo installeren. Let er wel op dat je de boot-volgorde in je BIOS goed hebt staan, cd op 1, Harddisk op 2.

Ik zal nu wel heel dom overkomen, maar waar kan ik dat veranderen?:o

Je komt niet dom over, dit forum is voor vragen.;)

Als je ergens in je BIOS iets van ''Boot-secuence'' o.i.d. ziet staan, kun je het daar veranderen. In je BIOS kom je meestal door F12 in te drukken, maar dit kan ook heel goed een andere F-toets zijn. Dit wordt meestal weergegeven bij het opstarten.

Oke, bedankt. Ik zal even kijken of het lukt. Als ik dat heb gedaan, dan moet de cd-rom als het goed is kunnen installeren?

Een tijdje geleden heb ik een Acer laptop gekocht (Acer aspire 5630) met daarop windows Vista geinstalleerd.
Tip: zoek eerst de drivers op die je nodig hebt voor je laptop, en of die er uberhaupt zijn voor XP.
Zo kom je naderhand niet voor akelige verassingen te staan.

Ik zou niet weten welke drivers ik precies nodig heb, maar op de acer website staan er wel een hele hoop: http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_5630.html Zouden dat er genoeg zijn?

Ik heb trouwens de CD-rom in de BIOS op 1 gezet, maar nog wilt hij niet installeren... het blijft alsmaar grijs.. kom dus nog steeds niet verder met t installeren van xp.

Is het wel een complete XP cd? en geen recovery?

Meestal dien je ook in de bios, bij een SATA hsrde schijf, die op IDE modus te zetten.

Maare, is er niemand in je omgeving met meer ervaring op dit gebied die een handje kan helpen?

Ik heb 1 buurman die er wel veel van weet, maar hij heeft nou net geen verstand van Vista.

Ik heb besloten dat ik terug ga naar de winkel. Het feit dat mijn internet ineens niet werkt en KPN alles eraan heeft gedaan is vreemd en ook leest m'n laptop telkens cd-roms, dvd's of cd's niet.. als ik de laptop opnieuw opstart werkt het ineens wel (soms pas na 2 keer). Neem aan dat dit onder garantie valt en dan ga ik proberen een nieuwe te krijgen. Ben zo ontvreden over Dixons zelf trouwens. Toen ik 'm kocht zeiden ze dat XP met gemak over Vista kon worden geinstalleerd, niet dus.

Maar om een lang verhaal kort te maken.. van mij mag er een slotje op dit topic en bedankt voor jullie hulp tot nu toe. Hoop dat ik bij de winkel verder kom.

Groetjes!

Ik heb 1 buurman die er wel veel van weet, maar hij heeft nou net geen verstand van Vista.

Ik heb besloten dat ik terug ga naar de winkel. Het feit dat mijn internet ineens niet werkt en KPN alles eraan heeft gedaan is vreemd en ook leest m'n laptop telkens cd-roms, dvd's of cd's niet.. als ik de laptop opnieuw opstart werkt het ineens wel (soms pas na 2 keer). Neem aan dat dit onder garantie valt en dan ga ik proberen een nieuwe te krijgen. Ben zo ontvreden over Dixons zelf trouwens. Toen ik 'm kocht zeiden ze dat XP met gemak over Vista kon worden geinstalleerd, niet dus.

Maar om een lang verhaal kort te maken.. van mij mag er een slotje op dit topic en bedankt voor jullie hulp tot nu toe. Hoop dat ik bij de winkel verder kom.

Groetjes!

XP kan heel gemakkelijk over vista geinstaleerd worden,, alleen moet je weten hoe;)
ik neem aan dat je toen in de bios hebt aangepast TIJDENS HET OPSTARTEN op een toets gedrukt hebt toen die dat weergaf? of gaf die dat niet weer? nouwjah als het goed is moet het dan lukken;) en als je het gewoon weer via vista wilt gaan doen ja dat gaat niet lukken.
zoals iemand net al zie, is het een recovery CD van XP? of een echte retail instalatie disc die je dus kunt opstarten voordat vista opgestart is?

Mijn lieftallige vader is niet zo erg slim geweest. Hij gaf mij een recovery cd. Weet dus inmiddels dat dat niet werkt.. Dan ga ik Vista maar opnieuw installeren in de hoop dat de problemen opgelost zullen worden.

Ik heb ondertussen WEL een originele en volledige cd van XP, maar ook deze weigert.|

Vandaag ben ik naar Dixons gegaan en hij vertelde dat ik windos vista eerst maar eens opnieuw moest installeren dmv de eigen gemaakte herstel cd. Dit werkt alleen absoluut niet! Mijn buurman heeft er uren naar zitten kijken (en hij heeft echt verstand van computers), maar volgens hem kan het niet doordat er een ISO bestandje opstaat.

Ik begin erg hopeloos te worden.. het liefst wil ik XP, maar zelfs Vista wilt al niet lukken.
Er staat trouwens geen één virus op mn PC (terwijl Dixons zegt dat het feit dat internet niet goed werkt en dat de cd-rom drive het niet doet, 99% zeker door een virus komt. (Ze wilden m'n garantie niet in werking stellen...)

Ik heb ondertussen WEL een originele en volledige cd van XP, maar ook deze weigert.|

Vandaag ben ik naar Dixons gegaan en hij vertelde dat ik windos vista eerst maar eens opnieuw moest installeren dmv de eigen gemaakte herstel cd. Dit werkt alleen absoluut niet! Mijn buurman heeft er uren naar zitten kijken (en hij heeft echt verstand van computers), maar volgens hem kan het niet doordat er een ISO bestandje opstaat.

Ik begin erg hopeloos te worden.. het liefst wil ik XP, maar zelfs Vista wilt al niet lukken.
Er staat trouwens geen één virus op mn PC (terwijl Dixons zegt dat het feit dat internet niet goed werkt en dat de cd-rom drive het niet doet, 99% zeker door een virus komt. (Ze wilden m'n garantie niet in werking stellen...)

zo te hooren heeft hij er niet echt veel verstand van,, zelfs ik kan dit nog weten en ik ben 14!

Download en installeer deamon tools,, sla het iso bestand op op je hdd.
Mount via deamon tools het iso bestand en voila,, tenminste via ISO kun je vista wel instaleren, maar recoveery weet ik niet cker;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan