Elke dag een nieuwe IP???

Status
Niet open voor verdere reacties.

marco282

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2006
Beste helpmij-ers

Ik heb laatst eens op afstand mijn Router laten restarten en sindsdien heb ik steeds dat ik elke dag een andere IP hebt....

Ik speel een aantal spellen, en dan is het fijn dat je gewoon één en de zelfde IP houdt... nu is het zo dat ik elke dag een NIEUWE IP KRIJG!! en waarom weet ik niet???

Ik had al gehoord van iemand dat je mogelijk iets in de router kan aanzetten waardoor je elke dag een nieuwe IP hebt, maar dit willen we natuurlijk niet... althans ik teminste niet :confused:

Hoe kan ik dit uit zetten en waar moet ik op klikken als ik me router binnen gaat ?
Ik heb een Asus WL5200G router

**trouwens ik weet niet of dit de goede sectie is voor mijn vraag, is dit niet zo excuus

Laatst bewerkt:
Of je een vast ip-adres krijgt of niet is afhankelijk van je abonnement. Je router heeft daar geen invloed op: die krijgt een ip-adres voor een bepaalde tijd, en kijkt na die tijd of het ip-adres hetzelfde kan blijven of dat een andere moet worden ingesteld.

Kijk bij je provider of je ook een vast ip-adres kunt krijgen. Kost meestal wat extra.

Tijs.

Of je een vast ip-adres krijgt of niet is afhankelijk van je abonnement. Je router heeft daar geen invloed op: die krijgt een ip-adres voor een bepaalde tijd, en kijkt na die tijd of het ip-adres hetzelfde kan blijven of dat een andere moet worden ingesteld.

Kijk bij je provider of je ook een vast ip-adres kunt krijgen. Kost meestal wat extra.

Tijs.

Ok dan is mijn vraag... waarom is het nu wel elke dag zo dat ik een andere IP krijg toegewezen en eerst niet?

Even voor de duidelijkheid: welk IP praat je over? Het IP van je computer of het IP van je internetverbinding?

Even voor de duidelijkheid: welk IP praat je over? Het IP van je computer of het IP van je internetverbinding?

Het ip waarop je internet zeg maar....
Dus in dit geval heb ik het over een IP die je kan aanvragen op whatismyip site's

Wat je kunt doen is met een DYNDNS-service werken. Deze zorgt ervoor dat de buitenwereld geen last heeft van je veranderende IP.

Echter: ik vind het vreemd dat je IP wisselt sinds een router reset. Andere settings oid? Heb je al gekeken/geïnformeerd bij je provider of dat standaard is?

Kijk ook even in de logs van je router/modem, misschien dattie een release doet om wazige reden en heeft de DHCP een hele korte lease bij jou provider

Kijk ook even in de logs van je router/modem, misschien dattie een release doet om wazige reden en heeft de DHCP een hele korte lease bij jou provider

Vergeef me, maar dit kun je toch niet beïnvloeden? Sluit naadloos aan bij mijn verhaal dat het iets is dat de provider je toedient, niet iets waar je zelf wat aan kunt doen (niet de lease-tijd en ook niet het toegewezen ip-adres).

Enige mogelijkheid die ik zie voor de Topicstarter, binnen de huidige mogelijkheden, is het 'kapen' van het huidige toegewezen ip-adres (=het huidige ip-adres vast instellen in de router ipv. laten toewijzen, samen met de DNS-server(s) en standaardgateway gegevens die nu van toepassing zijn) en dan die blijven te gebruiken, met de hoop dat niet iemand anders dat ip-adres toegewezen krijgt vanuit de provider en dat de DNS-server en standaardgateway gegevens niet wijzigen. Werkt het dan op een gegeven moment niet meer, dan weer tijdelijk even de zaak weer terugzetten op Automatisch toewijzen (=toe laten wijzen via DHCP).

Succes,

Tijs.

Wat je kunt doen is met een DYNDNS-service werken. Deze zorgt ervoor dat de buitenwereld geen last heeft van je veranderende IP.

Echter: ik vind het vreemd dat je IP wisselt sinds een router reset. Andere settings oid? Heb je al gekeken/geïnformeerd bij je provider of dat standaard is?

Nou ik heb niet mijn router gereset maar gerstart (gewoon aan en uit laten gaan)

Vergeef me, maar dit kun je toch niet beïnvloeden? Sluit naadloos aan bij mijn verhaal dat het iets is dat de provider je toedient, niet iets waar je zelf wat aan kunt doen (niet de lease-tijd en ook niet het toegewezen ip-adres).

Enige mogelijkheid die ik zie voor de Topicstarter, binnen de huidige mogelijkheden, is het 'kapen' van het huidige toegewezen ip-adres (=het huidige ip-adres vast instellen in de router ipv. laten toewijzen, samen met de DNS-server(s) en standaardgateway gegevens die nu van toepassing zijn) en dan die blijven te gebruiken, met de hoop dat niet iemand anders dat ip-adres toegewezen krijgt vanuit de provider en dat de DNS-server en standaardgateway gegevens niet wijzigen. Werkt het dan op een gegeven moment niet meer, dan weer tijdelijk even de zaak weer terugzetten op Automatisch toewijzen (=toe laten wijzen via DHCP).

Succes,

Tijs.

Nou ik ga absoluut niet aan de instellingen zitten, straks is het weer zo dat niks het meer doet :rolleyes:
Wat ik misschien nog wel ga doen is alle instellingen naar default zetten en kijken of het dan nog steeds het geval is...

Nog een vraag: wat is dan de lease time?
Als ik kijk in me router en ik ga met me muis over lease time staat er zo'n info scherpje die zegt: This field specifies the amount of connection time a network user be allowed with their current dynamic IP address

Dus als ik het goed begrijp dan wordt mijn IP steeds in die lease tijd veranderd?

Lease-time is de tijd dat je het ip-adres en de andere gegevens verondersteld mogen worden te mogen blijven zoals ze zijn. Is de lease-time afgelopen, dan kunnen dus die gegevens wijzigen. Er wordt dan namelijk om een vernieuwing van de toegediende ip-adres, DNS-servers etc. gegevens gevraagd.
Het hangt dan van de DHCP-server af of je dezelfde gegevens mag hergebruiken of dat je nieuwe gegevens krijgt die je gebruiken moet.
Voorbeeld: Vriend van me gebruikt @home. Hij heeft, ondanks een telkens opschuivende lease-time, steeds hetzelfde ip-adres etc. gekregen. Daar heeft hij mazzel aan, want hij draait enkele websites op zijn prive-computer! :)

Hopelijk geeft dit wat duidelijkheid: Wil je een vast ip-adres, dan moet je bij de provider zijn. Het herstarten van je router heeft er niets mee te maken.
Het kan namelijk gewoon zo zijn dat je provider de lease-tijden verkort heeft, zoals Ellasser zegt, waardoor sneller ip-adreswisselingen mogelijk worden (zie mijn verhaal over lease-tijden).
Ook/daarbij kan het zo zijn dat je vroeger wel een 'vast' ip-adres via DHCP kon krijgen (zie @home voorbeeld), maar dat de provider dat afgeschaft heeft.

Tijs.

Lease-time is de tijd dat je het ip-adres en de andere gegevens verondersteld mogen worden te mogen blijven zoals ze zijn. Is de lease-time afgelopen, dan kunnen dus die gegevens wijzigen. Er wordt dan namelijk om een vernieuwing van de toegediende ip-adres, DNS-servers etc. gegevens gevraagd.
Het hangt dan van de DHCP-server af of je dezelfde gegevens mag hergebruiken of dat je nieuwe gegevens krijgt die je gebruiken moet.
Voorbeeld: Vriend van me gebruikt @home. Hij heeft, ondanks een telkens opschuivende lease-time, steeds hetzelfde ip-adres etc. gekregen. Daar heeft hij mazzel aan, want hij draait enkele websites op zijn prive-computer! :)

Hopelijk geeft dit wat duidelijkheid: Wil je een vast ip-adres, dan moet je bij de provider zijn. Het herstarten van je router heeft er niets mee te maken.
Het kan namelijk gewoon zo zijn dat je provider de lease-tijden verkort heeft, zoals Ellasser zegt, waardoor sneller ip-adreswisselingen mogelijk worden (zie mijn verhaal over lease-tijden).
Ook/daarbij kan het zo zijn dat je vroeger wel een 'vast' ip-adres via DHCP kon krijgen (zie @home voorbeeld), maar dat de provider dat afgeschaft heeft.

Tijs.

Bedankt voor je moeite ;) als dit zo door blijft gaan met die IP change ben ik wel naar me Provider, in dit geval UPC

Dat is niet helemaal waar. Je kunt je IP niet aanpassen of de leasetijd verlengen dat jkan alleen de ISP doen. maar het kan wel degelijk aan de router liggen dat je telkens een ander ip krijgt.

Standaard werking van DHCP: Een ip word geleased voor een bepaalde tijd, als die tijd voor de helft verstreken is checkt het ontvangende apparaat of hij die lease kan verlengen. zou hij vanwege een storing bij de server geen reactie krijgen vraag hij het op de helft van de resterende tijd weer enzovoort enzovoort totdat de leasetijd verloopt.

Krijgt hij binnen de lease tijd de reactie van de server dan is het bij een standaard DHCP zo dat hetzelfde IP gewoon weer verstrekt worden daarna zal hij de lease tijd weer hebben zoals die vanaf de server gegeven word.

Zou de router continu aan blijven staan is het heel goed mogelijk dat je een "vast" ip adres krijgt omdat jou router dat ding gewoonweg continu blijft krijgen. (totdat de ISP een wissel laat verplichten door de DHCP server natuurlijk)

Het is een groot gedeelte afhankelijk van je provider hoe die hun DHCP hebben ingericht maar als het alleen door een reset van de router is dat dit optreed vind ik het wel heel toevallig dat de ISP ineens hun DHCP policies hebben aangepast

Dus controleer in de logs of de router misschien de requests niet meer stuurd waardoor hij de lease gewoon laat verlopen.... na die tijd is de kans groot dat je een nieuw ip krijgt

Laatst bewerkt:
[...]Dus controleer in de logs of de router misschien de requests niet meer stuurd waardoor hij de lease gewoon laat verlopen.... na die tijd is de kans groot dat je een nieuw ip krijgt

Helder verhaal, maar... blijkbaar doet de router wel DHCP-verkeer, anders zou niet elke dag een geldig (ander) ip-adres worden toegekend. Omdat het ip-adres elke dag anders is, moet ook lease-tijd maar 1 dag zijn (of misschien zelfs minder).

Gegeven dat Internet-verkeer wel gewoon mogelijk blijft (zie boven), schat ik dus de kans de kans hoog dat de vernieuwings-/verlengingsaanvragen door de router gewoon plaatsvinden, en het probleem daar dus niet ligt.

Nakijken kan altijd, maar DHCP-gedrag is niet iets dat je in een thuisgebruik-router kunt aanpassen of beïnvloeden.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan