bestanden oude harde schijf overzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

michellemybelle

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2004
Een tijd geleden hebben wij onze computer laten maken, omdat hij telkens een blauw scherm aangaf. De computerzaak gaf aan dat de oude harddisk kapot was en dat ze hem gingen verwisselen met een neiuwe. Ze hadden de oude harde schijf er uit gehaald en ons verteld dat ze onze oude bestanden van de oude hd terug konden zetten naar de nieuwe hd, maar dat zou dan 30 euro extra met zich mee brengen. Ik vroeg me af of wij dit ook zelf kunnen doen. We hebben de oude hd los mee gekregen en willen nu die bestanden op onze nieuwe hd overzetten. Ik zie uit naar jullie reactie

Ik ga ervan uit dat de schijf een IDE schijf is? (in je computer aangesloten met zo'n brede lintkabel met aan het eind een lange platte stekker)

Als dat zo is, dan eerst twee vragen: heb je een DVD/CD speler in je systeem en daarnaast ook nog een brander? Vraag 2, hoeveel harde schijven zitten er NU in het systeem?

Laatst bewerkt:
Ik ga ervan uit dat de schijf een IDE shijf is? (in je computer aangesloten met zo'n brede lintkabel met aan het eind een lange platte stekker)

Als dat zo is, dan eerst twee vragen: heb je een DVD/CD speler in je systeem en daarnaast ook nog een brander? Vraag 2, hoeveel harde schijven zitten er NU in het systeem?

• Klopt het us een IDE schijf.
  • DVD/CD speler zit in mijn systeem met een brander.
  • Nu zit er een harde schijf in het systeem.

OK, even voor de zekerheid:
er zit 1 harde schijf in het systeem
er zit 1 dvd/cd speler in het systeem
er zit 1 brander in het systeem.

Klopt dit?

OK, dan de volgende stap:

zowel de optische drives, alsmede de hdd zitten met dezelfde soort "brede kabel" aangesloten. Wat je nu moet doen is even uitzoeken welke apparaten op 1 kabel zitten en welk apparaat alleen op zo'n kabel zit.

Zoek dus uit waar de kabel die NU in / aan je hardisk vastzit, naar toe gaat /waar deze eindigt (in ieder geval op het moederbord) Zit "onderweg" naar het moederbord nog een DVD/CD of brander aan die kabel vast of zitten de beide optische drives samen op een afzonderlijke kabel.
Je hoeft niets "engs" te doen, alleen met je ogen de kabel vanaf de harddisk volgen naar het moederbord. Wel / of niet een tweede apparaat verbonden op / aan die kabel?

Is het antwoord "nee", dan betekent het automatisch dat je beide optische drives WEL op een en dezelfde kabel zitten.

Het zou zomaar kunnen dat aan de harddiskkabel ook een van de optische drives verbonden is en dat de 2e optische drive op z'n eentje aa'n zo'n platte kabel vastzit.

Ik ga het lezen.

Laatst bewerkt:
OK, dan de volgende stap:

zowel de optische drives, alsmede de hdd zitten met dezelfde soort "brede kabel" aangesloten. Wat je nu moet doen is even uitzoeken welke apparaten op 1 kabel zitten en welk apparaat alleen op zo'n kabel zit.

Zoek dus uit waar de kabel die NU in / aan je hardisk vastzit, naar toe gaat /waar deze eindigt (in ieder geval op het moederbord) Zit "onderweg" naar het moederbord nog een DVD/CD of brander aan die kabel vast of zitten de beide optische drives samen op een afzonderlijke kabel.
Je hoeft niets "engs" te doen, alleen met je ogen de kabel vanaf de harddisk volgen naar het moederbord. Wel / of niet een tweede apparaat verbonden op / aan die kabel?

Is het antwoord "nee", dan betekent het automatisch dat je beide optische drives WEL op een en dezelfde kabel zitten.

Het zou zomaar kunnen dat aan de harddiskkabel ook een van de optische drives verbonden is en dat de 2e optische drive op z'n eentje aa'n zo'n platte kabel vastzit.

Ik ga het lezen.

De harddisk zit onderweg niet vast aan een optische drive, maar rechtstreeks aan het moederbord.

Beetje uitleg in populair woordgebruik:

jouw computer heeft op het moederbord 2 controllers die ervoor zorgen dat je maximaal 4 IDE apparaten kunt aansluiten:
-2 hardidks en 2 optische drives
-1 harddisk en 3 optische drives
-3 harddisks en 1 optische drive

De ene controller wordt de "primary" genoemd en de tweede wordt de "secundary" genoemd.

Een harddisk waarop Windows staat wordt normaliter op de primary controller aangesloten en wel als Master (1e dus). Een tweede harde schijf of een optische drive kan aan diezelfde kabel worden aangesloten en wordt dan automatisch de "slave". Voor de volledigheid dus: een eventuele harddisk met Windows op de Primary controller heet Primary Master en een tweede "ding" op die kabel (harddisk of optische drive) heet dan de Primary Slave.

Je voelt hem al aankomen denk ik............ de apparaten op de 2e controller heten beide: Secundary, met dien verstande dat het 1e apparaat op die kabel Secundary master heet en de 2e Secundary slave.

Gelet op jouw bericht van zojuist heb jij in je pc de volgende situatie:

De nieuwe Windows schijf zit verbonden aan de Primary controller en wel als master.

De beide optische optische drives zijn verbonden met de secundary controller en wel als Secundary master en Secundary slave, m.a.w. de 2 optische drives zitten beide dus aan 1 kabel die eindigt op het moederbord.

Tot zover te volgen?

Laatst bewerkt:
Beetje uitleg in populair woordgebruik:

jouw computer heeft op het moederbord 2 controllers die ervoor zorgen dat je maximaal 4 IDE apparaten kunt aansluiten:
-2 hardidks en 2 optische drives
-1 harddisk en 3 optische drives
-3 harddisks en 1 optische drive

De ene controller wordt de "primary" genoemd en de tweede wordt de "secundary" genoemd.

Een harddisk waarop Windows staat wordt normaliter op de primary controller aangesloten en wel als Master (1e dus). Een tweede harde schijf of een optische drive kan aan diezelfde kabel worden aangesloten en wordt dan automatisch de "slave". Voor de volledigheid dus: een eventuele harddisk met Windows op de Primary controller heet Primary Master en een tweede "ding" op die kabel (harddisk of optische drive) heet dan de Primary Slave.

Je voelt hem al aankomen denk ik............ de apparaten op de 2e controller heten beide: Secundary, met dien verstande dat het 1e apparaat op die kabel Secundary master heet en de 2e Secundary slave.

Gelet op jouw bericht van zojuist heb jij in je pc de volgende situatie:

De nieuwe Windows schijf zit verbonden aan de Primary controller en wel als master.

De beide optische optische drives zijn verbonden met de secundary controller en wel als Secundary master en Secundary slave, m.a.w. de 2 optische drives zitten beide dus aan 1 kabel die eindigt op het moederbord.

Tot zover te volgen?

Ja ik kan het nog volgen...alvast bedankt voor je hulp,

Ok!

Om nu de gegevens van de oude (bijna) kapotte harddisk weg te kunnen halen moet in jouw situatie die oude schijf aan dezelfde kabel worden gehangen als waaraan nu de nieuwe (enige) harddisk in je pc aan vastzit. (Die kabel heeft "onderweg" naar het moederbord nog een stekker loshangen.)

Wat nu eerst moet gebeuren is erg, erg belangrijk!!!! Die oude harde schijf moet ingesteld worden als Primary Slave.
Hoe je dat doet:
als je de achterkant van de schijf bekijkt zie je een soort van klein legoblokje. Dit legoblokje zit op 2 verticaal zittende pennetjes. Links en / of rechts van die pennetjes zie je nog meer pennetjes. Kijk nu eens naar de bovenkant van die oude schijf. Je zal zien dat de tekening van de pennetjes die NU overeenkomt met de plaatsing van dat legoblokje overeenkomt met het woord Primary! Dat was goed toen die schijf nog als enige in je systeem zat, maar is nu niet meer goed. De grote truuk is nu om dat legoblokje te verplaatsen naar de pennetjes die overeen komen met het woord Slave. Als je het legoblokje hebt losgefriemeld en verplaatst hebt naar de positie die overeenkomt met het woord Slave ben je bijna klaar. Nu de laatste stap:

Doe het volgende: leg / plaats de oude bijna defecte schijf op een veilige plek in je pc (eventueel de daarvoor bestemde behuizing) en duw de platte stekker in die oude schijf. Die platte stekker zit ergens "onderweg" tussen je nieuwe harde schijf en het moederbord.

Start de pc op en de oude harde schijf wordt herkend. Nu kun je de bestanden van de oude harde schijf kopieren naar de nieuwe. (Er vanuit gaande dat er nog een beetje leven in de oude schijf zat / zit)

Laatst bewerkt:
ps. het is echt kinderlijk eenvoudig en je bespaart er 66 ouderwetse hollandse guldens mee. Ik lust wel een Magnum t.w.v. 1 euro... ;) :D :D :D :D :D :D

Sorry dat ik me ermee bemoei :D

Volgens mij vergeet je de stroom aansluiting.

Molex-style-power-connector.jpg

Deze moet ook nog aangesloten worden, anders heeft de harde schijf geen fut. hij kan slechts op 1 manier.

Mvg

db

In volle concentratie op de master / slave / primary / secundary............. en dan vergeet ik de broodnodige voeding............................

Ik heb precies de stappen gevolgd, maar ik krijg een disk read error te zien tijdens het opstarten. Wat kan ik fout gedaan hebben?

Misschien niets en is de schijf zodanig defect dat er niets (meer) te lezen valt.
Je pc ziet 'm, hetgeen betekent dat je het e.e.a. goed hebt uitgevoerd.

Even volkomen off topic en wanneer het stoort dan mijn excuses!

Na jaren op Helpmij vind ik deze draad een voorbeeld voor iedereen. Eeen duidelijke vraag met serieus antwoord! Zowel de topicstarter als de beantwoorders hebben in mijn ogen moeite gedaan om tot een goed resultaat te komen... Ook al lost het het probleem wellicht niet op in dit geval. Hulde!!! :thumb:

Laatst bewerkt:
Wat je ook nopg kunt proberen is om vanuit de goed werkende Windowspartitie (gewoon c dus) naar de dosprompt te gaan en daar proberen eerst naar de oude schijf te schakelen en dan chkldsk /f te doen.

Of mogelijk zelfs vanuit Windows -> schijfbeheer een of andere herstel / reparatie / controletool los te laten op die niet te lezen schijf.

Nee heb je.............

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan