externe dvd rewriter in de bios instellen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rob vb

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2002
Hallo iedereen

Ik heb een optiplex sx270, zonder dvd drive.
Er is mij toen gezegt, dat je een externe dvd drive moet nemen.

Dat heb ik dus gedaan en dat is een 18x External Super Multi DVD Rewriter geworden. ( usb aan sluiting.)
(De com is geformateerd.)

En mij vraag is nu, hoe stel je hem in de bios in, zo dat de com de dvd Rewriter herkent.
Zo dat ik win xp kunt instaleren.

GR.Rob vb

Laatst bewerkt:
welke windows gebruik je??
hoeft niet in de bios ingesteld te worden,bij win xp,2000 en vista is het in de usb in steken en er word hard ware gedetecteerd,
alleen bij win 98 moet je driver in stalleren
succes:D

Hallo Bertus.

De computer is helemaal leeg. ( geformateerd) ik heb een cd, win xp.

Ik krijg xp er niet op, omdat de externe dvd Rewriter niet herkend word op de com.:(

GR.

In de manual wordt dit gezegd over opstarten vanaf een USB apparaat. Het gaat hier over een opstartbare memory-stick, maar misschien werkt het ook voor een extern aangesloten CD-romspeler. Zorg er wel voor dat de externe USB cd/dvd speler al stroom heeft én is aangesloten voordat je de pc aanzet:

Booting to a USB Device
NOTE: To boot to a USB device, the device must be bootable. To ensure that your device is bootable, check the device documentation.
Memory Key
1. Insert the memory key into a USB port and restart the computer.
2. When F12 = Boot Menu appears in the upper-right corner of the screen, press <F12>.

The BIOS detects the device and adds the USB flash option to the boot menu.

3. From the boot menu, select the number that appears next to the USB device.

The computer boots to the USB device.

Succes,

Tijs.

In de manual wordt dit gezegd over opstarten vanaf een USB apparaat. Het gaat hier over een opstartbare memory-stick, maar misschien werkt het ook voor een extern aangesloten CD-romspeler. Zorg er wel voor dat de externe USB cd/dvd speler al stroom heeft én is aangesloten voordat je de pc aanzet:

Booting to a USB Device
NOTE: To boot to a USB device, the device must be bootable. To ensure that your device is bootable, check the device documentation.
Memory Key
1. Insert the memory key into a USB port and restart the computer.
2. When F12 = Boot Menu appears in the upper-right corner of the screen, press <F12>.

The BIOS detects the device and adds the USB flash option to the boot menu.

3. From the boot menu, select the number that appears next to the USB device.

The computer boots to the USB device.

Succes,

Tijs.

Hallo dnties.

Ik heb dit:

Boot Device Menu

1. Normal
2. Diskette drive
3. Hard-Disk Drive C:

4. System Setup
5. IDE Drive Diagnostics
6. Boot to Utility Partition

Enter a choice: 1

Ik neem dan nummertje 6, en dan zegt hij, Ongeldige systeemdiskette..........

Ik probeer van alles,maar ik kom niet verder. In de bios staat: 1. System BIOS boot devices
2. USB device ( not installed)

GR.. Rob vb

Laatst bewerkt:
Jammer dat het blijkbaar vanuit de BIOS niet lukt met een USB cd-romspeler op te starten :(

Vanwege de ondersteuning van USB raad ik je aan de 6 XP installatiediskettes te maken en daarvan op te starten. Hopelijk wordt je externe cd-rom speler dan wél herkend om data vanaf te kunnen lezen voor de installatie van XP.

Floppies voor XP Professional installatiecd zonder Service Pack geïntegreerd: hier
Floppies voor XP Professional installatiecd met Service Pack 1 geïntegreerd: hier
Floppies voor XP Professional installatiecd met Service Pack 2 geïntegreerd: hier

Floppies voor XP Home installatiecd zonder Service Pack geïntegreerd: hier
Floppies voor XP Home installatiecd met Service Pack 1 geïntegreerd: hier
Floppies voor XP Home installatiecd met Service Pack 2 geïntegreerd: hier

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Jammer dat het blijkbaar vanuit de BIOS niet lukt met een USB cd-romspeler op te starten :(

Vanwege de ondersteuning van USB raad ik je aan de 6 XP installatiediskettes te maken en daarvan op te starten. Hopelijk wordt je externe cd-rom speler dan wél herkend om data vanaf te kunnen lezen voor de installatie van XP.

Floppies voor XP Professional installatiecd zonder Service Pack geïntegreerd: hier
Floppies voor XP Professional installatiecd met Service Pack 1 geïntegreerd: hier
Floppies voor XP Professional installatiecd met Service Pack 2 geïntegreerd: hier

Floppies voor XP Home installatiecd zonder Service Pack geïntegreerd: hier
Floppies voor XP Home installatiecd met Service Pack 1 geïntegreerd: hier
Floppies voor XP Home installatiecd met Service Pack 2 geïntegreerd: hier

Succes,

Tijs.

Hallo Dnties.

Ik heb de 6 floppen gevuld, en met het er op zetten,ging hij lekker zijn gang.

Maar op het eind als hij hem ging formateren zegt hij:

( De volgende waarde in het SIF-bestand dat setup gebruikt is beschadigt of ontbreekt:
De waarde 0 op de regel met de sleutel SP1. cab in de sectie[SOURCE DISK FILES] :mad:

Dus daar zit ik weer :(

Weet jij nog wat Dnties.

GR..:thumb:

Begrijp ik goed dat je externe CD/DVD speler via die floppies wel goed gebruikt kon worden? Oftewel dat er via die floppies wel bestanden van de XP installatiecd zijn gelezen, maar dat het daar ergens mis ging?

Indien ja, dan lijkt het me dat de XP installatie CD niet goed (meer) leesbaar is.
Leen dan even bij iemand een XP installatiecd (Home of Professional, waar je maar de licentie voor hebt), gebruik de juiste daarbij horende 6 floppies (zie mijn vorige link), en probeer het opnieuw, zou ik zo zeggen.

Tijs.

Begrijp ik goed dat je externe CD/DVD speler via die floppies wel goed gebruikt kon worden? Oftewel dat er via die floppies wel bestanden van de XP installatiecd zijn gelezen, maar dat het daar ergens mis ging?

Indien ja, dan lijkt het me dat de XP installatie CD niet goed (meer) leesbaar is.
Leen dan even bij iemand een XP installatiecd (Home of Professional, waar je maar de licentie voor hebt), gebruik de juiste daarbij horende 6 floppies (zie mijn vorige link), en probeer het opnieuw, zou ik zo zeggen.

Tijs.

Hallo dnties.

Nou daar gaat het dus mis,.( met formateren.)

Ik heb ook een andere xp geleend, maar daar doet hij het zelfde.
De 6 floppies zijn goed

GR......:)

Kies eens niet de hele grootte van de harddisk, maar maak in het installatieproces een partitie van 100 GB groot (maak verder geen partities). Kijk of je die 100 GB partitie dan wél kunt formatteren en op die partitie XP kunt installeren.

Uitleg: Pas vanaf XP met SP2 kun je partities groter dan 136 GB maken.

Hopelijk werkt dit wel.

Succes,

Tijs.

Kies eens niet de hele grootte van de harddisk, maar maak in het installatieproces een partitie van 100 GB groot (maak verder geen partities). Kijk of je die 100 GB partitie dan wél kunt formatteren en op die partitie XP kunt installeren.

Uitleg: Pas vanaf XP met SP2 kun je partities groter dan 136 GB maken.

Hopelijk werkt dit wel.

Succes,

Tijs.

Hai Tijs.

Ik heb gedaan wat je zij, maar met formateren geeft hij weer de zelfde fout melding.

Gr. Rob.

Dan lijkt het mij dat je cd-rom nog steeds niet klopt, want hij geeft een melding (als het dezelfde is die je eerder aangaf, m.b.t. *.sif en SP1.CAB) die meer met toegang tot bestanden/instellingen op de cd-rom dan met toegang tot de harddisk zelf te maken lijkt te hebben.

Uitleg van de waarden van winnt.sif: hier

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dan lijkt het mij dat je cd-rom nog steeds niet klopt, want hij geeft een melding (als het dezelfde is die je eerder aangaf, m.b.t. *.sif en SP1.CAB) die meer met toegang tot bestanden/instellingen op de cd-rom dan met toegang tot de harddisk zelf te maken lijkt te hebben.

Uitleg van de waarden van winnt.sif: hier

Succes,

Tijs.

Hallo Thijs.

Het was toch een hele klus om zo`n cd te maken, maar het is wel gelukt.:shocked:
Maar na het installeren geeft hij nog steeds de zelfde melding:
( De volgende waarde in het SIF-bestand dat setup gebruikt is beschadigd of ontbreekt enz......

Ik heb het ook geprobeerd met de 6 floppen en de nieuwe schijf.

Het vreemde ervan is dat ik na afloop van de 6de flop de externe dvd drive wel hoor lopen,( dus de externe dvd drive werkt wel)
maar na het formatteren hij die fout melding steeds weer geeft.

Een tijd geleden heb ik geprobeerd hem te installeren met Win 95,maar na het configureren ging hij in windows beveiliging.
Deze vraag had ik al eens in het forum gesteld, en er werd gezegd dat de com te groot was voor win 95.

(Dus in mij geval een externe dvd driv.)
Ik snap er niets meer van:(

GR. Rob

Ik heb verder geen tips meer voor je. Overigens bedoelde ik niet dat je zelf een winnt.sif bestand moest maken, maar gewoon een andere cd (geleend van iemand bijvoorbeeld) moest proberen, maar als ik me goed herinner heb je dat al geprobeerd.

Wat je wel zou kunnen doen is de harddisk uitbouwen, ergens bij iemand anders inbouwen (de originele harddisks van die persoon wel eerst uit de computer halen, zodat alleen jouw harddisk erin zit).

Dan met een W98 bootfloppy, op je harddisk een zo groot mogelijke partitie maken m.b.v. fdisk.exe op de floppy, die formatteren en opstartbaar maken d.m.v. format c: /s, dan een map maken op die harde schijf en daar je XP installatie cd in zijn geheel op kopieren (xcopy d:\*.* c:\xpinst\*.* /c /h /e /k /r).

Dan je harddisk weer uitbouwen, weer inbouwen op je eigen systeem, opstarten in W98-dos, gaan naar c:\xpinst\i386 submap d.m.v. cd \xpinst\i386, en dan daar de xp-installatie starten met winnt.exe

Verder heb ik geen tips meer voor je.

Succes,

Tijs.

Ik heb verder geen tips meer voor je. Overigens bedoelde ik niet dat je zelf een winnt.sif bestand moest maken, maar gewoon een andere cd (geleend van iemand bijvoorbeeld) moest proberen, maar als ik me goed herinner heb je dat al geprobeerd.

Wat je wel zou kunnen doen is de harddisk uitbouwen, ergens bij iemand anders inbouwen (de originele harddisks van die persoon wel eerst uit de computer halen, zodat alleen jouw harddisk erin zit).

Dan met een W98 bootfloppy, op je harddisk een zo groot mogelijke partitie maken m.b.v. fdisk.exe op de floppy, die formatteren en opstartbaar maken d.m.v. format c: /s, dan een map maken op die harde schijf en daar je XP installatie cd in zijn geheel op kopieren (xcopy d:\*.* c:\xpinst\*.* /c /h /e /k /r).

Dan je harddisk weer uitbouwen, weer inbouwen op je eigen systeem, opstarten in W98-dos, gaan naar c:\xpinst\i386 submap d.m.v. cd \xpinst\i386, en dan daar de xp-installatie starten met winnt.exe

Verder heb ik geen tips meer voor je.

Succes,

Tijs.

Bedank Tijs.:thumb:

Ik ga het allemaal proberen

GR. rob

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan