• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitschakelen knippen/plakken in beveiligd blad

Status
Niet open voor verdere reacties.

AnnevdD

Verenigingslid
Lid geworden
8 mei 2007
Ik heb een werkblad gemaakt waarop diverse gegevens moeten worden ingevoerd. Voor het controleren van de invoer gebruik ik formules die in geblokkeerde/beveilgde cellen staan.
Bij het invoeren van de gegevens worden af en toe gegevens gekopieerd, geknipt en geplakt. Daardoor worden mijn controleformules ontregeld. Dat geldt vooral bij knippen en plakken.
Is het mogelijk om de mogelijkheid om te kopieren en knippen uit te schakelen?
Vast bedankt
Anne

Dat kan uitgeschakeld worden, maar is er echt geen andere mogelijkheid om één en ander te regelen? Want dat is wel redelijk drastisch, hé ;)

Dat kan uitgeschakeld worden, maar is er echt geen andere mogelijkheid om één en ander te regelen? Want dat is wel redelijk drastisch, hé ;)

Nee, ik denk het niet. Het probleem is dat met knippen en plakken van een cel ook de verwijzingen naar die cel worden meegenomen. Bovendien wordt de celopmaak bij knippen en plakken verwijderd.
Wil jij me vertellen hoe kan ik dat uitschakelen kan regelen?

Hoi Anne,
Komen de gegevens die geknipt worden steeds uit de zelfde cellen.
en waarom knippen , kan het niet gewoon met copy --past.

Ik zou me kunnen voorstellen dat er een macro wordt gemaakt die de gegevens uit de cel haalt. bv met.:
Code:
 Sub Macro4()
'
' Macro4 Macro
' De macro is opgenomen op 27-10-2007 door wb.
'

'
    Selection.Copy
    Sheets("Blad2").Select
    Range("A1").Select
    ActiveSheet.Paste
    Sheets("Blad1").Select
    Application.CutCopyMode = False
End Sub
En de gegevens dan op een ander blad worden gezet waar ze wel vrij te gebruiken zijn.

Beste Eric
Ik ben waarschijnlijk niet duidelijk genoeg geweest in mijn vraagstelling. Ik maak iets dat door anderen wordt gebruikt. Diverse mensen moet allerhande gegevens in een bepaald model invullen (een projectrapportage). Dat model maak ik en dat gebruikt diverse functies en macros om het proces te begeleiden. Het werkblad wordt beveiligd om te voorkomen dat mensen (onbedoeld) het model beschadigen. Maar die beveiliging helpt niet tegen knippen en plakken.
Maar het kan zijn dat mensen bij het invullen van gegevens gemakshalve iets van andere spreadsheets of van een andere plaats van het onderhanden spreadsheet kopieren of knippen en plakken. Daardoor wordt het model wel beschadigd.
Dat was mijn probleem. De aangedragen oplossing werkt, maar is wel erg rigoreus omdat je de knip en plak functie helemaal onbereikbaar maakt zolang dit worksheet open is.
Mocht jij iets beters weten of andere suggesties hebben dan wil ik daar wel een keer over overleggen.
In ieder geval bedankt voor je aandacht en suggestie.
Groeten
Anne

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan