printer toevoegen netwerk, alle gebruikers op alle computers inloggen en printen

• Onderwerp starter Onderwerp starter mvl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mvl

Gebruiker
Lid geworden
16 okt 2007
hoi, alvast bedankt voor je tijd en hulp.

ik heb een opdrachtje gekregen van mijn praktijkopleider om ervoor te zorgen dat alle gebruikers kunnen inloggen op een willekeurige pc en op alle aanwezige printers kunnen printen en die dus ook zien. nu is dat nog niet het geval. ik begrijp volgens mij wel dat de printers toegevoegd moeten worden in je active directory, anders zien de clients ze niet, maar dat lukte me niet. ook zijn sommige printers direct op het netwerk aangesloten [via een switch] en sommige op/via een computer.

zou iemand mij prcies willen uitleggen hoe ik dat realiseer? [een soort van how to],

en graag zou ik ook willen weten waarom bepaalde instellingen zo moeten worden ingesteld, maar dit hoeft niet persee, kost extra tijd, begrijp ik.

dank je, mvl
[ben wel een echte newbie met windows 2000 en netwerken, so please be patient]

nee niet echt, dit is mij al wel bekend, alleen mijn probleem is dat je dan op elke pc een printer handmatig moet installeren en nog eens [maar dat weet ik niet zeker] onder ieder account. dit moet ook veel makkelijker kunnen.

voorbeeld: alle gebruikers worden toegevoegd/aangemaakt op de server in de active directory, zodat als een gebruiker [die is toegevoegd/aangemaakt] inlogt op een willekeurige computer [en op het netwerk] daar kan werken. zo moet het ook mogelijk zijn om printers in de active directory te zetten en dus zodra een willekeurige gebruiker inlogt, die printers kan zien en gebruiken, want die staan dan ook onder zijn account op de server. zonder dat de systeembeheerder elke pc langs moet gaan om printers te installeren.

nu heb ik geprobeerd om in de active directory een printer toe te voegen [start; programms; admin.tools; active directory users and computers; action; new; printer]

maar dan vraagt ie om een/de: netwerkpath of the pre-Windows 2000 print share (\\server\share):
en ik heb geen idee wat ik daar moet invullen, ik heb de naam van de server al geprobeerd [\\server\] en daarachter de naam van de printer [ \share] maar dat pakt ie niet. de melding die ik dan krijg is: a printer queue object for object \\naam server\naam printer cannot be created because: the printer name is invalid.
nou weet ik zeker dat de naam van de printer klopt.

heeft iemand een idee hoe ik dit moet realiseren?
en is het wel mogelijk om printers zo te installeren in de active directory zoals ik wil?

bedankt mvl

Zet op de server de 'gewone' gebruikers op je netwerk in een Organizational Unit (Waarschijnlijk staan ze dat al, in de OU die Users heet).

Installeer Group Policy Management Console op een XP werkstation dat in het domein is opgenomen.

Log daarop in als Administrator van het domein.

Start Policy Management Console, rechtsklik op de de OU Users en kies Create and Link a policy here. Geef die een naam, bijvoorbeeld Netwerkprinters.
Klik de OU Users open, rechtsklik op de zojuist gelinkte policy, en kies Edit.
Klik open Gebruikersconfiguratie
Klik open Windows-instellingen
Klik op Scripts
Rechtsklik op Aanmelden in het rechter deelvenster en kies Eigenschappen.
Klik op knop Bestanden weergeven
Rechtsklik op een leeg stuk in de getoonde map, en kies Nieuw -> Tekstdocument
Vul een naam in, en dubbelklik erop om het bestand te openen in Kladblok.
Schrijf als tekst in het document:
Set net = CreateObject("WScript.Network")
net.AddWindowsPrinterConnection "\\Servernaam\GedeeldePrinter"

(Vervang Servernaam door de server in je domein, en GedeeldePrinter door een gedeelde printer in je domein)
Voeg zoveel van die net.AddWindowsPrinterConnection regels toe als je gedeelde printers wilt toewijzen aan gebruikers.
Bestand -> Opslaan als -> [Zet bestandstype op Alle bestanden (*.*), en vul daarna in als naam: Printers.vbs, druk op Ok.]
Sluit het Verkenner venster
Klik op knop Toevoegen in de Policy Management Console
Vul in: Printers.vbs
Druk op Ok
Druk weer op Ok
Sluit de Groepsbeleidseditor
Open Active Directory Users and Computers op de server, rechtsklik op de OU waar je zojuist de policy mee gelinkt hebt, en kies Nieuw -> Gebruiker
Maak een nieuwe gebruiker.
Log in op die gebruiker vanaf een werkstation om te zien of je de printers nu ook automatisch geïnstalleerd en beschikbaar krijgt.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
dnties,

moet in deze situatie de gebruiker het recht hebben toegekend gekregen om printers toe te kunnen voegen?

dnties,

moet in deze situatie de gebruiker het recht hebben toegekend gekregen om printers toe te kunnen voegen?

Dat is niet nodig, blijkt uit de praktijk. Ikzelf verbaas me daar ook over, maar het werkt (wij gebruiken het hier voor onze klanten).
Anders wacht je even totdat de Topic-Starter terugkomt met zijn ervaringen.

Tijs.

hartstikke bedankt voor jullie reacties,
op dit moment staat dit projectje op pauze, en zal dit dus even moeten wachten [en heb dit dus nog niet getest/geprobeerd].
ik dacht al wel dat het toch mogelijk moest zijn, en zodra ik weer de opdracht krijg om dit op te pakken zal ik dit ook zeker proberen/toepassen.
altijd fijn als mensen me helpen, en ben daar dus erg blij mee.

overigens jullie zeiden: "Installeer Group Policy Management Console op een XP werkstation dat in het domein is opgenomen"
maar nou gebruiken wij dus alleen windows 2000 werkstations, en weet niet of dat daar dus ook op kan. maar zoals ik al zei; heb ik daar nog niet naar gekeken.

dus dit topic kan wat mij betreft even op pauze.

bedankt mvl

[...]overigens jullie zeiden: "Installeer Group Policy Management Console op een XP werkstation dat in het domein is opgenomen"
maar nou gebruiken wij dus alleen windows 2000 werkstations, en weet niet of dat daar dus ook op kan. maar zoals ik al zei; heb ik daar nog niet naar gekeken.
[...]

Da's erg jammer, want Group Policy Management kun je alleen draaien op Windows server 2003, danwel een XP werkstation. Op Windows 2000 werkstations zou je het niet kunnen draaien, zegt Microsoft.
Wel kun je (vanaf zo'n W2003 server danwel XP werkstation) de policies op een W2000 domein beheren met Group Policy Management.

Tijs.

Laatst bewerkt:
hmm.. dus dat gaat niet werken dan. wij gebruiken niet alleen windows 2000 voor de werkstations, maar zelfs windows 2000 server. (ja ja ik weet het, we/ze lopen wat achter).
ik hoop dan ook dat er ruimte gaat komen om te migreren naar minimaal XP werkstations en 2003 server, maar das aan de directie he....

mocht je weten hoe dat wel op te lossen met onze setting zou ik dat fijn vinden..
dank je
mvl

Je kunt natuurlijk ook proberen om in de map \\servernaam\NETLOGON dat Printers.vbs bestand aan te maken, en dan daar ook een login.bat bestand te maken, dat gebruikers te laten uitvoeren via hun login-script instelling in Active Directory Users & Computers.

In dat login.bat bestand zou dan moeten staan:
cscript.exe printers.vbs
of
start printers.vbs
of
wscript.exe printers.vbs

Heel misschien werkt het zelfs al je ipv. login.bat direct Printers.vbs in het login-script veld van het gebruikersaccount instelt.

Garanties dat dit werkt heb ik niet, maar probeer het (allemaal) uit, zou ik zeggen.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan