• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

trendlijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kristinho

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2007
Beste Allemaal,

In Excel heb ik wat spreidingsdiagrammen gemaakt met daarin een trendlijn (type: derdegraads polynoom). De trendlijnvergelijking van deze polynoom heb ik bij de grafiek gezet, maar zou ik bij voorkeur ook buiten de grafiek in een cel willen zien, om ermee te kunnen rekenen. Wat ook zou voldoen is een functie waarmee ik kan interpoleren en extrapoleren. Ik heb echter het idee dat deze niet echt voorhanden is; ook niet overigens voor een machtsvergelijking (er is wel een bewerking "trend()", maar deze heeft een afwijking ten opzichte van de trendlijnvergelijking.

Is er iemand die me een stukje verder kan helpen?

Mvrgr,
Kris

dank + aanvulling

Hartelijk dank! Dat lost in ieder geval het probleem van de polynoom op! Heb je ook nog enig idee hoe ik e.e.a. voor een machtsformule kan bereiken? De waarden die ik met de functie groei() vind, komen niet overeen met de trendlijn die excel genereert (zie bijlage).

Bijlagen

Waar

Ik heb in ieder geval al door dat ik "WAAR" ipv "ONWAAR" moet gebruiken in de formule. Maar ik heb nog altijd een afwijking van de waarden t.o.v. de gegenereerde trendlijn...

Jouw trendlijn is gebaseerd op macht, de GROEI functie heeft als onderliggende functie een exponentiële functie. Zie helpfiles voor dat laatste.

Wigi

Nope... :(

Enige alternatief dat je kan proberen, is met regressies een geschatte waarde verkrijgen voor a en b, bvb. â en û, in de relatie:

Y = â * X^(û)

Y en X ken je, de rest moet de regressie doen.

Wigi

Laatst bewerkt:
hmmmm

hmmmm...

en je weet toevallig ook geen methode om de trendlijnvergelijking die excel in het grafiekvenster plaatst, in een cel tevoorschijn te toveren?

Dus in dit geval om
y = 2,5779x^0,5224
automatisch in bijvoorbeeld cel K20 te laten tonen?

en je weet toevallig ook geen methode om de trendlijnvergelijking die excel in het grafiekvenster plaatst, in een cel tevoorschijn te toveren?

Dus in dit geval om
y = 2,5779x^0,5224
automatisch in bijvoorbeeld cel K20 te laten tonen?

Ja, als je hier tijd insteekt, dat is de machtsvergelijking die jij hebt.

Enige alternatief dat je kan proberen, is met regressies een geschatte waarde verkrijgen voor a en b, bvb. â en û, in de relatie:

Y = â * X^(û)

Y en X ken je, de rest moet de regressie doen.

Zet de vergelijking om tot een lineaire vgl en dan kan je LIJNSCH doen. Heb je vermoedelijk wel wat wiskunde kennis voor nodig ;)

Wigi

Laatst bewerkt:
Helaas kan ik hier geen .rar files openen, maar in bijgaande zip (ook) de formules voor een machtsfunctie.

Bijlagen

Hoi

Y = a.X^u

[logaritme nemen van beide leden]

ln(Y) = ln(a.X^u)

[logaritme van een product is som van de logaritmen]

ln(Y) = ln(a) + ln(X^u)

[logaritme van een product is som van de logaritmen]

ln(Y) = ln(a) + u.ln(X)

[simpeler geschreven]

ln(Y) = c + u.ln(X)

Dit is m.a.w. een rechte die je schat. ln(a) is de constante term, u is de helling (richtingscoëfficiënt).

Eigenlijk staat er:

Y = c + u.X

De gegevens waarover je beschikt, zijn nu niet X en Y, maar ln(X) en ln(Y). Daarmee moet je c en u schatten.

Aangezien het een rechte is, kan je LIJNSCH gebruiken.

Zie bijlage.

Wigi

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ah, Hans was mij al voor :thumb:

Er staan toch nog nuttige dingen in mijn post, dus zal hem maar laten staan ;)

Wigi

thanks!

Heren, allebei héél hartelijk bedankt! Het klopt exact! Super! Kan ik weer vooruit :)

:thumb:

Groetjes,
Kris

You're welcome.

Zet de vraag dan nog op opgelost aub.

domein en bereik

...toch nog een vraagje over het probleem dat al opgelost is... :)

De grafiek was gebaseerd op een 17-tal resultaten, waardoor het domein (B5:B21) en bereik (C5:C21) kunnen worden meegegeven. Maar stel nu dat de lijst met resultaten in de toekomst steeds toeneemt en ik dus eigenlijk als domein (B5:B∞) en bereik (C5:C21) wil invoeren, hoe kan ik dat dan aanpakken?
De extra moeilijkheid is namelijk, dat zodra je de natuurlijke logaritme (LN) van een lege cel neemt, je een foutmelding krijgt...

Ikke toch...

(zie bijlage)

Bijlagen

Maak dan een dynamisch bereik aan.

Bij Invoegen > Naam > Definiëren benoem je een bereik x met als definitie:

=VERSCHUIVING(Blad1!$B$5;;;AANTAL(Blad1!$B:$B))

en een bereik y met als definitie:

=VERSCHUIVING(x;;1)

Vervolgens gebruik je x en y ipv B5:B21 en C5:C21.

Wigi

polynoom

Nog even een vraagje over de polynoom (zie begin tread). De oplossing die wordt gegeven is in principe perfect voor het berekenen van de a, b, c en d in

y = ax^3 + bx^2 + cx + d

Maar hoe pak ik het aan wanneer ik het snijpunt met de y-as op 0 neem en de vergelijking dus wordt:

y = ax^3 + bx^2 + cx + d met x = y = 0
en dus d = 0...

???

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan