• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

trendlijn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wees eens duidelijker over dat snijpunt met de y-as, want van jouw verhaal begrijp ik niet al te veel zoals het er nu staat.

snijpunt

Zal ik proberen.

Als ik uitga van de formule
Y=A.x^3+B.x^2+C.x+D,

dan kan ik A, B, C en D berekenen met de formules

=INDEX(LIJNSCH((negeny);(negen)^{1;2;3});1)
=INDEX(LIJNSCH((negeny);(negen)^{1;2;3});2)
=INDEX(LIJNSCH((negeny);(negen)^{1;2;3});3)
=INDEX(LIJNSCH((negeny);(negen)^{1;2;3});4)

Dit komt dan exact overeen met de trendlijnvergelijking die excel geeft.

Dit geldt echter alleen in het geval je geen vinkje zet bij de optie
"Trendlijn opmaken - Opties - Snijpunt met y-as instellen op 0"

Dat is ook niet zo vreemd, want in feite vraag je dan aan excel om oplossingen te geven voor A, B, C en D in de vergelijking

Y=A.x^3+B.x^2+C.x+D met x = y = 0 (want als het snijpunt met de y-as 0 moet zijn, dan is x =0 en y = 0, dus x = y = 0).
Als je dat in deze vergelijking invult, dan kun je deze verder herleiden tot
0 = A.0^3+B.0^2+C.0+D
en dus
0 = A.0+B.0+C.0+D
en dus
0 = D (D = 0)

Nu is mijn vraag, welke A, B, C en D excel voor de trendlijnvergelijking kiest, als ik deze laatste optie neem, dus als het snijpunt met de Y-as 0 moet zijn. De D weet ik in feite natuurlijk al, want die is 0. Dus in feite komt het neer op de waarden A, B en C in de vergelijking

Y = A.x^3+B.x^2+C.x

Dat kan ook met de LIJNSCH functie, al zal je dan wel x^3, x^2 en x zelf even moeten berekenen en mee opnemen in de formule.

Wigi

?

sorry?

hoe doe ik dat dan?

want de A in de formule verandert ook naar gelang ik wel of niet kies voor het snijpunt met y-as = 0.

dus hoe krijg ik dan de A in de nieuwe situatie?

en hoe bereken ik de B en C?

Kijk eens in de helpfiles aub. Ik heb geen zin en tijd om dat over te typen / te kopiëren.

Er staat in de helpfiles een uitgewerkt voorbeeld bij "Example 3 Multiple Linear Regression", bij mij is het wel in Engels.

?

sorry hoor, maar ik heb het voorbeeld (nogmaals) doorgelezen en het geeft geen antwoord op mijn vraag. In feite behandelt dit voorbeeld de vraag hoe je A, B, C en D in de vergelijking y = A.x^3 + B.x^2 + C.x + D kunt berekenen en niet hoe je A, B en C in de vergelijking y = A.x^3 + B.x^2 + C.x berekent.

Je hebt toch een parameter CONST in de LIJNSCH functie???

Ik ging ervan uit dat men eerst in de helpfiles de argumenten van een functie bekijkt. Goed dat het nu wel opgelost is :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan