Als ik het goed begrijp probeer je via een URL in explorer OP DE CLIENT de wsus-server te benaderen?
Helaas heb ik het op dit moment zelf niet draaien, dus ik moet even uit mijn geheugen putten.
welke WSUS versie gebruik je? De laatste versie 3.0 is nu via een mmc-snap-in te beheren. Voorheen kon je dat via de site http(s)://jouw-update-server/wsusadmin benaderen. (IIS op de server). Aan te raden is te upgraden naar versie 3.0 (of hoger, voor zover die er al is...) Er wordt tijdens installatie van versie 3 een menu-ingang gemaakt naar de beheer-omgeving - zoals gezegd: het starten van de mmc-snap-in. In de beheer omgeving valt van alles in te stellen: welke updates er binnengehaald moeten worden van de microsoft site en op welk tijdstip dat moet. (bijvoorbeeld alleen secury updates en service pack, of ook updates voor andere microsoft toepassingen, zoals bijvoorbeeld Office, Visual Studio of SQL-server.) Let wel: je hebt al gauw een flinke hoeveelheid schijfruimte nodig voor alle patches, updates en service packs en dus ook bandbreedte op het moment dat de WSUS server synchroniseert met de microsoft servers, wat je dus in principe op rustige momenten moet doen, bijvoorbeeld 's nachts.
Als ze binnen zijn, moet je de updates goedkeuren of een regel instellen dat bepaalde updates automatisch goedgekeurd moeten worden.
De normale procedure is dan om in een (domein-)policy op te geven waar jouw WSUS server staat, of beter gezegd: wat zijn naam is:
http://jouw-update-server . De cliënts ontvangen de policy instellingen en sturen een status naar de WSUS server. Op dat moment verschijnt de naam van de cliënt ook in de beheer omgeving van de WSUS-server. Vervolgens stuurt de WSUS server de benodigde updates naar de cliënt toe.
Er wordt een log bestand op de client aangemaakt in de windows-map. Controleer deze log bij problemen. ('windows update.log; als ik het me goed herinner')
Jouw quote:
ik moet me zelf even verbeteren ik heb het verkeerd gezegt ik werk wel binnen een domain maar heb geen DNS of Active directorie geinstalleerd op deze server, maar wel op een andere.
Als ik je goed begrijp werk je dus wèl met AD en een eigen domein... Het maakt niet uit of de WSUS-server zelf al dan niet DNS en AD draait. Als er maar een Domein Controller en een DNS aanwezig is in je netwerk. En dat de cliënts lid zijn van het domein. (Of de server domein-lid moet zijn, durf ik niet met zekerheid te zeggen.)
Hopelijk heb ik je zo een beetje op weg geholpen of in elk geval gemakkelijker gemaakt om te zoeken waar nu precies de fout zit.
Groet, Nadir