XP installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daphne82

Gebruiker
Lid geworden
18 jul 2004
Hallo,

Ik probeer hier op een computer Windows XP te installeren. Alleen vind hij de Windows XP cd-rom op een of andere manier niet. Hij geeft steeds deze melding: PRESS A KEY TO REBOOT.

Ik denk dat er iets verkeerd in de BIOS staat. Iemand die weet of het daar aan ligt?? De DVD/CD-ROM doet het wel gewoon!

Je kan toch ook gewoon op F8 of welke knop dan ook indrukken om bij het Boot menu te komen?

Kan je zelf selecteren vanaf wat je kan booten :)

Gebruik ik altijd en geen gedoe met instellingen in bios veranderen.

Je moet je cd/dvd drive als eerste boot schijf in de bios zetten.

Leesvoer

Als ik in de BIOS bij het tabblad BOOT de 1e REMOVABLE DEVICE zie, kan ik kiezen uit: Disable, Legacy Floppy, LS120, ZIP, ATAPI MO, USB FDD of USB ZIP.

Ik neem aan dat het die ATAPI is, maar dan krijg ik gewoon dezelfde melding!

Als ik in de BIOS bij het tabblad BOOT de 1e REMOVABLE DEVICE zie, kan ik kiezen uit: Disable, Legacy Floppy, LS120, ZIP, ATAPI MO, USB FDD of USB ZIP.

Ik neem aan dat het die ATAPI is, maar dan krijg ik gewoon dezelfde melding!

Vreemd, meestal kan je kiezen uit: floppy drive, cd/dvd rom, hdd.
jij zou dan moeten kiezen uit cd/dvd rom

Lukt dit niet.
Volg dan eens de tip van MaartehhM
Dat werkt ook

Je kan toch ook gewoon op F8 of welke knop dan ook indrukken om bij het Boot menu te komen?

Kan je zelf selecteren vanaf wat je kan booten :)

Gebruik ik altijd en geen gedoe met instellingen in bios veranderen.

Ikke niet snappen. Hoe bedoel je dit precies, want als hij opstart en ik op F8 druk start hij uiteindelijk alleen maar weer overnieuwe op vanwege dat: PRESS A KEY TO REBOOT geval.

Ik kom er nu achter dat als ik in het MAIN EERSTE TABBLAD de PRIMARY MASTER & SLAVE en SECUNDAIRY MASTER &SLAVE op CD-ROM zet hij wel opstart, alleen wel met de melding:

Primary slave drive fails.
Secundary master drive fails.
Secundary slave fails.

Is dit een probleem?? Want als ik op F1 druk to continu dan start de CD wel op!

Ja dit is een probleem. Windows gaat nu geen harde schijf ontdekken omdat je alles knetterhard op cdromstation hebt gezet. De hd is praktisch altijd de primary master.

Als ik jou was zou ik de primary master en de rest op automatic zetten. Dan herkent de pc zelf je hardware.

Opstarten met F8 heeft weinig zin, je kunt dan geen alternatief boot device selecteren.
Wel bieden sommige systemen een key aan die een alternatieve boot volgorde aanbied. (Bij onze mooie systemen kan dit met F12) maar dit word kenbaar gemaakt tijdens het opstarten (Press F12 to change the boot sequence).
Maar of deze optie voor jou systeem geld weet ik zo niet. Kijk goed of je tijdens het opstarten iets dergelijks ziet staan.

Dan is het echt de bios in en je bootvolgorde aanpassen. Cdrom op 1, floppy doe ik altijd op 2 en de HD als volgende. Maar in principe mag dit natuurlijk ook omgekeerd, wat je zelf het makkelijkst vind, zolang cdrom maar op 1 staat.

Je moet wel een toets drukken om van cd op te starten! soms is deze melding niet zichtbaar en moet je ff een paar keer spatiebalk rammen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan