Trage opstart computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cornell2

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2007
Hallo,

Mijn computer is heel traag tijdens het opstarten.
Het gaat volgens mij ook om twee problemen: met het opstarten van windows xp krijg ik na het windows-logo een tijdje een zwart scherm.

En na het aanmelden duurt het heel lang voordat hij klaar is voor gebruik.
Ik heb in msconfig al alles uitgeklikt wat kon.
Pas kwam ik erachter dat wanneer ik mijn antivirus eraf haal hij veel sneller op is gestart: toen duurde het maar een paar seconden. Nu duurt het soms zeker 5 minuten...
Ligt dat aan mijn computer of is er een programmafout of zo?

Het ligt dus niet aan je computer, maar aan je software. Je schrijft 't zelf, antivirus eraf en hij start normaal.
Welk antivirus progje gebruikt je en hoeveel geheugen cq processor heb je.

grts

Probeer dit is in MSconfig . Heb je al gedaan zo te zien maar is altijd goed om effe te checken ja toch.
de onodige servicen uitzetten maar let erop hou de nod 32 kernel service ingeschakeld, anders wild hij dat programma niet meer opstarten. Werk er zelf ook mee, het werkt top geen last van ( vind hetzelf de beste antivirus progje die er is ) Dit geld natuurlijk alleen als je deze heb :p Moet ik er wel effe bij vermelden het programma northon antivirus progje zorgt ervoor dat je pc 2 keer zo minder prestaties leverd als normaal . ( Ik heb northon de nieuwste versie legaal op cd maar instaleer hem niet ( om die rede dus. ) dus als je meer prestaties wild neem een nieuwe antivirus zoals nod 32 of macafee !!!
voor de rest alle servicen uitvinken. !!
zie bijlagen

Wat je ook nog kan doen, is de fast boot aanzetten in de bios (als je pc opstart dan op F2 drukken ) je kan zelf ook effe zoeken wat nog meer handige settings zijn die je aan kan zetten in de bios. Elke bios is anders , maar die settings die mijn prestaties van me pc verbeteren daar staat bij wat ze precies doen . Misschein bij jou ook !!

Bijlagen

• servicen.GIF
    servicen.GIF
    27,3 KB · Weergaven: 59
Laatst bewerkt:
Het ligt dus niet aan je computer, maar aan je software. Je schrijft 't zelf, antivirus eraf en hij start normaal.

grts

Ik heb Norman antivirus. Waar kan ik dat laatste vinden? (ik ben maar een leek op dat gebied.)

grts

Ik denk dat hij gewoon de aantal megahertz bedoeld. van je processor

De processor
Wat is een processor?
De processor is bovenal een van de meest besproken onderdelen van de computer. Dat is niet gek, want voor alle handelingen die je verricht met de computer slaat de processor aan het rekenen. Het is het rekencentrum van de computer. Of je nu muziek luistert, een webpagina opent of het beweegt met de muis, alles wordt door de processor nauwkeurig berekend.

De processor voert instructies uit die ingegeven worden in de 'native language' (moedertaal) van de processor: assembly. Computerprogramma's zijn op te vatten als grote verzamelingen van zulke instructies. Meestal (maar soms wel!) worden programma's echter niet geschreven in de moedertaal van de processor. Een programmeur kan in een 'high level' programmeertaal instructies schrijven voor de computer. Zo'n high level taal ligt veel dichter bij natuurlijk taal dan assembler en is daarom makkelijke door mensen te gebruiken. Voorbeelden van high level talen zijn C, C++, Pascal en Java. De instructues (programmatuur) die opgeschreven zijn in een high level taal moeten wel vertaal worden naar voor de processor begrijpbare instructies. Dit gebeurt met een speciaal programma dat een compiler heet. Een compiler zet een high level taal om in processor instructies.
De processor doet een hoop dingen, waaronder berekeningen maken, het geheugen beheren en beslissingen maken op basis van logische berekeningen. Op basis van een set regels kan een processor naar een andere set regels springen. Zo maakt de processor aan de hand van de ingegeven instructies beslissingen voor het uitvoeren van nieuwe instructies.

In deze introductie op de processor ga ik niet in op de exacte werking van de processor, maar wel op een aantal eigenschappen die handig zijn om te weten als je een computer of een losse processor gaat kopen.

De snelheid van een processor
De snelheid van een processor wordt meestal uitgedrukt in Megahertz. Je hebt het dan over de kloksnelheid [MHz] van de processor. Deze kloksnelheid wordt berekend aan de hand van 2 waarden, de multiplier en de front side bus (FSB) snelheid van de processor. De processor is via de front side bus verbonden met het geheugen.

fsb * multiplier = kloksnelheid van de processor

Voorbeeld:Intel Pentium II 350 Mhz
FSB snelheid 100 MHz * Multiplier 3,5 = 350 MHz (ofwel 350 miljoen 'kloktikken' per seconde)

Voorbeeld: AMD Athlon XP 2400+
FSB snelheid 133 MHz * Multiplier 15 = 1995 MHz (ofwel 1995 miljoen 'kloktikken' per seconde)

De kloksnelheid zegt niet alles over de prestaties van een processor. Tegenwoordig zelfs vrij weinig. Je ziet dat goed in het voorbeeld hierboven. De AMD Athlon XP processor wordt verkocht als een 2400+ MHz processor. De werkelijke kloksnelheid is echter 'maar' 1995 MHz. De 2400+ aanduiding is de 'Pentium Rating' die processorfabrikant AMD heeft verzonnen in de marketingstrijd met concurrent Intel. Dat is niet onterecht, want een 1995 MHz Athlon XP is ook werkelijk vergelijkbaar is met een Pentium 2,4 GHz (2400 Mhz) processor. Maar hoe vertel je dat de consument? 2400 is toch meer dan 1995?

Maar als de kloksnelheid niet beslissend is voor de prestatie van een processor, wat dan wel? In elk geval hebben de volgende factoren ook invloed op de prestatie.

Cache geheugen - Cache geheugen is geheugen dat dicht bij of zelfs in de processor zit. Level 1 (L1) cache geheugen is zeer snel geheugen dat in de processorkern ingebakken zit. Level 2 (L2) cache geheugen zit verder van de processorkern verwijderd. In het cache geheugen worden data en instructies opgeslagen die de processor later nodig kan hebben. Het L2 cache geheugen fungeert daarnaast als een 'register'. Het onthoudt waar de processor instructies kan vinden in het RAM geheugen van de computer. De grootte, maar met name de snelheid van het cache geheugen kunnen - afhankelijk van de situatie - invloed hebben invloed op de snelheid van de processor.

Pipelining - Een moderne processor voert instructies niet een voor een uit. De processor begint met een instructie en op de volgende kloktik wordt aan een tweede instructie begonnen, enzovoort. De procesoor voert dus simultaan meerdere instructies tegelijk uit. Pipelining verbetert de prestaties van de processor, maar er zitten ook nadelen aan. Als instructies B van het resultaat van instructie A afhankelijk is, dan zal B moeten wachten totdat A klaar is. Pipelining brengtt ook een stuk 'overhead' met zich mee. De processor moet onder andere zorgen dat de pijplijn altijd vol zit met nieuwe instructies, wat ook processorkracht kost. Alle moderne processoren werken met pipelining.

Instructies per clocktick - Zoals gezegd kunnen er meerdere instructies uitgevoerd worden binnen een kloktick. Een betere indicatie van de snelheid van de processor begint zich af te tekenen als je de kloksnelheid samen bekijkt met het aantal instructies dat per clocktick uitgevoerd kan worden. Intel 's Pentium processors hebben een hele hoge kloksnelheid, maar voeren een relatief laag aantal instructies per seconde uit.

Toepassingen (programma's) kun je optimaliseren voor een specifieke processor. Of andersom kun je een programma schrijven die gebruik maakt van de goede eigenschappen van een bepaalde processor. Verschillende types processoren kunnen verschillend presteren per applicatie. Intel Pentium 4 processoren zijn bijvoorbeeld goed in het coderen van videobestanden, waar sommige AMDs iets betere prestaties in games laten zien. Benchmarkprogramma's (testprogramma's) voor processoren bestaan er dan ook on verschillende smaken. Het ene benchmarkprogramma bekijkt de snelheid van de processor met kantoorsoftware (spreadsheets, tekstverwerken, etc) de andere test het pure rekenvermogen van de processor. Hoe snel bepaalde software werkt op een processor heeft te maken met hoe de software zelf geschreven is en hoe deze door de compiler naar processorinstructies vertaald wordt.
Zal het bovenstaande de keuze voor een bepaalde processor makkelijker maken? Waarschijnlijk niet. Maar het hoeft de keuze ook niet moeilijker te maken. Het is namelijk niet nodig om alle technische specificaties van een processor op te zoeken en te vergelijken.

Processoren van hetzelfde type (bijvoorbeeld Pentium 4, Athlon XP, of Athlon 64) kun je onderling vergelijken op kloksnelheid en cache geheugen. Je krijgt dan een redelijke indruk van de prestaties van een bepaald type processor ten opzichte van zijn soortgenoten.
Voor het bepalen van de prestaties van verschillende types processoren (bijvoorbeeld de Athlon XP en de Pentium 4) kun je het best zoeken op internet naar 'benchmarks' (tests) en 'reviews'. Tomshardware en Anandtech zijn websites waar regelmatig nieuwe processors getest en vergeleken worden, maar dat zijn niet de enige! Een zoekactie bij Google naar de processor waarin je geïnteresseerd bent doet wonderen.

Download dit programaatje kan je al je hardware zien en snelheid etc ervan.Klik op de onderstaande link en allow de pop up
http://www.majorgeeks.com/downloadget.php?id=4181&file=11&evp=0da1e17dee7b6e8a3cc13fc5b7062019

Ik heb Norman antivirus. Waar kan ik dat laatste vinden? (ik ben maar een leek op dat gebied.)

Als je met "dat laatste"bedoeld hoeveel geheugen en ram je pc heeft doe dan het volgende:"

Rechtermuisknop op "deze computer"
Selecteer eigenschappen
nu zie je rechtsonderin bij computer staan wat voor cpu je hebt en met welke snelheid en tevens ook hoeveel geheugen er inzit (of hoeveel windows herkend :))

Ik heb een Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.40GHz. Kloksnelheid: 2.41GHz, 256 MB.

256 mb was vroeger goed, tegenwoordig is het te weinig. 1 á 2 GB is nu normaal. Aangezien 1 GB geheugen slechts 20 - 25 € kost raad ik je aan 1 of 2 van deze modules te kopen (en je oude dan meteen te verwijderen).

Kijk wel even of het type geheugen geschikt is voor je moederbord. Dit kan met elke memoryconfigurator van een beetje fabrikant: Corsair/Kingston/ Etc...

Als je je geheugen uitbreid ga je zeker merken dat je systeem sneller loopt.

Probeer dit is in MSconfig . Heb je al gedaan zo te zien maar is altijd goed om effe te checken ja toch.
de onodige servicen uitzetten maar let erop hou de nod 32 kernel service ingeschakeld, anders wild hij dat programma niet meer opstarten. Werk er zelf ook mee, het werkt top geen last van ( vind hetzelf de beste antivirus progje die er is ) Dit geld natuurlijk alleen als je deze heb :p Moet ik er wel effe bij vermelden het programma northon antivirus progje zorgt ervoor dat je pc 2 keer zo minder prestaties leverd als normaal . ( Ik heb northon de nieuwste versie legaal op cd maar instaleer hem niet ( om die rede dus. ) dus als je meer prestaties wild neem een nieuwe antivirus zoals nod 32 of macafee !!!
voor de rest alle servicen uitvinken. !!

Zie bijlage voor dingen die ik nog niet weggevinkt heb, kan ik nog meer wegvinken?
Ff voor de duidelijkheid:
PB data secure is het backupprogramma voor mijn externe harde schijf,
Mem optimizer is een programma die de bewerkingen in de computer controleert, en desnoods defragmenteerd, zodat de computer al iets sneller schijnt te worden.

Bijlagen

• MSconfig.JPG
    MSconfig.JPG
    68,3 KB · Weergaven: 50
is dit 't enigste wat aangevinkt staat of staat er verder naar onder nog meer.
Heb even bij mijzelf gekeken, heb er maar 1 regel instaan en dat is die van de virus scanner.

is dit 't enigste wat aangevinkt staat of staat er verder naar onder nog meer.
Heb even bij mijzelf gekeken, heb er maar 1 regel instaan en dat is die van de virus scanner.

Nee, de rest staan allemaal uit. Hij sorteerd bij mij automatisch op aangevinkt, dus...

Zet de rest ook maar uit, lijkt me allemaal niet nodig.
Dan opnieuw starten, als 't dan snel gaat, 1 voor 1 aanklikken die je wilt gebruiken en dus steeds opnieuw opstarten.
Je hebt er nogal wat zooi tussenstaan, maar dat ieders eigen keus.

nou niet zo snel...

rundll32 cmicnfg
pbdatasecure
memoptimizer
hotmail

Die kunnen zeker uit.

Voor de werking van je systeem maakt het uitvinken niet uit. Alleen loop je natuurlijk wel de kans dat je virusscanner en/of favo programma's niet meer goed werken.
Verder is het ook handig om in het tabblad ernaat (services) te kijken en aan te vinken alle microsoft services verbergen. Maak daar ook s een screenshotje van?

nou niet zo snel...

rundll32 cmicnfg
pbdatasecure
memoptimizer
hotmail

Die kunnen zeker uit.

Voor de werking van je systeem maakt het uitvinken niet uit. Alleen loop je natuurlijk wel de kans dat je virusscanner en/of favo programma's niet meer goed werken.
Verder is het ook handig om in het tabblad ernaat (services) te kijken en aan te vinken alle microsoft services verbergen. Maak daar ook s een screenshotje van?

wat is "rundll32 cmicnfg" dan?
Ik zal het gaan proberen.
Zie bijlage.

Bijlagen

• MSconfig2.JPG
    MSconfig2.JPG
    54,2 KB · Weergaven: 51
alles hiervan kan je uitvinken alleen voor je virus scanner zou ik alles van norman antivirus aanlaten nu ga je zeker merken dat je systeem wat sneller opstart in je windows dan tenminste , ik schat 10 seconden sneller scheeld toch ( misschien wel meer ).
de servicen als je die nodig heb start ie autimatisch als je ze nodig heb bijv bij windows mediaplayer , het is een beetje zonde als je servicen onodig laat draaien. Dit kan ook weer je prestaties verminderen in pc omdat ie dan meer processen moet verwerken.

En idd gehuegen is tegenwooredig erg belangrijk het stuurd je processor aan naast je virtuele geheugen . ( je kan nooit te veel geheugen nemen . Beste is idd 2 keer 1 GB erin pluggen nog beter is 4 keer 512 :p
rede die weet ik niet precies maar heeft weer met de snelheid dan te maken ofsow dat je geheugen sneller met elkaar kunnen comminuceren. ( dit geld natuurlijk alleen als bij de 2 GB blijft hangen ) en trouwens heb je windows XP , dan vind ik het erg knap dat je hem op 256 MB kan draaien

Laatst bewerkt:
Hij is nu echt sneller. Hartelijk bedankt!
Kan iemand me misschien vertellen hoe het bestandje "rundll32 cmicnfg" ertussen is gekomen: volgens mij was dat de hoofdoorzaak van het traag zijn van de computer.

Nogmaals bedankt, en ik denk dat ik nog een keer 2 GB ga kopen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan