Welk CMS voor verenigingswebsite?

• Onderwerp starter Onderwerp starter lw87
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

lw87

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2002
Ik maak en onderhoud de site van mijn kerk: www.nhkerk-ommeren.nl
Het is een eenvoudige site met 'statische' pagina's en fotoalbums. Er is één startpagina die toegang tot de vier onderdelen biedt.

Om anderen zonder kennis van het maken van een website in te kunnen schakelen bij het onderhouden van de site wil ik hem ombouwen tot een site die met een Content Management Systeem (CMS) onderhouden kan worden.
Ik heb wat ervaring met Joomla (www.campinghetachterhuis.nl. Ik heb er een bestaand template voor 'verbouwd' en vind het een leuk programma, maar vind het voor de kerksite te ingewikkeld.
Ik heb ervaring met het onderhouden van een site met Typo3 (www.midden-betuwe.groei.nl) maar heb daar nooit zelf een site mee opgezet.
Via http://opensourcecms.com/ kun je allerlei CMS-en uitproberen (al werkt de site de laatste dagen enorm traag)

Drupal (www.drupal.be) lijkt me wel wat. Maar dan moet je wel allerlei modules toevoegen (o.a. voor een wysiwyg editor, een fotoalbum) om de site inhoud te kunnen geven. Op opensourcecms.com zag het er wel heel erg kaal uit.

Het moet een CMS van het PHP type zijn, vormgegeven met CSS.

Wie kan me een advies geven? Wat gebruiken anderen voor hun verenigingswebsite?

Laatst bewerkt:
Hoi Loes,

ik denk dat wanneer je een CMS wil gebruiken die niet al te moeilijk is voor anderen en ook nog eens een goede layout heeft je het beste af bent met Joomla.
Ik kan je eventueel ook nog wel helpen met het e.e.a. wanneer je dit op prijs stelt.

Andre

Joomla!

Ik raad je Joomla! aan.
Ik gebruik hem zelf ook!
Hij is erg goed!
Ik kan je overal mee helpen behalve met programmeer fouten!
Kijk maar naar mijne op mijn website!

RichieH,

Ook hier, waarom in dit geval kiezen daarvoor?
Wat zijn de voordelen/nadelen ten opzichte van de andere CMS-en.

Ik noem er 3

Voordelen:

* Opvolger van mambo en onweis goede service!
* Makkelijk
* Snel
* Meer dan 2.000.000 uitbreidingen!

Nadelen:

* Wat fouten
* Moeilijk template's te maken
* Moeilijk modules maken

Wat als de designer wegvalt?

Een belangrijk aspect dat in deze thread buiten beschouwing is gebleven is de continuïteit die voor de vereniging gewaarborgd moet blijven. Als door een, vaak vrijwillige, designer voor een bepaald CMS wordt gekozen en de designer valt weg (verhuizing, geen tijd meer enz.) dan moet iemand anders de site zo over kunnen nemen. Als die kennis binnen de vereniging niet aanwezig is zal het budget aangesproken moeten worden om te outsourcen. En dat kan een lelijke aanslag op het begroting van de vereniging zijn.

Het is dus wellicht verstandig om naar een partner (host - designbureau) te zoeken die die continuiteit kan bieden. Let daarbij op de hanteerbaarheid van het CMS systeem voor leken en de begeleiding die door die partner aan de gebruikers wordt geboden. Dit om onder ander de problemen die Richie heeft te voorkomen. Want, met alle respect, teveel verenigingspagina's zien er zo uit.

Verder zijn Mambo en Joomla natuurlijk niet heilig. Voor mijn eigen formules gebruik ik SohoLaunch, een CMS dat meer flexibiliteit biedt dan de meeste andere en ondanks de commerciële achtergrond toch een beetje een open source karakter kent.
Er zijn meer dan 300 gratis templates beschikbaar die eenvoudig aan te passen zijn. Wil je zelf iets ontwerpen dan is er in de wiki een goede beschrijving voorhanden hoe je dat zelf kunt doen. Heel eenvoudig in html.

Succes bij de keuze,
Theo Kiers

Er zou volgens de email notificatie op mijn vraag van 14 juni 2007 gereageerd zijn door ene Smitty.
Ik zie zijn/haar reactie niet, maar wil toch even reageren.

Er is een externe partij gevonden die de site van de kerk met een CMS gaat herbouwen.

Quickersite werkt met ASP. Ik geef de voorkeur aan PHP omdat daarvoor goedkoop hosting te krijgen is.

Zelf gebruik ik inmiddels CMS Made Simple. Voor de mensen die zo'n site onderhouden is het makkelijker dan Joomla. En voor de designer zit er een uitgebreide meertalige WIKI en veel ingebouwde help informatie in, ook in het Nederlands en het CMS is ook op Nederlnads in te stellen.

Laatst bewerkt:
Er was inderdaad een reactie gekomen op dit topic maar is door mij verwijderd aangezien het een reactie is op een relatief oud topic waar geen reactie meer op kwam.

Hallo Withaar
Fraai topic hoor! Jullie hebben elkaar een hele week zoet gehouden en we zijn nu een half jaar verder maar op de site van Soedje zie nergens een een invoermogelijkheid zoals hij zocht.....

Ik houd het maar bij CMSMS

@ lw87

Nou, nou... Gewoon beter kijken, voor je met zo'n oordeel komt.
In bron van de Home page, daar kan je toch duidelijk bv <!-- #BeginSnippet name="Snippet 2" users="xyz" --> zien staan.
Snippet wordt dus gewoon gebruikt op deze site.

Laatst bewerkt:
We raken zo wel off topic natuurlijk, want dit heeft weinig meer te maken met CMS keuzes.
Ik heb uit de vele pagina's tekst denk ik niet goed begrepen wat Soedje zocht:
Voor een site heb ik dus een CMS nodig, zodat de klant zelf info kan toevoegen.
Mijn idee hiervan is:
"ik wil een simpel log-in dingetje
waarbij dan tekst wordt ingevoerd
en ingesteld staat waar deze tekst komt te staan.
Opslaan en het staat erop.."
De klant heeft kennelijk toegang tot een aparte login pagina waarop hij/zij info kan toevoegen. Zoets als een gastenboek met aparte pagina's voor invoer, afgescherm via een login, en weergave van die invoer.

Daar ben ik het mee eens, onze vereniging maakt gebruik van de vereniging website verenigingassist. Kijk eens op onze site: http://dtc.verenigingassist.nl
Wij betalen als vereniging een vast bedrag per jaar voor doorontwikkeling(ook onze eigen suggesties worden geaccepteerd), support(voor vragen) en hosting.
We willen het niet zelf doen, zoals hieronder terecht wordt aangeven, de continuiteit, maar ook wilde we geen houtje touwtje oplossing.

Een belangrijk aspect dat in deze thread buiten beschouwing is gebleven is de continuïteit die voor de vereniging gewaarborgd moet blijven. Als door een, vaak vrijwillige, designer voor een bepaald CMS wordt gekozen en de designer valt weg (verhuizing, geen tijd meer enz.) dan moet iemand anders de site zo over kunnen nemen. Als die kennis binnen de vereniging niet aanwezig is zal het budget aangesproken moeten worden om te outsourcen. En dat kan een lelijke aanslag op het begroting van de vereniging zijn.

Het is dus wellicht verstandig om naar een partner (host - designbureau) te zoeken die die continuiteit kan bieden. Let daarbij op de hanteerbaarheid van het CMS systeem voor leken en de begeleiding die door die partner aan de gebruikers wordt geboden. Dit om onder ander de problemen die Richie heeft te voorkomen. Want, met alle respect, teveel verenigingspagina's zien er zo uit.

Verder zijn Mambo en Joomla natuurlijk niet heilig. Voor mijn eigen formules gebruik ik SohoLaunch, een CMS dat meer flexibiliteit biedt dan de meeste andere en ondanks de commerciële achtergrond toch een beetje een open source karakter kent.
Er zijn meer dan 300 gratis templates beschikbaar die eenvoudig aan te passen zijn. Wil je zelf iets ontwerpen dan is er in de wiki een goede beschrijving voorhanden hoe je dat zelf kunt doen. Heel eenvoudig in html.

Succes bij de keuze,
Theo Kiers

kerk website

Hi Loes,
Ik was benieuwd naar je vorderingen. Wij werken mee aan een pilot van kerkwebsitecms.nl Ze willen tegen hele lage kosten ook voor kerken een professioneel netwerk maken. Een kerk website dat ook wordt doorontwikkeld, gehost en waar support op geleverd wordt waar je als webmasters vragen kunt stellen. Ze zoeken nog kerken die suggesties aandragen. Het is vrij compleet, van social media integratie tot nieuwsbrieven versturen.
Het nadeel is dat je jaarlijks een redelijk fee kwijt ben, het voordeel is dat je niet van je vrijwilliger/webmaster afhankelijk bent, wat continuïteit biedt.

Nou kijk maar even en hoop dat je er iets aan hebt.

Ik maak en onderhoud de site van mijn kerk: www.nhkerk-ommeren.nl
Het is een eenvoudige site met 'statische' pagina's en fotoalbums. Er is één startpagina die toegang tot de vier onderdelen biedt.

Om anderen zonder kennis van het maken van een website in te kunnen schakelen bij het onderhouden van de site wil ik hem ombouwen tot een site die met een Content Management Systeem (CMS) onderhouden kan worden.
Ik heb wat ervaring met Joomla (www.campinghetachterhuis.nl. Ik heb er een bestaand template voor 'verbouwd' en vind het een leuk programma, maar vind het voor de kerksite te ingewikkeld.
Ik heb ervaring met het onderhouden van een site met Typo3 (www.midden-betuwe.groei.nl) maar heb daar nooit zelf een site mee opgezet.
Via http://opensourcecms.com/ kun je allerlei CMS-en uitproberen (al werkt de site de laatste dagen enorm traag)

Drupal (www.drupal.be) lijkt me wel wat. Maar dan moet je wel allerlei modules toevoegen (o.a. voor een wysiwyg editor, een fotoalbum) om de site inhoud te kunnen geven. Op opensourcecms.com zag het er wel heel erg kaal uit.

Het moet een CMS van het PHP type zijn, vormgegeven met CSS.

Wie kan me een advies geven? Wat gebruiken anderen voor hun verenigingswebsite?

Sinds januari 2002 is er heel veel veranderd. Bij de kerksite www.nhkerk-ommeren.nl ben ik al jaren niet meer betrokken. Ik maak nog steeds sites en gebruik afwisselend CMSMS en Joomla: het eerste programma als ik het onderhoud niet zelf doe en het tweede als ik het wel zelf doe. Het blijft een leuke hobby.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan