Budget PC samenstellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ger@ld

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2006
Goedenmorgen,

Ik ben bezig met het samenstellen van een PC. Het moet niet duur zijn (Max €400 en het liefst eronder) omdat ik over een aantal jaar een laptop wil/nodig heb. Dit ligt dus nog wel 2-3 jaar weg.

Ik heb de volgende onderdelen uitgezocht:
  • Asus M2N-E SLI €75
  • AMD Athlon™ 64 X2 5200+ (=2×2700 MHz) €109
  • GeiL 2 GB DDR2-800 Kit*€49
  • Club 3D 8600 GT*(=256MB) €89

Ik wil graag tips hebben voor het systeem.
De processor bijvoorbeeld: ik heb alleen nog maar Intell gehad. Het typenummer zegt me weinig (is het een beetje bij de tijd qua performance?).
Het moederbord heb ik bij de processor gezocht. Daar kan dus nog van alles aan veranderen. (ik snap het verschil niet zo goed tussen een moederbord, en de +/- €50 duurdere variant...)
Het geheugen moet min 2048MB groot zijn. Merk maakt voor mij weinig uit.
Ik ben niet iemand die de nieuwste games speelt, maar wel redelijk recente. Wel wil ik dus een lekker vlot "beeld" hebben. Heb ik een goeie uitgezocht? Zijn er (goedkopere) alternatieven die ook al aan de eisen voldoen?

Harddisken, 5.1 soundcard, DVD speler, DVD RW DL brander, Diskettestation (met cardreader), muis, toetsenbord en scherm heb ik al.

Tot nu toe zoek ik de componenten bij alternate en cool-prices.com. Zijn er misschien betere/goedkopere winkels, dan hoor ik dat graag.

Na een hele waslijst met vragen....
Alvast bedankt:thumb:,
Ger@ld

in de bijlage kan je zien wat ik vanochtond voor me zelf heb samengesteld, misschien kan je er wat mee. Prijs wel iets hoger maar je kan op een aantal dingen nog besparen.
andere processor (AMD ipv INTEL) andere koeler, ander moederbord

of kijk eens hier: http://www.bouweenpc.nl/artikel/31/2
de prijs ligt hier op €700 maar je kan besparen als je al een monitor, toetsenbord en muis hebt, speakers en je kan een goedkopere videokaart nemen (die je al in je bericht had staan).
dan bespaar je ongeveer: 300 euro.

een goede webwinkel is azerty

Bijlagen

• pcnew.jpg
    pcnew.jpg
    82,2 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Hey,

Bedankt voor de reacties.

Als ik het goed begrijp is het systeem wel aardig.

Maakt het dus nog uit welk moederbord ik neem?
en je kan een goedkopere videokaart nemen (die je al in je bericht had staan)
Begrijp ik hieruit dat deze videokaart goed is?

En nog laatste punt over processor, loop ik heel erg achter met een AMD Athlon X2 rond de €100, of is het een beetje te vergelijken met de snelheid e.d. van intell core 2 duo?

@headshot: Hoe zie ik hoeveel Watt ik als voeding moet nemen?

Wat voor koelers raden jullie aan (ik dacht zelf aan processor koeler (actief), videokaart koeler (bijgeleverd),.........)

Nogmaals bedankt voor de snelle reacties.

Gr. Ger@ld

het moet zeker een am2 moederbord zijn, en voor de rest moet je kijken welke snelheid geheugen er op kan.
de videokaart is wel goed (8600) maar niet voor de nieuwste games.
en ja amd×2 is ong. te vergelijken me core2duo.

voeding is voor jou 450 wel genoeg denk ik, 500 zeker voor eeneventuele upgrade, maar neem wel een A-merk.

de koeler die standaart op de prosessor zit is wel goed, daar hoef je geen andere voor, als je wilt gaan overclocken wel.
die van de videokaart is ook goed, maar neem een videokaart met een koeler die actief is is beter, als het niet actief is heb je geen geluid, een ijzeren heatsink.

Laatst bewerkt:
Bedankt

Bedankt voor alle reacties..
Ik ben geslaagd met samenstellen:

• Asus M2N-E SLI
  • AMD Athlon 64 X2, 5200+, Socket AM2, Boxed
  • Kingston KVR533D2N4/2G, 2048 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 1 x
  • Club3D GeForce 8600 GT, 256 MB, DDR3, PCI Express x16
  • Chieftec GPS-450AA-101A, 450 Watt

Dit gaat met de onderdelen die ik al had (brander, soundcard, etc.) in de AOpen serverkast die ik momenteel ook gebruik.

Is naast de koeling voor videokaart en processor nog "algemene" koeling nodig, en kan ik de videokaart evt. meer actief koelen?

Vr. Gr.,
Gerald

als er ruimte is in je kast voor een casefan is dat altijd handig meegenomen.

Oke, dat ga ik dan dus ook zeker doen.

Weet iemand nog andere goedkope sites zoals azerty.nl (om te vergelijken) voor componenten?

je kan vergelijken op kieskeurig.nl (redelijk groote aanbod vergelijken voor pc onderdelen)
maar voor alles voor de pc kan je het best de site: hardware.info of tweakers.net gebruiken.

Ik ben klaar met de samenstelling. De processor en videokaart zijn niet veranderd. Het geheugen wordt 2GB van Kingston 800 MHz voor €42, en het moederbord wordt Asus M2N-X plus voor €59, omdat er 3 PCI sloten in zitten, en geen grafische engine (heb ik toch niet nodig onboard, en verhoogt alleen de prijs).
Ik heb besloten het bij alternate.nl te kopen.

Allemaal bedankt voor de hulp.
Groeten,
Gerald

Ik ben klaar met de samenstelling. De processor en videokaart zijn niet veranderd. Het geheugen wordt 2GB van Kingston 800 MHz voor €42, en het moederbord wordt Asus M2N-X plus voor €59, omdat er 3 PCI sloten in zitten, en geen grafische engine (heb ik toch niet nodig onboard, en verhoogt alleen de prijs).
Ik heb besloten het bij alternate.nl te kopen.

Allemaal bedankt voor de hulp.
Groeten,
Gerald

En welke kast dan? casefan?

En welke kast dan? casefan?

Kast had ik al. Casefans krijg ik nieuw van iemand die ze nog heeft liggen.

Wat dacht je er van om als basis dit setje te nemen, bestaande uit prima moederbord met AM2, AMD x2 6000+ en 2gb DDR2 geheugen voor 229,- euro!

Da's inderdaad een leuk setje. Geheugen is iets langzamer (667 ipv 800) heb ik daar last van denk je? Uiteraard leuke processor. En is dat moederbord beter dan die ik aangaf, of alleen anders? Alleen jammer dat er maar 2 PCI sloten op zitten, maar daar kom ik wel overheen.

Je zet me wel weer aan het denken:p

Onze zeer gewaardeerde collega @Harry Snor hier bouwt een aantal PC's per week met deze set en is er meer dan tevreden en enthousiast over.
En geloof me, hij weet waar hij het over heeft....

hey,

ik heb wat geknutselt maar is wel heel klein beetje duurder dan 400 euro.

Naamloos.jpg

jah klopt maar die asus voeding is ook weer 10 euro duurder, het punt is ik wou alles zo goed mogelijk samenstellen voor een redelijke prijsje.
Maar wat maakt dat nou weer uit of het een a-merk voeding is ? zolang die maar doet wat die moet doen.

BTW ik heb zelf ook een X1650 Pro 512MB alleen in AGP8x heeft maar 380 watt voeding nodig. Maar hij kan de nieuwste spelletjes goed spelen spelletjes zoals battlefield 2124 COD4 Unreal Tournament 3 enz.

Laatst bewerkt:
Ik heb weinig kaas gegeten van videokaarten. Is die X1650pro beter/vergelijkbaar met die 8600 die ik op het oog heb? Daar betaal ik namelijk wel 25 euro meer voor:confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan