wil een laptop kopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

verlies

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2008
wil een laptop kopen. Heb altijd Dell desktop gehad maar ga scheiden en ben vrouw en wil een goede laptop.
Moet er goed uitzien een groot beeldscherm en ik wil films branden. Dat gaat nu niet altijd even goed omdat ik met het branden veel storing krijg tijdens het kijken van de film. Moet ook goed en normaal kunne gamen.
Zit zelf te denken aan een roze dell laptop maar ik heb er geheel weinig verstand van. Moet wel veel kunnen opslaan intern en hij moet een goede levensduur hebben.
Budget mag max tot 1350 euro.
Beeldkwliteit moet perfect wezen .
hp heeft ook goede kwaliteit beeld???
En kan ik met LightScribe beter cds branden ??

Lightscribe heb je alleen nodig als je frontjes op je cd's wilt branden/schrijven.
Dit heb je voor gewone CD's/DVD's echt niet nodig (en wordt op heel weinig laptops meegeleverd).

Dit is wel een leuk voorbeeld:
http://www.alternate.nl/html/product/details.html?articleId=-1066192&showTechData=true

Verder zou ik op de site die hierboven staat eens rondkijken, of eens op dell.nl kijken bij de notebooks.

Suc6 met verdere keuze

wil een laptop kopen. Heb altijd Dell desktop gehad maar ga scheiden en ben vrouw en wil een goede laptop.
Moet er goed uitzien een groot beeldscherm en ik wil films branden. Dat gaat nu niet altijd even goed omdat ik met het branden veel storing krijg tijdens het kijken van de film. Moet ook goed en normaal kunne gamen.
Zit zelf te denken aan een roze dell laptop maar ik heb er geheel weinig verstand van. Moet wel veel kunnen opslaan intern en hij moet een goede levensduur hebben.
Budget mag max tot 1350 euro.
Beeldkwliteit moet perfect wezen .
hp heeft ook goede kwaliteit beeld???
En kan ik met LightScribe beter cds branden ??

ger@ld,
heb jij de vraag van TS góed gelezen of lees ik 'm niet goed?

Volgens mij "straalt" de vraag een behoefte naar een goede / snelle beeldkwaliteit uit en dat ga je m.i. met een geïntegreerde videokaart niet altijd bereiken. E.e.a. nog even los van de "slechts" 15.4 inch monitor.

snap niet wat je bedoeld, maar wil graag een 17 inch scherm

Dat videokaartgebeuren is redelijk gecompliceerd en toch eigenlijk ook weer niet:

als je in een advertentie de kreet / kreten leest: tot 256 mb shared videomemory, dan betekent dit dat de videokaart maximaal 256 mb geheugen van het in de laptop aanwezige werkgeheugen (RAM) weg mag snoepen.

lees je in een advertentie de kreet / kreten 256 mb dedicated geheugen + 256 gedeeld geheugen, dan hééft de videokaart zélf 256 mb geheugen aan boord en kán deze tot 256 van het werkgeheugen wegslobberen.

Mijn voorkeur zou dus zonder meer uitgaan naar een laptop die in ieder geval minimaal 128 MB dedicated videogeheugen bezit (liefst 256 mb) en daarnaast mag er dan best nog een 256 mb shared memory (ram) (via hypertechnology) bij opgepeuzeld worden, alleen die laatste 256 mb, daar wil ik zelf "bij kunnen zijn" / " toestemming voor verlenen". Waarschijnlijk zou ik met 256 mb dedicated geheugen op een laptop al héél tevreden zijn en zou ik het ding niet willen toestaan om ook RAM op te eten.

Samengevat en kort door de bocht: overal waar je het woord "shared" memory leest wordt het dus gedeeld. Als je dat kunt voorkomen heeft dat altijd de voorkeur (liefst dus dedicated geheugen)

Je kunt het aanwezig computergeheugen (=werkgeheugen=RAM) veelal veel beter gebruiken voor Windows en al je applicaties, dan dat je dat gedeeltelijk ook nog eens door je videokaart laat opvreten.

Mocht het nog te technisch zijn, laat ik het dan met een wat "vreemd" voorbeeld toelichten:

stel je bent op zoek naar een fax, een printer en een scanner.

Je leest een advertentie waarin staat dat de drie apparaten in één apparaat zijn geïntegreerd (komt steeds vaker voor). Stel dat apparaat kost 150,--

Verder lees je in een advertentie dat een losse printer, een losse scanner en een losse fax, respectievelijk 120,--, 110,-- en 70,-- euro kosten. (totaal dus 300,--)

Je mag dan gerust aannemen dat de kwaliteit van de losse componenten hoger ligt dan de kwaliteit / prestatieniveau van de apparaten in één machine.

Het sommetje gaat natuurlijk niet 100% op, want als je één machine koopt waar alledrie de functionaliteiten zijn geïntegreerd, heb je altijd prijsvoordeel t.o.v. losse componenten, maar níet het voordeel van een dubbele prijs, dan heb je toch echt bij de losse spullen een betere kwaliteit / prestatie.

Die 3in1 zou je kunnen vergelijken met "shared" -> gedeeld.
De losse apparaten "dedicated" -> toegewijd aan één taak.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had de games over het hoofd gezien.. De vraag is alleen of je dan wel lekker zit met een laptop. (een andere vraag is wat je onder 'gewoon' gamen verstaat.)

15,4": daar zoek ik laptops op uit, maar dat is geheel persoonlijk. (ik gebruik m'n laptop dan ook alleen als laptop)

Ik geef toe dat die HP niet echt voor games bedoeld is, maar zoals ik zei heeft dell er een aantal die dat wél zijn. (en die zijn naar mijn weten dan ook goed.)

games

ik speel niet de moeilijke games maar puzzels . geen heftige schiet of voetbal.
Heeft iemand ervaring met 17 inch beeldscherm? Met een goede beeldkwaliteit.:cool::thumb:

Kijk eens bij de Dell Inspiron 1720 (N0172013), die heeft ongeveer alles wat je wilt.
Een extra scherp 17 inch scherm, snelle processor (kan je tijdens het branden ook nog wat anders doen), 2 Gb intern geheugen, fatsoenlijke videokaart, harddisk van 320Gb en niet te vergeten.....ook in roze uitvoering te koop.

maestro heb je hier ervaring mee.
Bedankt voor je tip, dacht dat het wel een goede is.:cool::o
maar er is zoveel op de markt, dat je door de bomen het bos niet ziet.

Dell heeft best wel redelijke computers, ik denk dat jij er wel tevreden mee zal zijn.
De genoemde Dell is een vrij aardige die ook nog eens binnen je budget valt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan