• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vlookup geeft #N/A

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dark Horse

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2006
In een Excel sheet gebruik ik de volgende formule:

Code:
=VLOOKUP(H26;AE:AF;2;FALSE)

Dit werkt op zich goed. Het probleem is dat wanneer cel H26 leeg is het resultaat van de formule er zo uitziet:

#N/A

Hoe kan ik dat voorkomen? Wat moet ik aan de formule wijzigen? De bedoeling is dus dat als er geen waarde in cel H26 is, het resultaat een blanco cel moet zijn.

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Raar dat die formule het doet...
In het nederlands zou het
Code:
=VERT.ZOEKEN(H26;AE:AF;2;ONWAAR)
of in het engels:
Code:
=VLOOKUP(H26,AE:AF,2,FALSE)
betreft jouw vraag: dit kan je oplossen met een als functie die kijkt of er H26 leeg is.
zoiets:
Code:
=ALS(H26="";"";VERT.ZOEKEN(H26;AE:AF;2;ONWAAR))

Iets gemakkelijker:selecteer cellen en replace #N/A door een spatie via cntrl+f.

Eerst even cntrl C + paste special naar values (of waarden) naar andere cellen.

Werkt perfect nu. Bedankt.

Je kan beter je formule als volgt aanpassen;
Code:
ALS(ISBN(VERT.ZOEKEN(H26;AE:AF;2;ONWAAR);;VERT.ZOEKEN(H26;AE:AF;2;ONWAAR))

Dan kun je in ieder geval al je formules laten staan en hoef niets weg te halen....

mvg,

Aat

Je kan beter je formule als volgt aanpassen;
Code:
ALS(ISBN(VERT.ZOEKEN(H26;AE:AF;2;ONWAAR);;VERT.ZOEKEN(H26;AE:AF;2;ONWAAR))

Dan kun je in ieder geval al je formules laten staan en hoef niets weg te halen....

mvg,

Aat

Je berekent dan wel dubbel zoveel VERT.ZOEKEN functies. En als dat dikwijls gebeurt in de sheet kan dat echt wel merkbaar zijn.

Dark Horse: gebruik geen hele kolommen als zoekbereik voor de VERT.ZOEKEN. Of heb je zoveel gegevens :eek:

Je berekent dan wel dubbel zoveel VERT.ZOEKEN functies. En als dat dikwijls gebeurt in de sheet kan dat echt wel merkbaar zijn.

Dark Horse: gebruik geen hele kolommen als zoekbereik voor de VERT.ZOEKEN. Of heb je zoveel gegevens :eek:

Je moet wel errug veel gegegevens hebben wil je dit merken. Vanavond nog een rapportage gemaakt waar ik tegen hetzelfde probleem aanliep.

300 rijen en 15 kolommen met vlookup. Ik merk nauwelijks snelheidsverschil.

mvg,

Aat

Je moet wel errug veel gegegevens hebben wil je dit merken. Vanavond nog een rapportage gemaakt waar ik tegen hetzelfde probleem aanliep.

300 rijen en 15 kolommen met vlookup. Ik merk nauwelijks snelheidsverschil.

mvg,

Aat

Ik heb het over een paar duizenden, sorry ik moest wat duidelijker zijn.

En met ONWAAR vraag je voor een exacte match, dus dat is voor Excel nog wat meer belastend.

Laatst bewerkt:
En met ONWAAR vraag je voor een exacte match, dus dat is voor Excel nog wat meer belastend.

Zeer zeker, want nu moet elke waarde in de zoekmatrix worden afggegaan, bij een conditie WAAR stopt hij wanneer je zoekwaarde ligt tussen 2 waarden, vandaar de noodzaak dat de zoekwaarden best gesorteerd zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan