vragen en tips over mijn internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

WimTT

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2008
Goedemiddag,

Mijn naam is Wim van der Hoef, ik ben hier net nieuw.
Ik heb een aantal vraagjes, mijn zoon zei dat dit de ideale site was en heeft toen een accountje voor me aangemaakt.

Ik ben bezig een verbinding aan te leggen en ik denk dat het wel gaat lukken met wat hulp van buitenaf.
Ook had ik gehoord dat als je een verbinding aanlegt je je internet kan aansluiten op dezelfde kabel als je telefoon.
Dit wordt voor mij een beetje onduidelijk.
Ik heb gezien dat er acht draadjes in zo'n kabel zitten.

Wat doen deze verschillende draadjes?
hebben ze alle acht een functie?

En hoe zit het met mijn telefoon en internetverbinding? kan dat op een kabel aangesloten worden? zo ja, is dat handig of niet?

waarschijnlijk kunnen jullie mij verder helpen, jullie hebben er vast meer verstand van dan ik.

bedankt jongens,

Wim

Ik neem aan dat het over ADSL gaat?
Je krijgt dan de volgende situatie:

telefoonlijn ----> splitter
splitter tel ----> naar tel centrale of losse telefoon(s)
splitter modem ----> naar adsl modem (kabel zo kort mogelijk houden)
modem ----> ethernet kabel ----> netwerkkaart PC

De ethernet kabel bestaat uit 8 draadjes, 4 worden er gebruikt (1,2,3 en 6). Laat de andere gewoon ongebruikt anders gaat dat ten koste van je signaal.

Utp

Een UTP kabel heeft 8 draatjes, soms zijn ze alle bezet, soms niet.

Een telefoon kabel heeft 4 draadjes, maar soms slechts 2.

Je kunt de telefoon niet zomaar via je ADSL modem laten lopen, daar heb je een splitter voor nodig. Hangt van je provider af welke hardware je nodig hebt.

Dus eerst provider kiezen/noemen, dan zal men je verder kunnen helpen.

Eric.:thumb:

bedankt

Goeiemiddag,

Heel erg bedankt jongens!
Ik heb nu in ieder geval een beetje duidelijkheid.
Waarschijnlijk zal het dus niet slim zijn om beiden op 1 kabel aan te sluiten?

ReneDirks, 1,2,3 en 6 worden gebruikt? weet jij dan misschien ook waar die andere 4 voor zijn? Ik zou het graag willen weten.

Ik probeer zoveel mogelijk informatie hiervandaan te halen zodat ik zelf zoiets kan aanleggen en ook weet wat het doet, vandaar de nieuwsgierigheid

Eric en Rene allebei heel erg bedankt!

UTP kabels worden gebruikt voor data netwerken. Het is bij de aanleg meestal onbekend of een systeem wordt gebruikt voor data (computers), telefoon (analoog) of ISDN.
Data = 1,2,3,6
Analoog: 4,5
ISDN 2,3,4,5

In de kabel zitten aderparen met z'n tweeën om elkaar heen gedraaid. En onderling zijn de paren ook weer in elkaar gedraaid. Als je andere signalen door dezelfde kabel laat lopen dan treedt overspraak op; op de telefoonlijn hoorde je vroeger ook nog wel eens een gesprek van iemand anders. Bij netwerken kan dit als gevolg hebben dat je 100 MB netwerk effectief nog maar 1 MB is...

Laatst bewerkt:
UTP kabels worden gebruikt voor data netwerken. Het is bij de aanleg meestal onbekend of een systeem wordt gebruikt voor data (computers), telefoon (analoog) of ISDN.
Data = 1,2,3,6
Analoog: 4,5
ISDN 2,3,4,5

In de kabel zitten aderparen met z'n tweeën om elkaar heen gedraaid. En onderling zijn de paren ook weer in elkaar gedraaid. Als je andere signalen door dezelfde kabel laat lopen dan treedt overspraak op; op de telefoonlijn hoorde je vroeger ook nog wel eens een gesprek van iemand anders. Bij netwerken kan dit als gevolg hebben dat je 100 MB netwerk effectief nog maar 1 MB is...

Heel erg bedankt ReneDirks!

Dit is zeer handige informatie, waar ik verder mee kom
Ik zal eraan denken als we het gaan aanleggen!

tot de volgende keer!

Succes met de installatie. Oh ja, de reden dat ik zei om de kabel tussen splitter en modem zo kort mogelijk te houden: dit is een hoogfrequent signaal, en je verliest al gauw snelheid als deze kabel te lang wordt. De UTP kabel (dus van modem naar PC) kun je rustig 100-150 meter lang maken.

kabel

Ok!
Dus de lengte van de normale kabel maakt niet uit.
Alleen de Kabel die vanaf de splitter komt.

Hartelijk Dank Rene!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan