Ubuntu en RAID0

Status
Niet open voor verdere reacties.

cookz

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2007
Ik heb een ASUS P4C-800deluxe bord met IC5HR chipset..een HDD IDE 80G twee SATA HDD 80G in raid 0 ingesteld in het bios.

Op de IDE 80G staat WINXP en UBUNTU 7.10 (jaja de alternate cd!!!):rolleyes:

De raid0 staat in Windows XP als ntfs schijf driveletter J: label "VIDEO"

De raid0 komt niet naar voren na de standaard instal van UBUNTU 7.10
Na het installeren van Gparted en DMRAID kan ik de "samenstelling zien" maar mounten ho maar.

Wat, oh wat moet ik doen om deze raid te laten werken. (voor mijn part als EXT2 want die driver voor XP is geïnstalleerd)

Ik heb een ASUS P4C-800deluxe bord met IC5HR chipset..een HDD IDE 80G twee SATA HDD 80G in raid 0 ingesteld in het bios.

Op de IDE 80G staat WINXP en UBUNTU 7.10 (jaja de alternate cd!!!):rolleyes:

Cookz, ik heb niet de hele Hardware Compatibility List van Ubuntu in mijn hoofd zitten, maar.... wordt die SATA controller wel door Ubuntu 7.10 gesupport?

https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport

Regs, Alge

Tx, Ik ga het morgen eens bekijken...mijn bord staat er niet tussen maar wel de p4p..het broertje..dus ik ga eens kijken of dat dan lukken wil.

Ik kom er op terug. Alvast bedankt..

Tx, Ik ga het morgen eens bekijken...mijn bord staat er niet tussen maar wel de p4p..het broertje..dus ik ga eens kijken of dat dan lukken wil.

Ik kom er op terug. Alvast bedankt..

N.B. Kijk niet naar het moederbord in z'n geheel, maar naar support voor de chipsets van de resp. onderdelen. In dit geval dus de SATA controller.
Stap 1: check de Ubuntu HCL; if not =>
Stap 2: check de leverancier voor whatever Linux drivers (hoeft dus niet expliciet Ubuntu te zijn); if not =>
Stap 3: schaf een andere controller aan

Alge

Laatst bewerkt:
Tx,

Maar de raidcontroler is onderdeel van de intelchipset (ic5hr) en ASUS laat niets zien,intel ook niet...
Ik ga nog es snuffelen....

00:1f.2 RAID bus controller: Intel Corporation 82801ER (ICH5R) SATA Controller (rev 02)

Tx maar zo'n beetje alle oplossingen zijn er op gericht om een installatie van een besturingssysteem op een raid config te zetten..

Ik heb een werkende dual boot WIN XP en UBUNTU en ik wik vanuit alle twee de RAID0 kunnen benaderen. Volgens DMraid zou het moeten kunnen (advies van INTEL) Maar het vervelende is dat ik de schijf (schijven) zie vanuit Gparted maar niet kan mounten. Gezeur over de NTFS partitietabel....die niet goed zou zijn...terwijl die prima onder WIN functioneerd.

Omzetten naar EXT2 of EXT3 werkt niet...immer de melding over NTFS ....

Ik kan ook wel de Promise controller inschakelen maar die gaat over de PCI bus en is dan langzamer dan de INTEL die rechtstreeks met de Chipset communiceert...en dan weet ik nog niet eens of dié wel werkt.

....... en ik wik vanuit alle twee de RAID0 kunnen benaderen. Volgens DMraid zou het moeten kunnen (advies van INTEL)........
Hier heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik niets van zeggen.

Maar het vervelende is dat ik de schijf (schijven) zie vanuit Gparted maar niet kan mounten. Gezeur over de NTFS partitietabel....die niet goed zou zijn...terwijl die prima onder WIN functioneerd.
Omzetten naar EXT2 of EXT3 werkt niet...immer de melding over NTFS ....

Van Windows en NTFS weet ik ook nauwelijks iets; ik werk daar nooit mee, laat staan dual-boot. Ik geef het stokje door aan de volgende.
Succes Cookz.

Alge

Nou voor de liefhebbers..het overschakelen van de IC5HR(aid) controller naar de promise heeft me weer een hele hoop nieuwe ellende opgeleverd.

GRUB is volledig de weg kwijt en de zogenaamde "rescue" van de UBUNTU alternate CD doet allesbehalve RESCUE....het hele boot systeem is naar de K$%#E Terug naar de INTEL-controller bracht ook geen redding meer...

Weer errug leerzaam allemaal...

Ik ga nu maar eens het systeem helemaal opnieuw opbouwen..te beginnen met het helemaal opnieuw indelen en het mbr herstellen van de systeemschijf...

Totdat het weer werkt......

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan