linux suse NTLDR bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

the bam

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2007
hallo,

ik heb nu op me pc win xp staan maar ik wil daarnaast linux suse op zetten (op een aparte Harde Schijf), alleen als ik me hd loskoppel waar winxp opstaat en ik stop me instalatie cd van linux erin zegt hij: "NTLDR bestand ontbreekt. Druk op ctrl + alt + delete. Er zit nog wel een 2e Harde Schijf aangesloten.

wat is hiervan de oorzaak en hoe kan ik dit probleem oplossen?
hopelijk weten jullie het alvast bedankt

Wouter

Laatst bewerkt:
hallo,

ik heb nu op me pc win xp staan maar ik wil daarnaast linux suse op zetten (op een aparte Harde Schijf), alleen als ik me hd loskoppel waar winxp opstaat en ik stop me instalatie cd van linux erin zegt hij: "NTLDR bestand ontbreekt. Druk op ctrl + alt + delete. Er zit nog wel een 2e Harde Schijf aangesloten.

wat is hiervan de oorzaak en hoe kan ik dit probleem oplossen?
hopelijk weten jullie het alvast bedankt

Wouter

klik
Al geprobeerd om linux te installeren met de de windows-schijf aangesloten, en dan kan je gwn manueel partities aanmaken en dat op de xtra schijf zetten

Laatst bewerkt:
klik
Al geprobeert om linux te installeren met de de windows-schijf aangesloten, en dan kan je gwn manueel partities aanmaken en dat op de xtra schijf zetten

uhm, of ik die windows hd nu aansluit ofniet dat maakt niks uit lijkt mij vooor t zelfde is me pc net nieuw met een lege hd erbij hoe kan ik dit oplossen owja via die site snap ik nie veel van engels is niet super!:P

zelfs als ik mijn hd aansluit waar windows xp gebeurt er al helemaal niks ik zit toch eerder te denken aan de cd verkeerd gebrand maar hoe brand je een bootable cd?

zelfs als ik mijn hd aansluit waar windows xp gebeurt er al helemaal niks ik zit toch eerder te denken aan de cd verkeerd gebrand maar hoe brand je een bootable cd?
ik neem aan dat je nieuw bent bij linux.
al is aan een livecd gedacht??
die is gwn te downloaden opensuse
(Suse is betalend, opensuse niet)
dan kanje kiezen tussen voor gnome (meer naar mac toe) of KDE(meer naar windows toe) nterface.
Die wordt geboot en dan kan je eerste eens testen, dan gebruik je eigelijk een OS via CD ipv HD (je kunt dan stellen dat je CDrom als HD fungeert)
Op het buroblad staat een icoontje installeer en dan gwn de stapjes volgen en als je bij partioneren uitkomt moet je dit manueel doen.

NTLDR is een opstart bestand van Windows. En heeft niks met SUSE of de CD te maken, volgens mij.

Start eens gewoon XP op en doe dan eens de CD erin en kijk eens wat er dan gebeurd.

Groetjes Fantje

PS. ik had eens een SUSE cd waarmee ik vanuit XP een start moest maken met de installatie (simpel uitgelegd)

NTLDR is een opstart bestand van Windows. En heeft niks met SUSE of de CD te maken, volgens mij.

Start eens gewoon XP op en doe dan eens de CD erin en kijk eens wat er dan gebeurd.

Groetjes Fantje

PS. ik had eens een SUSE cd waarmee ik vanuit XP een start moest maken met de installatie (simpel uitgelegd)

nee dan gebeurt er ook niks als ik bijv de windows cd er in stop dan kan ik nog kiezen of ik vanaf de cd wil opstarten maar nu niet en als ik me hardeschijf loskoppel waar xp opstaat dan gebeurt er ook niks en dan krijg ik dat bericht van NTLDR

nee dan gebeurt er ook niks als ik bijv de windows cd er in stop dan kan ik nog kiezen of ik vanaf de cd wil opstarten maar nu niet en als ik me hardeschijf loskoppel waar xp opstaat dan gebeurt er ook niks en dan krijg ik dat bericht van NTLDR

Ok maar je weet dat je XP niet kan opstarten zonder je XP hardeschijf aan je systeem? Dat bericht van je NTLDR die je mist komt doordat je XP probeerd op te starten zonder die harde schijf. Tenminste dat idee krijg ik.
Dus sluit die schijf aan en start XP op, of is dat nu juist hetgene wat niet meer kan?
Als XP eenmaal loopt de SUSE cd in je cd-speler en dan krijg je een autostart misschien, althans dat had ik dus, vandaar.

Maar als je XP het niet meer doet (met schijf eraan!) dan heeft Sponzenbroekske de juiste oplossing aangedragen voor je.

Je hebt een SUSExxx.iso bestand op je PC staan. Heb je die als data-cd of als iso-image op cd gebrand? Als dat geen bekende termen zijn ben ik bang dat je eerst de CD nog een keer moet branden inderdaad. Maar nu als ISO-image.(zie dit topic bijv.) Dan is hij automatisch ook opstartbaar. En dan doet hij het ook zonder de XP hardeschijf eraan vast. Tenzij je dus geen LiveCD heb gedownload.

Groetjes Fantje

Laatst bewerkt:
Ok maar je weet dat je XP niet kan opstarten zonder je XP hardeschijf aan je systeem? Dat bericht van je NTLDR die je mist komt doordat je XP probeerd op te starten zonder die harde schijf. Tenminste dat idee krijg ik.
Dus sluit die schijf aan en start XP op, of is dat nu juist hetgene wat niet meer kan?
Als XP eenmaal loopt de SUSE cd in je cd-speler en dan krijg je een autostart misschien, althans dat had ik dus, vandaar.

Maar als je XP het niet meer doet (met schijf eraan!) dan heeft Sponzenbroekske de juiste oplossing aangedragen voor je.

Je hebt een SUSExxx.iso bestand op je PC staan. Heb je die als data-cd of als iso-image op cd gebrand? Als dat geen bekende termen zijn ben ik bang dat je eerst de CD nog een keer moet branden inderdaad. Maar nu als ISO-image.(zie dit topic bijv.) Dan is hij automatisch ook opstartbaar. En dan doet hij het ook zonder de XP hardeschijf eraan vast. Tenzij je dus geen LiveCD heb gedownload.

Groetjes Fantje
SUSExxx.iso heb ik gewoon geopend met nero en dan is het gelijk goed en dan gewoon gebrand.
Maar het probleem is nu juist als ik me HD met XP aansluit en ik stop die cd er in dan kan ik niet booten van CD en als ik die HD los maak dan kan ik ook nie opstarten vanaf CD wan dan zegt hij "NTLDR bestand ontbreekt. Druk op ctrl + alt + delete

Laatst bewerkt:
Dan zou je even de bootvolgorde moeten veranderen in het BIOS. Zoek daar even naar boot sequence o.i.d.

(...)
Maar het probleem is nu juist als ik me HD met XP aansluit en ik stop die cd er in dan kan ik niet booten van CD en als ik die HD los maak dan kan ik ook nie opstarten vanaf CD wan dan zegt hij "NTLDR bestand ontbreekt. Druk op ctrl + alt + delete
Als ik dit goed begrijp doet je PC helemaal niet meer opstarten?

Als ik dit goed begrijp doet je PC helemaal niet meer opstarten?

nee, het lukt me niet om linux susu te installen wan hij zegt dus dat er een ntldr bestand ontbreekt maar dat kan nie wan tdat heeft niets te maken met linux altans de opstart cd want dat is een bestand uit windows dus: IK KOM NIET IN DE SETUP VAN LINUX.

Kijk eens of je PC wel ondersteund wordt door SUSE, want je hebt een bakbeest man. En vraag me af of het wel mogeljk is.
En heb je de 64 bit versie gedownload? Link GNOME / link KDE

Laatst bewerkt:
nee ik heb geen 64 bit versie gedownload meot dat dan?
windows draai ik met 32 bit

Uit je systeem info haal ik dat je een AMD 64 x2 hebt. En volgens deze site is de AMD Athlon 64 een 64 bit processor. Er staat ook dat hij er geen last van zou moeten hebben. Maar het is natuurlijk niet voor niks dat ze er een speciale CD voor maken. Die bevat dan speciale drivers om je processor aan te sturen zoals die graag heeft, want die kan wel even dubbel zoveel bitjes aan tegelijk. Windows en ook sommige Linuxen hebben er geen problemen mee, maar denk dat het wijs is om een 64bit versie te downloaden en die dan te proberen.

Uit je systeem info haal ik dat je een AMD 64 x2 hebt. En volgens deze site is de AMD Athlon 64 een 64 bit processor. Er staat ook dat hij er geen last van zou moeten hebben. Maar het is natuurlijk niet voor niks dat ze er een speciale CD voor maken. Die bevat dan speciale drivers om je processor aan te sturen zoals die graag heeft, want die kan wel even dubbel zoveel bitjes aan tegelijk. Windows en ook sommige Linuxen hebben er geen problemen mee, maar denk dat het wijs is om een 64bit versie te downloaden en die dan te proberen.

mag ik dan miss een weten wat het verschil nu is tussen een 32 bit systeem en 64 bit?
betere kwaliteit? ik zou het niet weten

Een 64 bit systeem leest per keer 64 bitjes in het geheugen. Een 32 bit systeem daarentegen maar 32 bitjes.(2x zoveel) Dus een 64 bit systeem is ietsjes sneller, over het algemeen. Bijvoorbeeld bij het installeren van programma's merk ik het verschil een beetje. Mijn Ma heeft een 64 bit met 512 Mb RAM en ik een 32 bit met 1 Gb aan RAM. Toch is mijn moeder sneller met installeren van programma's.

Als je de technische verschillen precies wilt weten dan moet je maar even google, dat doe ik ook als ik iets wil weten.

Om even op de vraag terug te komen: Je wilt Linux installeren, maar je krijgt een NTLDR foutmelding. Als de SUSE-cd in je pc zit, en je krijgt alsnog een NTLDR foutmelding kan dat 2 dingen betekenen: De gebruikte CD is niet bootable (verkeerd gebrand, tenzij originele cd), of je hebt toch iets niet goed ingesteld in het BIOS. Check dit beide.

Als op de Linux cd één bestand staat, moet dat een .iso zijn, en is de image verkeerd op de cd gebrand.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan